Jump to content

Vifteovn til båt ved vinterlagring. Erfaringer?


skhauge

Recommended Posts

Tenkte å kjøpe en vifteovn og ha i båten nå de mnd det er fuktig. Eg har en Maeco avfukter og. Men en ren vifte ovn hadde vært ok å ha. Noken som har erfaring av modeller Clas Ohlson, Biltema og Elkjøp har? Er de butikkene eg har i nærheten. Må kunne tole å stå på kanskje 2 mnd i strekk. Uten å svi ned både båt og bygg.

Redigert av skhauge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må vel bli denne http://seatronic.no/thermal-2000-vifteovn

 

Har brukt tre av disse de siste 7 årene. Bare å sjekke de en eller to ganger i uka. 

Iflg importør som har solgt tusenvis, så har det vært noen få problemer med lagre som har stoppet, eller 

noen ytterst få som er stanset pga varmgang. Godkjent av Gjensidige. Mine bare går og går, tre stykker på det kaldeste.

Bruker varmerør i motorrom, og en haug av overvåkning ellers som Telldus, webkameraer, alarmer, og bor bare 20 minutter unna.

Yepp, har Maeco også, den er helt topp.

 

...... båtglad motorbåteier.

 

.

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Må kunne tole å stå på kanskje 2 mnd i strekk. Uten å svi ned både båt og bygg.

Den ovnen alidal og Dykker linker til (Thermal 2000) er godkjent av Gjensidige for kontinuerlig bruk. Men det er greit å få med seg at dette gjelder kun ved ukentlig tilsyn! Bildet er av den delen av bruksanvisningen som spesifiserer dette. Ovnen har et støvfilter man kan ta ut og rengjøre en gang i blant.

 

Har den ovnen selv og synes den er veldig grei, spesielt siden den har en økonomifunksjon som gjør at den bare trekker 440W, dermed går det an å holde en lunk i båten selv der det er begrensninger på landstrømmen :smiley:

 

bilde

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har vifteovn fra Seatronic selv, kjøpte den i høst, så det er første vintersesong jeg prøver den, men den har fungert prikkfritt hittil. Som Dykker har jeg også varmerør under motoren, og har også et rør like ved eksosutslippet etter råd fra havnesjefen. Forrige vinter frøs det nemlig til der også, så jeg kjøpte en ekstra kolbe og eliminerte problemet.

Link to post
Share on other sites

Hei! Jeg hadde en roterende vifteovn kjøpt fra Elkjøp eller ClasO, husker ikke helt. Den har jeg latt stå over natta mang en gang i forbindelse med limarbeider. For et par uker siden kom jeg en morgen etter en slik økt, og fant bare den forbrente innmaten av stål igjen. Gikk heldigvis fint da den denne gangen hadde stått ute i et telt under båten som er av betong. Sikkert ikke dumt å kjøpe en som er forsikringsgodkjent, shit happens!

Link to post
Share on other sites

Dette her er en kvalitetsovn, vet ikke hvor lenge jeg har hatt min nå men det kan sikkert dreie seg om ca.10 feilfrie og ikke minst støyfrie år. Støyen er et stort problem på mange vifteovnene om du tenker å bruke den når du sover ombord.:

 

http://www.lefdal.com/product/hjem-og-husholdning/oppvarming/VV9T/adax-vifteovn-vv9t

 

Mens denne her fra samme merke er noen ekte dritt som du bør unngå for enhver pris: http://www.lefdal.com/product/hjem-og-husholdning/oppvarming/VV13T/adax-vifteovn-vv13t?scid=EXT_PRICEENGINE_PRISGUIDE

Bråker en masse og bærer preg av å være produsert av noe billig plastskrammel.

Link to post
Share on other sites

Ovnen er ikke godkjent av noen for bruk ombord i båt!

