Mulligan Svart 30.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2016 Noen med tanker om båt: https://www.theguardian.com/environment/2016/sep/12/green-powered-boat-prepares-for-round-the-world-voyage Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 30.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2016 7 l/t med 30hk er vel på maks hastighet, og nok ikke vanlig, nei. Men endel ligger nok ikke så langt unna dette; 33 fot båt er vel under snitt i dag, i hvert fall for nysalg, og en større båt har fort mye mer motstand gjennom vannet og gir dermed mer gass. I tillegg har vel mange større motor, så 500 l pr år tror jeg ikke er veldig feil for en gjennomsnitlig seilbåt ila sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 30.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2016 7 l/t med 30hk er vel på maks hastighet, og nok ikke vanlig, nei. Men endel ligger nok ikke så langt unna dette; 33 fot båt er vel under snitt i dag, i hvert fall for nysalg, og en større båt har fort mye mer motstand gjennom vannet og gir dermed mer gass. I tillegg har vel mange større motor, så 500 l pr år tror jeg ikke er veldig feil for en gjennomsnitlig seilbåt ila sesongen. Har du prakisk eksempel på forbruket? Minste jeg har brukt er 200 liter diesel på 800 nm (veldig økonomifart). Mer normalt 3-4 liter i timen i 7 knop. Begge eksempler på en veldig mye større båt enn en som har 30 hk motor. Jeg tipper det er flere som bruker 50 liter enn 500 liter av seilbåter. Har en del år med over 500 liter dieselforbruk, men da er utseilt distanse 3-4000 nm. Innlegget bærer tydelig preg av å komme fra en miljøfanatiker, overhodet ingen sammenheng mellom argumenter og fakta Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 30.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2016 Tøysekopp:) Nei, jeg er ingen miljøfanatiker. Men tallene jeg først brukte er fra en el-motorselger, så jeg er ikke fremmed for at de burde tas med en teskje saltvann. Allikevel; når jeg er ute og seiler er det veldig mange av seilbåtene som kjører motor (endel med seil oppe, men gidder ikke krysse). En Bavaria 42, som vel er en vanlig folkebåt i dag, har 55hk og dieseltank på et par hundre liter. Jeg gjetter på at en slik bruker i snitt 4 liter pr time, dvs 500 l på 125 timer, dvs 15 dager med 8 timers motorkjøring, noe som kanskje ikke er helt på jordet ila en sesong? Forøvrig mistenker jeg seilere å underrapportere dieselbruken sin, mens det motsatte gjelder for motorbåtbrukere:) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 30.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2016 Noen med tanker om båt: https://www.theguardian.com/environment/2016/sep/12/green-powered-boat-prepares-for-round-the-world-voyage He he, lage ett så stort nummer av en båt som skal seile jorden rundt uten å bruke fossilt brennstoff. Det er allerede gjort...for ca 500 år siden?? Hvor mye fossilt brennstoff er svidd av innen denne båten er på vannet og operativ?? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Fjordgubbe Svart 30.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2016 Miljøvennlig båtbruk? En mellomklasse personbil som kjører 10 000 km i året og bruker 0,5 liter diesel pr mil bruker 500 liter diesel En seilbåt med 30hk dieselmotor som kjører for motor 100 timer pr sesong, antatt forbruk 5 liter/time, bruker også 500 liter diesel En landstedbåt med 70 hk bensinmotor som kjører 50 timer pr sesong, antatt forbruk 20 liter/time, bruker 1000 liter diesel En typisk diesel motorbåt med overnatting som kjører 300 timer, antatt forbruk 7 liter/time, bruker 21000 liter diesel (Ser i drifstoffutgiftstråden at forbruket ligger på opp til 6000 liter, med hovedvekten kanskje rundt 1500 liter.) En typisk turseilbåt slipper altså ut like mye CO2 i løpet av en sesong som