Jump to content

Vifteovn til båt ved vinterlagring. Erfaringer?


skhauge

Recommended Posts

Ikkje bra. Dette er for dårleg. Men reklamer! Om ingen reklamerer blir det ikkje betre. Men so var det kviteringane då, dei er borte vekk når ein skal ha dei, har samme problemet sjølv. Men dei er brannsikre, det var mitt poeng. Har du foresten namnet på den nye vifteomnen?

 

Intet elektrisk utstyr er brannsikkert. Det være seg pga. mangel på vedlikehold, skjulte defekter, fysiske påvirkninger etc. Så lenge du tilkopler nettspenning til en komponent har du eksponert deg for en brannmulighet. Uten unntak.

Link to post
Share on other sites

Intet elektrisk utstyr er brannsikkert. Det være seg pga. mangel på vedlikehold, skjulte defekter, fysiske påvirkninger etc. Så lenge du tilkopler nettspenning til en komponent har du eksponert deg for en brannmulighet. Uten unntak.

 

Me snakkar sjølvsagt om grad av brannsikkerheit, og her er det stor skilnad. Forsikringsselskapa kan fortelje det meste om dette.

Link to post
Share on other sites

Me snakkar sjølvsagt om grad av brannsikkerheit, og her er det stor skilnad. Forsikringsselskapa kan fortelje det meste om dette.

Når man ser på den gjennomsnittlige fritidsbåt her til lands så er det nok adskillig større brannpotensiale i de tusen hjemmemekkede elektroinstallasjoner ombord enn det er i de standariserte vifteovnene som kjøpes på elektroforretningene. Etter mange år og en del ovner benyttet til vintervarme har jeg gjort meg mine erfaringer om hva som er bra og hva som er mindre bra. Det laveste feilpotensialet finner du i en ovn uten viftesirkulasjonsbehov som er montert forskriftsmessig og ikke tildekt.

Link to post
Share on other sites

Når man ser på den gjennomsnittlige fritidsbåt her til lands så er det nok adskillig større brannpotensiale i de tusen hjemmemekkede elektroinstallasjoner ombord enn det er i de standariserte vifteovnene som kjøpes på elektroforretningene. Etter mange år og en del ovner benyttet til vintervarme har jeg gjort meg mine erfaringer om hva som er bra og hva som er mindre bra. Det laveste feilpotensialet finner du i en ovn uten viftesirkulasjonsbehov som er montert forskriftsmessig og ikke tildekt.

 

Det eine rettferdiggjer ikkje det andre. Uansett medfører ein vifteomn større brannfare enn ein som er fastmontert. Klart det finnest større brannfarar enn dette, men det er likevel ikkje til å "kimse" av. Har vore med på fleire utrykningar i det lokale brannvernet grunna dette, dog ikkje i båt. Alle tre gongene rett nok (truleg) grunna uvetug bruk, men det må ein reke med. Me er ikkje feilfrie. Det er og difor det ofte  vert tilrådd å slå dei av når me forlet rommet, noko dei fleste av oss ikkje gjer, innnkusivt underteikna. Berre det at dei ikkje skal brukast med skøyteleidning har eg knapt opplevt å ha sett i båt. Men so har eg ikkje sett mange, det er litt uvanleg å bruke dei på mine kantar. Røromnar med liten effekt, låg overflatetemperatur og sjølvsagt utan vifte, er som sagt best. Og so finnest det sjølvsagt andre omnar og som er rimeleg bra. Men fastmontert uten vifte er sjølvsagt best, ingen tvil om det.

Link to post
Share on other sites

Ikkje bra. Dette er for dårleg. Men reklamer! Om ingen reklamerer blir det ikkje betre. Men so var det kviteringane då, dei er borte vekk når ein skal ha dei, har samme problemet sjølv. Men dei er brannsikre, det var mitt poeng. Har du foresten namnet på den nye vifteomnen?

