Jump to content

Vask i saltvann


Carecat

Recommended Posts

Hadde en gang en slik såpe for kropsvask. Artig å ligge på ryggen i sjøen ved siden av båten og vaske seg på brøstet! Såpen skummet dessuten utrolig godt, og så trengte en ikke såpekopp. Den fløt på vannet! Noe slikt finnes sikkert fremdeles, men jeg vet ikke hvem som har den.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I følge reklamen i endel gamle båtblader jeg har lest så er Bliw såpe den eneste håndsåpen som skummer i sjøvann. Jeg mener å ha sett annonsert shampoo for sjøvann også et eller annet sted, men hva disse heter si det..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

De aller fleste (alle?) såper skummer i saltvann. Jeg ville likevel ikke brukt saltvann til å vaske klær. Klær som er vasket i saltvann vil være fulle av salt etter at de er tørre. De irriterer huden, samtidig som de føles våte/seige. Hvis det er litt fuktig rundt deg (typisk om kvelden) vil de også trekke til seg vann. Du kan selvfølgelig skylle ut saltet, men da spørs det hvor mye ferskvann du egentlig sparer

 

Oppvask kan derimot utmerket godt gjøres i saltvann. Bruk et hvilket som helst oppvaskmiddel.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

I følge reklamen i endel gamle båtblader jeg har lest så er Bliw såpe den eneste håndsåpen som skummer i sjøvann.

<{POST_SNAPBACK}>

Feil. Poenget med Bliw og sjøvann er at den ikke blir full av sand, som et såpestykke kan bli. (Dessuten flyter den som det påpekes her) Det var det reklamen gikk ut på, men allikevel har det festet seg en oppfatning av at den er den eneste som skummer. Det er imidlertid IKKE den eneste såpen som skummer i saltvann!!

 

(Nei, jeg har ikke aksjer i Lilleborg...)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Feil. Poenget med Bliw og sjøvann er at den ikke blir full av sand, som et såpestykke kan bli. (Dessuten flyter den som det påpekes her) Det var det reklamen gikk ut på, men allikevel har det festet seg en oppfatning av at den er den eneste som skummer.  Det er imidlertid IKKE den eneste såpen som skummer i saltvann!!

 

(Nei, jeg har ikke aksjer i Lilleborg...)

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg fikk lånt meg flere bæreposer med båtblader fra midten av åttitallet rett etter at jeg hadde kjøpt meg båt, og det var der denne reklamen gikk igjen i omtrent annethvert blad. Så jeg har sett den noen ganger ja... Og hovedpoenget i disse annonsene var nettopp dette med skummet. Sand var ikke nevnt i det hele tatt! Men om reklamen stemmer, ja se det er en helt annen sak! :wink:

 

Uansett, det var dette som fikk meg til å begynne å bruke Bliw sepe ombord i båten. Og det fungerer helt greit, så jeg bruker den fortsatt. Ikke dermed sagt at andre såper ikke fungerer, for det har jeg ikke prøvd. :smiley:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Bliw er vel ikke noe spesielt god i sjøvann etter min mening. Men den skummer da hvis en bare bruker nok.

For mange år siden fikk vi kjøpt en flytende såpe som Seaside, den var spesielt beregnet til bruk i sjøvann. Og den var virkelig bra! Like god til både kropp og hår. Skummet ordentlig, og en følte seg like frisk etterpå som om en hadde dusjet i ferskvann. Har ikke sett denne på lenge, og vet ikke om den er å få tak i lenger. Men finnes den kan den anbefales på det varmeste.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Noen som har tips til såpe for bruk i saltvann? Tenker både på kroppsvask / hårvask og klesvask. Finnes dette, og hvor kan man kjøpe slikt?

 

:sailing:

 

mvh Carecat

<{POST_SNAPBACK}>

 

Jada det finnes.

På apoteket får man kjøpt både hudvask og shampo til bruk i saltvann, SebaMed heter den.

Står på flasken at den skummer i saltvann :diving:

 

God Bade sommer :sailing:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei.

 

Tar opp denne igjen. Fant såpesykket mitt i båten. Det er laget av "Victoria i Helsingborg Sverige" og heter "Saltsjötvål". Men mitt eksemplar er sikkert 10 - 15 år. Kostet forresten 12 kroner den gang.

 

Bilde

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Leste i ett eller annet båtmagasin om dette engang, det var en eller annen test, husker "Dobbel Dusj" som fåes i flere lukter var utmerket til bruk i saltvann, skummet godt med bra resultat, jeg har selv brukt denne, men ikke i saltvann da jeg har ferskvann tilgjengelig.

Link to post
Share on other sites

Har du såpa fremdeles Lars H ? :wink:
Yepp, en må da ikke vaske seg hver dag på ferie he he, så jeg tror fremdeles den ligger i båten et sted sammen med originalemballasjen!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Bruker helt vanlig family fresh dusjsåpe som jeg kjøper på maximat på svinesund. 2 stk 400 ml for 35 kr. Funker helt greit, den skummer kanskje ikke veldig mye, men mere enn nok til at en blir ren og pen. Bruker shampoo som kjærringa kjøper, helt vanlig shampoo fra butikken, aner ikke hva den heter, men skummer den også.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...