en mellomklasse personbil slipper ut på ett år. Det er selvfølgelig mulig å finne andre som forurenser mer en personbiler, men det virker ikke som båtbrukere er spesielt miljøopptatt. Eit bevist døme på å dra det i den rettning ein ynskjer Du samenliknar med ein personbil som køyrer veldig lite og brukar lite, med båtar som går mykje for maskin og brukar mykje. Eitt døme er segelbåten som går for motor 100 timar i sesongen. Dette er over det som er normalt for ein motorbåt. Brukar du ikkje segelet? So har me motorbåten som går for motor i 300 timar. Det vert vel 40 normalarbeidsdagar det. Langt, langt over det som er normalt. Ved bevist å trekke forbruke på bil ned og på båt opp, får du det svaret du ynskjer; båtane er miljøsvin. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 30.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2016 Ja, tallene stemmer nok ikke, hverken ene eller andre veien.Jeg har en 'typisk seilbåtmotor' på 28hk som bruker 3-4 l/time på normal marsfart. Siden jeg kjøpte båten våren 2015 og fikk montert timeteller har motoren gått ~70 klokketimer. Og mye av dette er tomgang. Man har vel seilbåt for å seile, jeg bruker stort sett motor til/fra kai og en sjelden gang når man skal hjem og det ikke er vind.Den seilbåten som kjører 100 timer marsfart på dieselen i løpet av året er ihvertfall ikke en typisk norsk turseiler.. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Seilars Svart 30.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2016 Elmotor i seilbåt er neppe noen lønnsom løsning for miljøet, men jeg ser at det kan være ett artig prosjekt. De som kan bruke en elmotor ombord er gjerne ikke de samme som bruker en masse diesel uansett. Hadde jeg hatt en gammel seilbåt som trengte ny motor, og jeg vurderte el. motor ville jeg også vurdert en mindre dieselmotor. Har man 50hk, så vil man om man går ned til 20-30 hk gjerne seile mer. Ett bytte til liten motor gir også god plass i motor rommet, og vedlikehold/rep. kan lettere utføres selv. Som seiler synest jeg det er kjekt å ikke være avhengig av stikkontakter og gjestehavner. Det fjerner litt av frihets følelsen. En seilbåt er jo fra før en båt med hybrid fremdrift, hvilket gir lavere forbruk pr. nautisk mil enn om man ikke hadde hatt seil. Hvis vi med vår 38 fots seilbåt seiler 50% av tiden, og vi velger økonomifart på 6-6,5 knop, så ligger snittforbruker på ca. 0,25-0,3L pr. nautiske mil(totalt). Om jeg går inn i tabellen til motoren, så ser jeg at 6-6,5 knop kun henter ut ca. 10 hester av volvo penta motorens 55 hestekrefter. Skulle jeg spart noen kroner og litt miljø, så ville installasjon av en 20 hesters motor muligens hatt noe av den samme miljø effekten. Dette sier jeg fordi seilbåten da vil seiles mer enn med en behagelig 55 hester som gir 8 knops marsjfart. En dieselmotor med 30 års levetid og lavt årlig forbruk tror jeg også er bedre for miljøet enn 30 års drift av batterier og kraft elektronikk i ett fuktig og maritimt miljø. Men for all del, elektrisk fremdrift er absolutt spennende. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 30.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2016 Jeg er veldig klar for å bytte ut mine to VP MD2030. Jeg har kikket på Oceanvolt, Greenstar Marine (svensk), og Torqeedo. Spesielt den nye Cruise FP er veldig interessant, da motoren sitter på drevet, noe som gir mer plass inne, enklere konstruksjon og mindre effekttap enn ett vanlig s-drev. Prisen på denne er også lavere enn de andre. For min del er bare litium-batterier aktuelt pga vekt, og disse syns jeg er altfor dyre. Selv om en gigafabrikk nå etableres i USA, og mange i Kina, er det foreløpig relativ lav utvinning av litium og grafitt, så batteriprisene vil nok holde seg på et høyt nivå i endel år til. Hei Har du vurdert dieselelektrisk? Ask Sitér dette innlegget Link to post