 

Jeg kjøpte denne:

 

http://www.biltema.no/no/Bygg/Vifte/Varmevifte-2000-W230-V-2000034997/

 

Står på laveste effektinnstilling, og 1/3 på viften, mest pga sirkulasjon. Har ca 10-12 grader i båten med disse innstillingene. Sammen med avfukteren (som går kontinuerlig) betyr dette at alt sengetøy, tepper, puter etc er fint, tørt og luktfritt. Ligger på ca 50 % luftfuktighet i båten. Kunne vært enda tørrere i båten, men fullstendig tørke gir gjerne endel andre utfordringer med tanke på blant annet treverk, fuger og overganger.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte denne:

 

http://www.biltema.no/no/Bygg/Vifte/Varmevifte-2000-W230-V-2000034997/

 

Står på laveste effektinnstilling, og 1/3 på viften, mest pga sirkulasjon. Har ca 10-12 grader i båten med disse innstillingene. Sammen med avfukteren (som går kontinuerlig) betyr dette at alt sengetøy, tepper, puter etc er fint, tørt og luktfritt. Ligger på ca 50 % luftfuktighet i båten. Kunne vært enda tørrere i båten, men fullstendig tørke gir gjerne endel andre utfordringer med tanke på blant annet treverk, fuger og overganger.

 

Denne har eg faktisk. Blant dei betre.

Link to post
Share on other sites

Jeg ha 2 stk. Thermal 2000 vifteovner. Bra ovner med keramisk element, veltesikring , valgmulighet for å begrense ovnen til 2 amp og regulerbar viftehastighet. Kulelagrene/glidelagerene i vifta er imidlertid dårlige. Etter h.h.v. 2 sesonger(vintere) begynte viftelagrene å bråke og den ene vifta stoppet helt uten at skade oppsto. ( 2 amp.). Jeg har skiftet viftene med kvalitetsvifter ( med kulelager) fra EBM Papst. Etter det, har ovnene vært i bruk i mange år uten problemer. http://www.ebmpapst.no/.../Aksial.../3656-U-714










 











Link to post
Share on other sites

 

Jeg ha 2 stk. Thermal 2000 vifteovner. Bra ovner med keramisk element, veltesikring , valgmulighet for å begrense ovnen til 2 amp og regulerbar viftehastighet. Kulelagrene/glidelagerene i vifta er imidlertid dårlige. Etter h.h.v. 2 sesonger(vintere) begynte viftelagrene å bråke og den ene vifta stoppet helt uten at skade oppsto. ( 2 amp.). Jeg har skiftet viftene med kvalitetsvifter ( med kulelager) fra EBM Papst. Etter det, har ovnene vært i bruk i mange år uten problemer. http://www.ebmpapst.no/.../Aksial.../3656-U-714
 

 

 

Byttet du bare vifta inni Thermal 2000?

Link to post
Share on other sites

Ca kr. 600,- for en vifte 3656 U-714? Stemmer det?

 

Fikk pris. i Norge 1 stk. 3656 U-714 i IP65 design koster kr. 742,- + M  pr. stk.,  

 

Byttet du bare vifta inni Thermal 2000?

Sjekket min, ser det er lett å bytte vifte, men det er jo billigere å kjøpe ny ovn og skanne kvoteringen

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Var ombord i båten for å sette på litt varme no i formiddag. Har også ein Thermal 2000. sikkert 7-8 år gammal. Har fungert fint fram til no, men i dag bråka vifta/ lageret så mykje at ikkje ikkje tok sjansen på å gå frå han. Har vore kjekk å ha ombord. Tek liten plass, og får litt luftsirkulasjon i båten.

Link to post
Share on other sites

Det er nok forskjell på om du har daglig tilsyn med båten og om du er i Syden mens båten opplever en god norsk vinter. I det første tilfelle ville jeg valgt en vifteovn i god prisklasse og kvalitet. I det andre alternativet er nok en rørovn eller frostvakt det tryggeste. Siden båten min ligger på Møre og jeg bor på Østlandet, har jeg valgt det siste, Men har naturligvis en god nabo som ser litt etter.  

Link to post
Share on other sites

Jeg har en gammel ADAX med hus av blikk og ikke filter. Den går stille og fint, men fyrer i gang på litt under 15 varmegrader. Det blir dyrt. Så har jeg to som bærer navnet Eligent. Hus av blikk og varmeelementer av metall, ingenting som vil gløde. Disse ovnene kan henges i brakett på veggen. Veier bly, bråker noe helt utrolig.

 

Så det jeg går for er vanlig panelovn. Rimelig og idiotsikkert. Akkurat nå er det Eber som kjører, startet i dag. Strømmen er så dyr der jeg ligger nå at det er mye billigere å brenne diesel.

 

I dag var det vel 5 kuldegrader nede på havna, nordavind og inne i båten var det + 0,8 og RF= 66 %. Uten at det sto på varme. Skal ned i morgen for å fikse litt. Da er det greit med en liten lunk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...