Ask Posted December 28, 2016 Share Posted December 28, 2016 Hei Eg skal ha sveist fast boltar til ei av flytebryggene mine. Dette slik at eg kan festa 2*8 boks som fenderplanke. Diverre har den lokale sveisaren dårlege knær, og kan ikkje ta på seg jobben. Eg vurderar å kjøpa eit lite sveiseapparat (pinnar) og sveisa fast boltane sjølv. Eg har ingen erfaring med sveising, men er dette noko vanskeleg å få til å henga? Godset er tjukt, og det treng ikkje vera fint. Ask Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
KennethStrand Posted December 28, 2016 Share Posted December 28, 2016 Du må bare slipe så du får rent metall å sveise på. Kjøp gjerne noen elektroder som heter NST 7016. Det er noen gode allround elektroder. Bruk elektroder som er 2,5 mm tykke og 70-75 amp med strøm. Da bør det holde bra. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted December 28, 2016 Share Posted December 28, 2016 (edited) Pinnesveis er litt spesielt, iallefall om du aldri har gjort det før. Kjøp deg et apparat på Jula til 1500 kroner og begynn å øve hjemme først. Jeg har erfaring med MIG sveis og det er jo relativt enkelt i forhold til pinnesveis. Jeg kjøpte et ESAB 145A pinnesveisapparat i går på Jula (siste dag med tilbud kr 2290 nedsatt fra 3290). Skal øve meg litt med det, siden det veier bare 4,5 kg og er enkelt å ta med seg rundt omkring i forhold til MIG'en. Jula har jo også et 110A Stanley, fortsatt på tilbud til 1499. Men det veier 8,4 kg så mye tyngre enn ESAB, og svakere. Så det var et lett valg for meg. Biltema, Clas Ohlson og Jula har vel alle apparater som funker. Kjøp et inverter/likeretterapparat, altså DC. De billigste til under tusenlappen har kun AC. Jula har også et litt dyrere Stanley som kan bygges ut til TIG-sveis. Kan jo være aktuelt for bl.a. alu og rustfritt i tynnere gods. Det ligger mye på youtube ang. pinnesveising så det er nok å titte på og lære av. Stick welding, MMA welding osv. Edited December 28, 2016 by teerex (see edit history) Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Posted December 28, 2016 Share Posted December 28, 2016 (edited) Bolter er ofte laga av stålkvaliteter som er vriene å få en god sveis på uten kunnskap og trening. Antar at det er galvanisert stål i brygga du har. Ville til meg selv valgt å slipe bort alt galvanisert like før du skal sveise. Mitt førstevalg er A4 bolt som jeg ville sveist med 316L pinne. Prøv å oppnå 40-50% større tverrsnitt på sveisen enn du har på bolten. Sveis gjerne rundt hodet på bolten noe som vil gi deg betydelig bedre feste og bolten kan ta større bøyekrefter. Så børster du HAZ godt med stålbørste og sprayer mange lag med zink. Edited December 28, 2016 by dieselfan (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted December 28, 2016 Share Posted December 28, 2016 (edited) Sveisekurs fra 1942 (NB! husk, ventilasjon) Edited December 28, 2016 by teerex (see edit history) Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
KennethStrand Posted December 28, 2016 Share Posted December 28, 2016 Er enig med dieselfan om å sveise rundt hodet på bolten, men ville nok brukt NST 7016. Det pga at 316L er en litt vanskelig elektrode hvis du har lite erfaring. Kan om nødvendig sveise en runde med den over den første sveisen for å få en rustfri overflate på sveisen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Posted December 28, 2016 Author Share Posted December 28, 2016 Hei Mange takk for raske og gode svar. Eg trudde pinnesveis var lettast. Dersom Tig er lettare må det bli det i staden. Det er òg elektrisk? Korrekt? Brygga kjem frå eit oppdrettsanlegg, og er av galvanisert stål. Sliping må til ja. Ask Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