kj3lla Svart 30.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2016 Det er veldig mange meninger i denne tråden hvorvidt diesel eller elektrisk er mest miljøvennlig. Selvom dette muligens er et tema for diskusjon utifra et subjektivt bruksmønster, synes jeg argumentasjonen på begge sider mangler vedlikeholdsperspektivet. En dieselmotor krever en del vedlkehold og kostbare services. På langtur må man nesten ha med seg 20-30% av en ny motor bare i deler. Dette ønsker jeg å slippe ved å heller basere seg på en elmotor med minimalt service-behov. Med mitt bruk, er det ingen tvil om at det vil være mye enklere å samle inn elektrisitet via fornybare kilder enn det vil være å måtte basere meg på diesel. Nå har jeg forresten fått et tilbud fra et Dansk selskap (http://www.e-torque.dk/) på en 20KW motor, med kabling styrespak og diverse (u. batteri) på ~65 000 danske kroner. Og jeg har fått svar fra Bellona sitt prosjekt Rensea, de ville ha over litt tegninger og vil komme med en pris når de har fått litt mer informasjon. Så dette er spennende! Kanskje denne gamle skuta mi kan få en elmotor før 2017 er omme? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 30.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2016 Ikke for å ta gleden fra noen men dieselelektrisk fremdrift er ikke så enkelt som en skulle tro. Om en ser for seg at en monterer en 20 Kw generator for å drive en 20 Kw elektromotor vil en fort støte på problemer. For at et slikt anlegg skal være brukbart må en ha en frekvensomformer mellom generatoren og motoren for å kunne regulere farten. Om en så monterer en vanlig 6P frekvensomformer har den en lavfrekvent harmonisk forvregning på ca 40%, det kan forbedres litt med å montere spoler foran diodene eller på DC ledet. Men en får den allikevel ikke stort bedre en 30% THD I. Når en så belaster generatoren med en slik last vil det føre til at toppene på spenningskurven blir klipt vekk dette skjønner ikke generatorens spenningsregulator og den drar på for å opprettholde toppspenningen på kurven da det er den den regulerer etter. Noe som i sin tur vil få effektivverdien av spenningen til å gå i været. I det hele tatt et dårlig opplegg. Som en tommelfingerregel kan en vel si at en vanlig generator ikke kan belastes med en 6P last som er mer en ca 40% an generatorens kapasitet før det blir problemer. Med andre or på en 20 Kw generator kan du ikke ha mer en 8 Kw fremdriftsmotor om vanlig likeretterteknikk benyttes. Det som gjøres på større anlegg er at en monterer en såkalt 12 puls transformator fremfor likeretterne en må da bruke to likerettere. med et slikt opplegg kan en får en ned THD I til ca 12% Og en kan dra opp mot 80% av generatorens kapasitet før det blir problemer, Men da begynner det og bli dyrt, tungt og ta mye plass. Det finnes også likerettere som benytter LCL filtre og IGBT transistorer og som gir lav THD men disse er heller ikke særlig enkle å få til å gå mot svake nett og finnes vel heller ikke i så små størrelser som her er nevnt. Det er jo også mulig å bygge en generator som tåler stor strømforvergning men da begynner der og bli fryktelig kostbart. Dieselelektrisk fremdrift kombinert med batteripakke er nokk enklere de samme forhold vil jo gjøre seg gjeldene for laderen men en trenger ikke dimensjonere den for max effekt da det stort sett er under mannurering at en trenger mye krefter og da kan det tas fra batteriet. For å kolde normal mars fart er sikkert 8 Kw nokk. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 31.