Det har du rett i, men ovnen er vurdert som egnet for bruk ombord i båt, med ukentlig tilsyn. Kan Gjensidige anbefale en ovn for kontinuerlig drift under vinteropplag vil vel dette være som en form for godkjenning av både den spesifikke modellen ovn og kontinuerlig bruk? Skulle brann oppstå (og ukentlig tilsyn er utført, inkludert rensing av støvfilteret) vil jeg tro at man har en langt sterkere sak med en Thermal 2000 (med medfølgende anbefaling) enn hvis man bruker en tilfeldig vifteovn som man har plukket med seg på Europris eller Clas Ohlson.

bilde

Link to post
Share on other sites

Er det bare jeg som har hatt problemer med Thermal 2000 ? Jeg har hatt noen av disse, men lageret til viftemotoren har gått i filler på de 2 siste. Sikkert reklamasjonssak, men det hjelper så lite når man først er avhengig av en ovn der og da. Synes den støyer litt i overkant også. Ellers, en suveren liten vifteovn.

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Keramisk varmeelement i vifteovnen skal tåle høy varme og defekt vifte.

Billige vifter kan ende fullstendig forkullet:

https://www.facebook.com/111815248890329/photos/p.1006319006106611/1006319006106611/?type=3&theater

 

Se hstorien litt ned på siden, brann på Frogner i Oslo, Briskeby Brannstasjons Facebook-side 6. februar 2016.

https://www.facebook.com/Briskeby-brannstasjon-111815248890329/posts?ref=page_internal

Link to post
Share on other sites

Synes den støyer litt i overkant også. Ellers, en suveren liten vifteovn.

Den er ikke akkurat lydløs nei, er vel gjerne derfor den egner seg så godt til å brukes når det ikke er folk tilstede :giggle: Selv bruker jeg en roligere vifteovn for å få gang på temperaturen når jeg kommer hjem til båten om kveldene, men kun når jeg er tilstede.

 

Skal man få det nesten lydløst (og fremdeles ha en rimelig brannsikker ovn) er gjerne en liten byggtørke løsningen. Har en slik i verkstedet der jeg har søndagsbilen som er veldig rolig, selv på høyeste viftehastighet. Slike byggtørker brukes til nettopp å tørke ut bygninger og går gjerne i dagevis uten tilsyn, uten at de kommer med konkret vurdering som egnet fra et forsikringsselskap.

Link to post
Share on other sites

Mange av omnane det er linka til ovanfor hadde eg aldri våga hatt i båten min. Greitt dei er driftsikre og ikkje stoppar. Men det er ikkje det som er problemet, dei er ikkje brannsikre. Dei må ha veltesikring og ikkje for høg temperatur på gødetrådane. Glødetrådar som lyser som ei lyspære er fy,fy. For eigen del har eg berre funne Thermal 2000 vifte og litt dyre byggtørkarar som egna. Røyromnar med låg overflatetemperatur er likevel best, men tek veldig stor plass og fordeler ikkje varmen like godt om du skal ha litt bra varme.

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det bare jeg som har hatt problemer med Thermal 2000 ? Jeg har hatt noen av disse, men lageret til viftemotoren har gått i filler på de 2 siste. Sikkert reklamasjonssak, men det hjelper så lite når man først er avhengig av en ovn der og da. Synes den støyer litt i overkant også. Ellers, en suveren liten vifteovn.

Nei.

 

Jeg har sikkert hatt 7-8 slike de siste seks årene. Går i stykker etter 1-2 år. Det er alltid lageret som går. Nå har jeg gått lei og kjøpt meg en litt kraftigere vifteovn fra BT med trinnløs vifte og tre varmeelementer hvor man kan velge hvor mye varme man skal bruke.

 

Prøver denne i år, men er lei av Thermal og kvitteringer jeg ikke finner igjen. Er i båten minst én gang i uken og foreløpig går det strålende sammen med luftavfukteren.

Link to post
Share on other sites

Nei.

 

Jeg har sikkert hatt 7-8 slike de siste seks årene. Går i stykker etter 1-2 år. Det er alltid lageret som går. Nå har jeg gått lei og kjøpt meg en litt kraftigere vifteovn fra BT med trinnløs vifte og tre varmeelementer hvor man kan velge hvor mye varme man skal bruke.

 

Prøver denne i år, men er lei av Thermal og kvitteringer jeg ikke finner igjen. Er i båten minst én gang i uken og foreløpig går det strålende sammen med luftavfukteren

 

Ikkje bra. Dette er for dårleg. Men reklamer! Om ingen reklamerer blir det ikkje betre. Men so var det kviteringane då, dei er borte vekk når ein skal ha dei, har samme problemet sjølv. Men dei er brannsikre, det var mitt poeng. Har du foresten namnet på den nye vifteomnen?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...