KennethStrand Posted December 28, 2016 Share Posted December 28, 2016 Skal du sveise med TIG trenger du gass i tillegg. Så jeg vil tro det er lettere med pinner. Pinner tåler mer forurensing av området du skal sveise på enn TIG. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Posted December 28, 2016 Share Posted December 28, 2016 Ville ikke brukt bolter som 10.8 - 12.9. Fortell gjerne litt mer om hvordan du skal modifisere/reparere brygga... så kanskje vi kan være mer til nytte Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Fiks Posted December 28, 2016 Share Posted December 28, 2016 Hei! Har du tenkt på alternativet med å gjenge i rammen på flytebryggen? På den måten kan du forbore og forsenke for skruene på forhånd, feste fenderplanken med tvinger og bore og gjenge opp for festeskruer med planken på plass. Brukte denne metoden på min egen flytebrygge og har ikke hatt noen problemer med dette etterpå. Hvis du likevel vil sveise fast boltene og ikke har erfaring med sveising så må du ta med følgende punkter i vurderingen din: Må dette sveises fra flytebryggen eller har du tilgjengelig en båt/flåte som tåler slipe- og sveisegnister? Er det galvanisering og/eller maling der du skal sveise? I så fall må belegget fjernes fullstendig der du skal sveise. Er det mulig å spenne fast bolten med tvinge før sveising? Det er vanskelig å holde fast små deler når du skal punkte de fast. Dersom du skal bruke syrefaste bolter så må du sveise med elektroder for syrefast stål. Anbefaler å beskytte gjengepartiet på enden av bolten med en mutter for å hindre at gjengene blir ødelagt av sveisesprut. Plassering av hull i fenderplanke må måles opp nøyaktig for å treffe bolter som er sveist fast. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Posted December 28, 2016 Share Posted December 28, 2016 Godt råd Fiks gjengebor for M10 er 8.5mm Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted December 28, 2016 Share Posted December 28, 2016 (edited) Mange takk for raske og gode svar. Eg trudde pinnesveis var lettast. Dersom Tig er lettare må det bli det i staden. Det er òg elektrisk? Korrekt? Brygga kjem frå eit oppdrettsanlegg, og er av galvanisert stål. Sliping må til ja. Ask MIG (egentlig MAG på vanlig stål) er vel enklest for uerfarne, siden sveisetråden bare mates på ut av sveisepistolen. Finnes jo relativt rimelige apparater på Jula og Biltema, og engangsflasker med blandingsgass (Jula har iallefall det). Jula har også "MIG/MAG" apparat for flussfylt rørtråd, da slipper man dekkgass: http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/sveising-og-lodding/sveising/mig-mag-sveiseapparater/mig-mag-sveiseapparat-210055/ TIG er elektrisk ja. En slags blanding av MIG og pinnesveis kan man si. Med dekkgass, lysbue og pinne. Sveising er et omfattende emne, siden det er så mange typer apparater, pinner, metaller, legeringer, gasser osv. Edited December 28, 2016 by teerex (see edit history) Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Langedahl Posted December 29, 2016 Share Posted December 29, 2016 Har lang erfaring med Sveising: Å sveise fast en bolt i horisontal stilling er faktisk ikke enkelt,fire sveisestillinger på liten diameter. Følg rådet til Fiks, borring og gjenging er raskt enkelt og billig. Det hadde jeg valgt,selv om jeg har sveiseapparater og erfaring så det holder. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted December 29, 2016 Share Posted December 29, 2016 Piece of cake så lenge du sliper all ggalv vekk slil som nevnt. Pinnesveis er enklast å gjera slik jobb med. Bruk kombi-eletroder for syrefast mot svart. De omtales gjerne som 307 / 309. Feks "kryo 309" . Kanskje det finnes andre lokale sveisere som kanskje kan bistå med elektroder og apparat? Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Posted December 29, 2016 Share Posted December 29, 2016 Synes det høres lettest ut å borre hull, gjenge opp, smack inn men bolten. Dog, det krever sin mann det også.... da vi bygde opp ny brygge av 2stk 7,5 meter lange stålbrygger, ble det mye borring gjennom hele profilen for å feste stag til land. 4x2 hull bare til staga.. så noen nye gjennomgående hull til tilsvarende prosjekt du har, langsgående bjelke. Tungt arbeid og sleit ut flere borr. Husk spray for kjøling og smøring.. men bra blei det. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