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2016 En landstedbåt med 70 hk bensinmotor som kjører 50 timer pr sesong, antatt forbruk 20 liter/time, bruker 1000 liter diesel En typisk diesel motorbåt med overnatting som kjører 300 timer, antatt forbruk 7 liter/time, bruker 21000 liter diesel Antar at landstedsbåten bruker bensin, siden det er bensinmotor 20 liter/time i snittforbruk på en 70 hk påhenger? Da skal det være en gammal 2-takter som kjøres relativt hardt i såfall. Min 115 hk 4-takt har brukt 11 liter/time i snitt på 50 timer, uten å kjøre spesielt sakte da, eller mye på tomgang. 300 gangtimer/år på en typisk diesel motorbåt er skyhøyt over snittet. Dieselforbruk på 7 liter/time i snitt, da skal det være en ganske moderat motorisering og/eller snitthastighet. 21.000 liter skulle vel være 2.100 liter formoder jeg. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Eureka Svart 31.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2016 (redigert) Tom Rør hadde vel 200 timer motorgange fra en plass i Nordland og helt til Oslo i sommer. Det er temmelig langt... for å å sette ting i perspektiv. Min far hadde ca 80 timer på sommerturen Ålesund-Kristiansand-Ålesund. ( motorbåt) Redigert 31.Desember.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 31.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2016 Ok, la meg gjenta at tallene jeg først presenterte var fra en el-motorselger og ikke mine egne. Det var selvfølgelig feil av meg å ukritisk bruke disse, og jeg klarer ikke heller å finne noe statistikk som sier noe om hvor mye en gjennomsnittlig seilbåt bruker i løpet av en sesong, så et slikt tall blir ren gjetting både for min del og andres del inntil noen kan referere til noe harde fakta. Selv har jeg to VP2030 med hver sin tak på 60l. Etter en sesong med endel helgebruk, samt 5 ukers sommerferie Oslo-Danmark-Oslo, så er det en god slump igjen i hver tank, så for min egen del er det ikke en eventuell snarlig økonomisk gevinst som ville være motivasjonen for å bytte til elektrisk. Miljøhensynet er heller ikke den store motivasjonen. For min del er jeg interessert i dette pga lavere vekt (fordel på en katamaran) og mulighet for å plassere vekten sentralt, mindre vedlikehold (eneste som kreves er årlig bytte av drevolje), mindre plasskrevende (med Torqeedo sin løsning er det kun batteriene som tar plass i båten), ingen risiko for vannlekasjer (en dårlig opplevelse med tett varmeveksler har gjort meg til en evig bekymrer), stillheten, og luktfriheten. Ettersom jeg kjører såpass lite med motor, vil rekkevidden med el-motorer være ok for meg (tanken er 8x160Ah litium-batterier som lades fra 3x190W solcellepaneler samt regenerering ved seiling. Vi er omtrent aldri i havn, så landstømslading kan vi ikke basere oss på). Eit bevist døme på å dra det i den rettning ein ynskjer Du samenliknar med ein personbil som køyrer veldig lite og brukar lite, med båtar som går mykje for maskin og brukar mykje. Eitt døme er segelbåten som går for motor 100 timar i sesongen. Dette er over det som er normalt for ein motorbåt. Brukar du ikkje segelet? So har me motorbåten som går for motor i 300 timar. Det vert vel 40 normalarbeidsdagar det. Langt, langt over det som er normalt. Ved bevist å trekke forbruke på bil ned og på båt opp, får du det svaret du ynskjer; båtane er miljøsvin. Jeg bruker seilet, men det er mange som ikke gjør det. Som sagt over vet jeg ikke hva som er vanlig, har du noen linker til gjennomsnittlig motorbruk for en seilbåt så hadde det vært interessant. Når det gjelder dieselforbruk i motorbåter, så er det i hvert fall mange som sier de bruker mye diesel. Her er feks to tråder: https://baatplassen.no/i/topic/24751-dieselforbruk-p%C3%A5-eldre-b%C3%A5ter/ https://baatplassen.no/i/topic/131050-drivstoffutgifter-2016/ Når det gjelder bilbruk har du rett i at tallet jeg refererte til var lovlig lavt. For bensinbiler er det riktignok kjørelengden ca 9500, men dieselbiler kjører årlig ca 15500 (https://www.ssb.no/klreg/), og det kan god hende at gjennomsnittlig forbruk er høyere enn 0,5 