Jump to content

Er det "hokus pokus" å sveisa boltar fast til stål?

Ask

Recommended Posts

Ask , du får gruble litt videre, eg kan være behjelpelig med mig apparat med syrefast tråd, ein slik sveisejobb bør me få unnagjort på 4-5 timer. Eg reknar med du har 1fas 16A treg kurs der.

Eg kan også tilby lån deg av boltepistol,Ramset ts750p, men då må me evt sjekka om det finnes, og handla inn spiker til den som trivst ved sjøen, og så har eg berre eit par remser med knall.

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

For å unngå hele problematikken med tilkomst og hvis det kan aksepteres at fenderplanken ligger oppå bryggekanten kan løsningen under brukes. Da er det ingen problemer med å sveise eller og bore og gjenge for skruefestene. Overhenget på fenderplanken kan evt. økes slik at gjenstående doblingsplater eller fester kommer under kanten. Alle deler med skarpe kanter som kan skade fendrene må fjernes.

bilde

Dersom bryggen skal brukes av båter som har innslag i sidene må evt. fenderplanke stikke lenger ut slik at siden ikke når inn til nedre kant av stålrammen.

Alternativt kan to planker skrus sammen som en L og monteres med fester fra toppen da kan også mindre utstikkende deler kles inne av den vertikale planken.

bilde

Den var fiks ja, selvborrende skruer er tingen til dette, vi fester jo isolerte (paroc) element til stål med det

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Fine muligheter med sånne kruttlappverktøy

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jeg er selv sveiser og har bra erfaring med lignende arbeid som beskrevet. (er også havnesjef med ansvar få vedlikehold på vår havn.)

Å sveise små dia,bolter i horisontal stilling til en vertikal plate er ikke for ny begynnere.Det trengs erfaring å føre pinnen som nødvendig.Det kan bli stor påkjenning på en fenderlist og boltene skal holde.

Skal det bli en skikkelig sveis på galv.stål,  galvanisering fjernes først, enten med sliping eller varme etterfulgt av børsting.

utgangspunktet har ikke Ask nevnt om det skal være rustfritt eller svarte bolter (8.8). hvis rustfrie bolter brukes mot svart stål skal det brukes som nevnt kombi eller rustfritt pinne eg.316 . Hvis bruke av vanlige bolter,brukes pinne for svartstål eg 7016 som nevnt.

Hvorfor ikke vurdere å bore tvers gjennom bjelken og bruke en lang maskinbolt tvers gjennom, lang nok til å gå gjennom fenderlisten og?Dette kanskje medføre lån eller kjøp av magnetboremaskin som nevnt tidligere.Du ville ikke angre på kjøpet i ettertid,du ville finne mange bruk for denne. Også er den lett å selge senere.Desse kan muligens leies fra utleiefirma Ramirent.

Å få en sveiser på plass og betale han for tid og material  blir  ikke helt billig heller .Kjøp av en sveise app.er ikke gratis og hvis du utfører sveising selv,har du ingen garanti for holbarhet tatt i betraktning din erfaring.

Gjennomborring ville ikke jeg brukt fordi det bryter galvaniseringen på tilsammen 200 overflater...  det vil ruste mer enn nødvendig.

Bedre å bore/gjenge og sette bolten inn med rette middelet ved innskruing og dermed begrense rust.

Jeg gjenger M10 med batteridrillen så 50 gjengehull med Rocol som smøring tar mindre enn 50min... 

Eg ville heller ikkje borret igjennom, til nød kunne eg vurdert å gjenget dersom det var problem med straum til sveising. Eg tenker slik fordi at tette rhs profiler bør fortsatt få være tette.

Men dette må Ask vurdere sjølv.

Men ikkje velg vekk sveising pga kostnad, eg har tilbudt hjelp til sveising og det er bp tjeneste mot utgifter.

Red : men nederste skissa til fiks såg bra ut. Slik har eg gjort sånn jobb tidligare.

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Det er ikkje slik at man må sveise rundt boltehodet i ein operasjon. Det går fint å ta det i 6 vender, så man treng ikkje kjempesmidig håndledd :-)

Valg av elektroder er eigentleg litt underordna, til og med elektrode for svart stål eller vanleg "svart" mig-tråd vil gje tilfredstillande resultat for denne oppgåva, bolten vil blanda inn litt av sin legering i sveisen og med litt zink spray så vil det halda lenger en treverket.