KennethStrand Posted December 29, 2016 Share Posted December 29, 2016 Stemmer for Fiks sin løsning. Vil bare anbefale å bruke en god tjære på boltene. Da har du muligheten til å løsne de ved behov. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Posted December 29, 2016 Share Posted December 29, 2016 Ja, det glemte jeg å si: tjære på spray. :) Blir nostalgisk av lukta også. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted December 29, 2016 Share Posted December 29, 2016 (edited) Edited December 29, 2016 by teerex (see edit history) Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
mons Posted December 29, 2016 Share Posted December 29, 2016 Hvis du har nok trykk på boret borer du lett 40-50 hull med en god bor. Sakte rotasjon og 50-60 kg trykk på 8,5 mm bor så får du fine borespon og ikke varmgang. Veldig viktig å holde godt trykk så lenge boret roterer. Noen få runder uten at boret skjærer så er det ødelagt. Forbor evt med ca 3 mm bor. Da trenger du ikke så mye trykk, men også på lite bor er det avgjørende med godt trykk hele tiden. Hvis du ikke vil gjenge borer du igjennom og setter på mutter. Dette er etter min erfaring mye enklere enn å sveise bolter uten å kunne det. Hvis du i tillegg bruker galvaniserte bolter får du ikke rustproblemer. Det får du hvis du sveiser. Liten vits i syrefaste bolter når resten av brygga er galvanisert. Quote Mons Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted December 29, 2016 Share Posted December 29, 2016 Kjøp gjerne noen elektroder som heter NST 7016. Det er noen gode allround elektroder. Bruk elektroder som er 2,5 mm tykke Du anbefaler Trådstarter å begynne å lære seg å sveise med en basisk elektrode, vel det er jo noe sært. Stusser også på at du anbefaler ham å prøve seg med en 2,5mm tråd. Etter min erfaringe er 3,2mm tråd nesten alltid lettere å håndtere. Lettere å se smeltebadet, lettere å få en følelse med tråden og framføringen, stivere tråd som gir bedre kontroll osv. 316L er en litt vanskelig elektrode hvis du har lite erfaring. Ikke enig i dette. Min erfaring er at rustfrie tråder flyter penere og er generelt lettere å sveise med enn karbonstål for nybegynnere. Et tips hvis du skal sveise en bolt mot galvanisert gods er å bruke rustfri bolt og rustfri tråd (316 eller helst 309, men man bruker jo gjerne det man har eller får tak i). Da kan du sveise rett i stålet uten å slipe vekk galvaniseringen først, det klarer du ikke med en vanlig svart tråd. I tilegg ødelegger du minimalt av galvaniseringen og du får en rustfri sveis. Altså mindre utsatt for rust i sveisesonen etterpåp Du finner nok ingen WPQ på dette, men det funker. Støtter ellers forslaget om å bore og gjenge. Som noen er inne på her, det å sveise en bolt mot et gods er langt fra det enkleste man kan gjøre. I tillegg til at det kan være vrient å komme til får man en rekke utfordringer med sveisestilling: Horisontalt, fallende vertikalt, under-opp, stigende vertikalt Det høres kanskje enkelt ut, men jobben du snakker om er egentlig ikke for nybegynnere. I tillegg til utfordrende sveisestillinger må man også ha god trening på å bevege hånleddet for å føre tråden, det å sveise rundt en liten diameter er nemlig noe av det vanskeligste man kan gjøre. Hvis man da i utgangspunktet ikke er i stand til å velge svesemetode eller ta ut tråd og stille strøm..... Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Posted December 29, 2016 Share Posted December 29, 2016 Er enig med dieselfan om å sveise rundt hodet på bolten, men ville nok brukt NST 7016. Det pga at 316L er en litt vanskelig elektrode hvis du har lite erfaring. Kan om nødvendig sveise en runde med den over den første sveisen for å få en rustfri overflate på sveisen. Jeg er nybegynner med pinnesveis, men har allerede erfart at rustfri sveis med elektrode for 316 er vesentlig lettere enn med svart stål. Ellers er jeg enig i at sveisestillingen kan bli en utfordring her. Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Posted December 29, 2016 Author Share Posted December 29, 2016 Hei Takk for mange gode svar. Eg har aldri sveist før, og har heller ikkje noko ønske om å bli ein god sveisar. . Bryggene ligg på sjøen, og det kompliserar sjølvsagt jobben. Ramma på brygga er av kraftige galvaniserte firkantrøyr. Utvendige mål er ca. 10 * 18 cm. Eg veit ikkje kor tjukt godset er, men brygga er solid, og eg er viss på at godste er tjukt. Bryggene er 24 meter lange. Med ein bolt annakvar meter, og to ved plankeskøytane, blir det over 50 boltar eller hol. Det er påsveist fester, for laksanota, der som fenderplankane er tenkt å plasserast. Desse festa må skjerast av. Det blir såleis uansett brot på galvaniseringa, så det er høveleg å sveisa på boltane same staden. Det er mange gode råd. Eg er freista til å gje opp dette prosjektet, og heller kjøpa mange fendrar og surra fast. Dersom det er einkvan som kan sveisa, og har lyst på ein jobb kan han gjerne ta kontakt. Bryggene ligg mellom Haugesund og Stord. Ask Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
KennethStrand Posted December 29, 2016 Share Posted December 29, 2016 Jeg leser at enkelte mener 316L er en enklere elektrode å sveise med. Må si meg uenig i det. Spesielt ikke når det er snakk om en vertikal sveis. Og Komodo sier du ikke trenger å slipe bort galvaniseringen med en 316 elektrode. Det er jeg og uenig i. Men det er nå min mening. Har tross alt jobbet med stål i 30 år så jeg vet hva jeg ville valgt. Men mener fortsatt Fiks sin løsning er en god måte. Ellers så vil jeg ønske alle en God jul og et Godt nytt båt-år. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted December 29, 2016 Share Posted December 29, 2016 Det er ikkje slik at man må sveise rundt boltehodet i ein operasjon. Det går fint å ta det i 6 vender, så man treng ikkje kjempesmidig håndledd :-) Valg av elektroder er eigentleg litt underordna, til og med elektrode for svart stål eller vanleg "svart" mig-tråd vil gje tilfredstillande resultat for denne oppgåva, bolten vil blanda inn litt av sin legering i sveisen og med litt zink spray så vil det halda lenger en treverket. Kor høgt over sjøflata er dette arbeidet ?, då tenker eg på om albogar kan verta våte feks. Har du noko arbeidsflåte eller er tanken foreløbig å henge utfor kanten ? Det er dårlig med sveisevær ute for tida, når ønsker du å ha dette ferdig ? Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Posted December 29, 2016 Share Posted December 29, 2016 Ang borring og 50-60 kg med konstant trykk og belastning så er det en umulig oppgave på denne jobben. Etter egen erfaring så er den en tung jobb å holde drillen vannrett og borre inn fra "sjøsiden" av profilen, og opprettholde så høyt konstant trykk. Men vi var jo amatører så borra ble slitt ut. Var en tung jobb når jeg lå i en gammel jolle for å holde drillen vannrett, og presset på, samtidig som en mann satt på kne på brygga og presser drillen mot deg av all kraft. Du har en del hull å lage Ask :) men alt går med pågangsmot. Men... tek7 reklamerer jo med at den har høy styrke :) du vil ikke prøve å lime treplankene fast ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.