l/m også, så kanskje det reele tallet er dobbelt så mye, dvs 1000 liter i året? Jeg har intet behov for å framstille båten som et miljøsvin. Jeg innrømmer derimot at jeg har veldig lyst på el-motor, og dokumenterte motargumenter kan være sunt for lommeboken min, så de ønsker jeg velkommen:) Ja, tallene stemmer nok ikke, hverken ene eller andre veien.Jeg har en 'typisk seilbåtmotor' på 28hk som bruker 3-4 l/time på normal marsfart. Siden jeg kjøpte båten våren 2015 og fikk montert timeteller har motoren gått ~70 klokketimer. Og mye av dette er tomgang. Man har vel seilbåt for å seile, jeg bruker stort sett motor til/fra kai og en sjelden gang når man skal hjem og det ikke er vind.Den seilbåten som kjører 100 timer marsfart på dieselen i løpet av året er ihvertfall ikke en typisk norsk turseiler.. Kan godt hende du har rett, men har du noen linker til statistikk? Hei Har du vurdert dieselelektrisk? Ask Hvis jeg skulle på langtur hadde jeg vurdert et dieselaggregat i tillegg, men det betyr mer vekt, vedlikehold, plass, mye dyrere etc., og dermed ville mange av argumentene mine for å velge el-motor forsvinne. Det er veldig mange meninger i denne tråden hvorvidt diesel eller elektrisk er mest miljøvennlig. Selvom dette muligens er et tema for diskusjon utifra et subjektivt bruksmønster, synes jeg argumentasjonen på begge sider mangler vedlikeholdsperspektivet. En dieselmotor krever en del vedlkehold og kostbare services. På langtur må man nesten ha med seg 20-30% av en ny motor bare i deler. Dette ønsker jeg å slippe ved å heller basere seg på en elmotor med minimalt service-behov. Med mitt bruk, er det ingen tvil om at det vil være mye enklere å samle inn elektrisitet via fornybare kilder enn det vil være å måtte basere meg på diesel. Nå har jeg forresten fått et tilbud fra et Dansk selskap (http://www.e-torque.dk/) på en 20KW motor, med kabling styrespak og diverse (u. batteri) på ~65 000 danske kroner. Og jeg har fått svar fra Bellona sitt prosjekt Rensea, de ville ha over litt tegninger og vil komme med en pris når de har fått litt mer informasjon. Så dette er spennende! Kanskje denne gamle skuta mi kan få en elmotor før 2017 er omme? Det høres ut som en svært bra pris! Regner med at du har strak aksel? Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 31.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2016 (redigert) En DC-motor på f.eks. 11 kW koster ca 50kkr.+ regulator… (og veier 125 kg!) Samme motor for AC ca 12-15kkr.+ det samme for en omformer. Men husk på at batterispenningen må være høy nok for AC-motoren... Så er spørsmålet om motoren kun skal brukes til manuvrering inn- og ut av havn, eller gå lengre strekk i vindstille… Og her kommer batterikapasiteten inn... Selfa lager sjarker for batteridrift... Og det finnes mye rart på eBay,,,, Redigert 31.Desember.2016 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Sørlandet2 Svart 31.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2016 Blir ganske feil å sammenligne drivstoff-forbruk på bil og båt. Biler har katalysator, båten har ikke. Minst dobbelt så høyt co2 utslipp for hver brente liter drivstoff I båt. Jeg brant 1000 liter I båten min for "morro" skyld... Vi er ikke så mange, men vi er verstinger. Bra at det jobbes med alternativer. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 31.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2016 Biler har katalysator, båten har ikke. Minst dobbelt så høyt co2 utslipp for hver brente liter drivstoff I båt. Kan du forklare dette det går ikke helt opp med det jeg har lært av kjemi og fysikk. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 31.