Kor høgt over sjøflata er dette arbeidet ?, då tenker eg på om albogar kan verta våte feks. Har du noko arbeidsflåte eller er tanken foreløbig å henge utfor kanten ? Det er dårlig med sveisevær ute for tida, når ønsker du å ha dette ferdig ?

Ask , du får gruble litt videre, eg kan være behjelpelig med mig apparat med syrefast tråd, ein slik sveisejobb bør me få unnagjort på 4-5 timer. Eg reknar med du har 1fas 16A treg kurs der.

Eg kan også tilby lån deg av boltepistol,Ramset ts750p, men då må me evt sjekka om det finnes, og handla inn spiker til den som trivst ved sjøen, og så har eg berre eit par remser med knall.

Hei

Takk til alle for gode innspel.

Takk til Sæbø for tilbod om hjelp.

Sæbø. Eg har sendt deg ein IM.

Godt forslag frå Fiks. Det skal eg vurdera.

Eg trudde det var lett å sveisa. Det trur eg ikkje lengre, og eg freistar ikkje å sveisa sjølv.

Eg freista å legga ved eit bilete her, men det gjekk ikkje.

(Rart det skal vera så vanskeleg, når andre gjer det heile tida. "Feilnr. 503 Intern feil" JPG fil, i underkant av 3 MB.)

Eg vil tru det er 30-35 cm over vassflata.

Eg har ingen arbeidsflåte tilgjengeleg, men eg har ein røff båt, PolarCirkel, som kan brukast.

Jobben hastar ikkje, men det hadde vore ok å fått det gjort i perioden mai - august.

Eg google spikerpistolen,https://www.youtube.com/watch?v=4V1SP9akV-s. Dei ser spenstige ut.

Kor tjukt stål kan dei skyta spiker i?

Igjen mange takk for mange gode innspel.

Ask

Jeg fikk litt bakoversveis når jeg leste velmenende råd om hvor enkelt det skulle være å sveise disse boltene. Det er klart, kan man sveise er det enkelt, kan man ikke, er antagelig sveising noe av det vanskeligste innen håndverk man kan begynne med. Tråden minner meg mye om det å lese enkelte bruksanvisninger, ofte laget av teknikere som kan faget til fingerspissene. De kan det så godt at de gjerne hopper over enkelte ledd og glemmer at brukerne er totalt på bar bakke og trenger det meste inn med teskjeer.

Dette er ikke ment som kritikk til de som kommer med velmente råd, all honnør til de som behersker kunsten å sveise og vil bidra, men en som har drevet med håndverksfag hele livet og behersker mye av det som trengs, vet hvor forbasket vanskelig sveising kan være uten jevnlig prøving og feiling, selv med et sveisekurs i kofferten.

Nå har jo Ask forlatt tanken om å foreta dette selv og lurer på hvor tykt stål boltepistoler behersker. Tror boltepistoler skyter boltene inn i stålet, ikke nødvendigvis gjennom. Samme prosedyre skjer jo ved bolting i betong, ikke gjennom materialet, men inn i. En telefon til Motek, som er storleverandør av slikt utstyr, vil sikkert gi svar på hva som kreves av ammunisjon.

Forøvrig er Fiks sitt forslag om bruk av borring og bolter også bra, mener jeg, men klart en boltepistol er raskere.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Hei

Eg skal ha sveist fast boltar til ei av flytebryggene mine.

Eg vurderar å kjøpa eit lite sveiseapparat (pinnar) og sveisa fast boltane sjølv.

Eg har ingen erfaring med sveising, men er dette noko vanskeleg å få til å henga?

Godset er tjukt, og det treng ikkje vera fint.

Ask

Dette klarer du med litt innsats. Og det er jo ikke Hardangerbrua som detter ned om sveisen ryker.

Sveiseferdigheter har du nytte av i mange sammenhenger resten av livet: Brygger, redskap, gjerder osv. for deg og andre.

Kanskje du finner en alternativ måte å feste planken: Du lager en knekt av flatjern som du skrur fast planken i, og sveiser dette fast ovenfra, du sveiser fast et øre på toppen av stålbjelken og bruker bolt, eller noe helt annet. Mange muligheter.

Tren på å feste en bolt til et jern hjemme i garasjen. Hold på helt til det sitter. Slå med slegge for å avgjøre styrken. Få sveiseren du nevnte til å instruere deg. 

Stikk innom Biltema. Kjøp pinneapparat 140 amp., Kjøp 2,5 mm pinne. De har bare en type. Kjøp selvblendende maske. Bruk hansker og brannsikkert tøy.

http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/Manuals/17-538_man.pdf

Eg ser største utfordringen blir å henge utfor og sansynligvis ikkje få sett godt nok for sveising på undersida av boltehodet.

Boltepistolen i videoen er rå. Med svart knall (sterkast) så skyt eg 4mm plate fast i 6mm plate. 37mm bolt som då går 27mm igjennom, og på utsida legg håvet på bolten seg i flukt med plata.

Med 62mm bolt kan eg skyta igjennom 2" bjelke og firkantrøyr med 6mm gods, og det er nesten vanskeleg å ikkje dykka håvet på bolten for djupt.

Men eg veit ikkje om det er leverandør for rustfrie bolter til slik pistol, og om det verkeleg heldt vatntett.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

For å unngå hele problematikken med tilkomst og hvis det kan aksepteres at fenderplanken ligger oppå bryggekanten kan løsningen under brukes. Da er det ingen problemer med å sveise eller og bore og gjenge for skruefestene. Overhenget på fenderplanken kan evt. økes slik at gjenstående doblingsplater eller fester kommer under kanten. Alle deler med skarpe kanter som kan skade fendrene må fjernes.

bilde

Dersom bryggen skal brukes av båter som har innslag i sidene må evt. fenderplanke stikke lenger ut slik at siden ikke når inn til nedre kant av stålrammen.

Alternativt kan to planker skrus sammen som en L og monteres med fester fra toppen da kan også mindre utstikkende deler kles inne av den vertikale planken.

bilde

Har nylig gjordt denne jobben på 24 m av denne type brygger Tykkelsen i rør er ca 5 mm. Fikk tak i selvborende/gjengende skruer å det blei sånn som den nederste tegninga. Det var enkelt å greit å trengte kun strøm å ei vanlig robust skrumaskin skruene gikk helt greit inn samtidig som at det var råd å trekke planken skikkelig til stålet.

Intressant Sayana ! :-) Eg har ikkje vert borti så solide sjølvborande skruer. Var de syrefaste også?

Eg har hella litt mot å foreslå å skyte fast 2x8 med boltepistol på utsida , og så sveise pullerter oppå i ramma på brygga slik at treverket berre vert for fendring.

Men for å skyte 2x8 fast burde skuddspiker vert ca 60mm, og til no har eg berre funnet 54mm.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Prøvde å få opp et bilde men får det ikke til.

Skruene er:

Essve   Art. 63540   6,3 x 90   Outdoor

Satte på stoppskiver i tillegg for å få et større hode  8 x 24 Syrefast

Dem er ikke Rustfrie, men sitter ikke så veldig godt på magnet så det kan være 304 å ikke 316 som er syrefast. Stålet i dem er ganske hardt.

Vi kjøpte dem på en TOOL`s butikk i KristiansundN

Noen som er god med bilder. Har fått det inn på bildelista på båtplassen . Trykk bilde virker men etter at jeg trykker kopier stopper det opp?

Dem er ikke Rustfrie, men sitter ikke så veldig godt på magnet så det kan være 304 å ikke 316 som er syrefast. Stålet i dem er ganske hardt.

Magnettesten av rustfritt begrenser seg egentlig til austenittiske rustfrie kvaliteter. Mulig at slikt festemateriell kan være ferritisk eller martensittisk rustfritt, der biter magneten. Generelt er austenittene ikke harde.

Hei

Gode innspel.

Takk til alle.

Sayana har òg gode innspel eg vurderer.

Mange takk til Sæbø som bur i nærleiken, og har tilbode seg å sveisa.

Han har kome opp med ulike alternativ, og ei løysing som inneber "kuler og krutt".

Dersom han har tru på den løysnga, går eg nok for den.

Det skal neppe festast uteliggarar til plankane. Dei blir berre til fendring.

Ask

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...