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2016 Kan du forklare dette det går ikke helt opp med det jeg har lært av kjemi og fysikk. Katalysatoren i en bil omdanner bla. CO til CO2. Så, det blir mindre CO utslipp (og diverse andre skadelige utslipp, bla. hydrokarboner) med katalysator men CO2 utslippet går meg bekjent ikke ned, men snarere opp med katalysator … Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 31.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2016 Kan du forklare dette det går ikke helt opp med det jeg har lært av kjemi og fysikk.Ble vel litt feil bruk av ord I disse CO2 tider..Moderne katalysatorer fjerner drøye 90 % av skadelige gasser er vel mer korrekt å si. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 31.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2016 En bekymring med elmotor og lite batterikapasitet er mulighet til å stikke av fra dårlig ankringsplass. Vi lå på en normalt veldig trygg plass. Kom vind på over 20 ms fra feil retning. Når fortøyningstau røyk var det bare å gå ut. Da hadde vi en time med maks kontinuerlig turtall på motoren for å komme til en beskyttet havn. Tipper dieselforbruket var 4 ganger så høyt som marsfart. En må ha en seriøst stor batteripakke for å klare dette. Dette var kl 5 om morgenen, delvis innaskjærs delvis utaskjærs fristet ikke å tre om til tredje rev og heise stormfokk. En 50 fots seilbåt som går Oslo- Kristianand retur for motor i 7 knop bruker mindre enn 200 liter diesel. Har faktisk gjort dette. Sitér dette innlegget Link to post
Taffelman Svart 31.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2016 Ferdig tilpasset "båtpakke" med beskjeden batteripakke (7-8 kW) havner nok rundt 100.000,- + installasjon, dvs omtrent som en ny diesel motor. Er man litt "Reodor Felgen" og bruker brukte Nissan Leaf battericeller og shopper motor, controller etc.. selv, så kan nok prisen reduseres kraftig, eller man kan bygge en kraftigere motorpakke med stort batteri. Motor/controller: http://www.electriccarpartscompany.com Brukte Nissan Leaf battericeller: http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/nissan-leaf-lipo-dobbel-celle-1?tm=annet-utstyr Men.. ønsker man litt garanti og fagmessig installasjon, eller bare å unngå å grille seg selv, så velg heller en leverandør og installatør Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 31.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2016 dvs 500 l på 125 timer, dvs 15 dager med 8 timers motorkjøring, noe som kanskje ikke er helt på jordet ila en sesong? En gjennomsnitts båtmotor går ca 30 timer pr sesong! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Eureka Svart 31.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2016 Det slår med stadig vekk at fossilt drivstoff dom energikilde er en veldig sytalaust løsning... tross alle sine bakdeler som vi aksepterer og har blitt godt vant med. Men ja, elmotor er jo alles våte drøm om rekkevidde blir like god som forbrenningsmotor. Elektrisk fremdrift blir ikke løst perfekt før vi har en energipakke som genererer all nødvendig strøm i hele bilens og båtens levetid. Toriumkraftverk i båten er min våte drøm for fremtiden. Thorium kraftpakke og Stad skipstunnel, da er livets problemer løst. :) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 31.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2016 En gjennomsnitts båtmotor går ca 30 timer pr sesong! Kanskje det, men det hadde vært interessant med en link til dokumentasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 31.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2016 http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/glem-drivstoff-forbruket-bensin-koster-deg-lite Artikkel fra Båtmagasinet nr. 10/2011 som gjelder utenbordsmotorer. Sier litt om bruksmønsteret for motorer i dette segmentet også. Typisk liten planende båt går 30-50 timer i sesongen og 70-80% av tiden i deplasementfart. Turbåt-folket vil naturlig nok ha et høyere timetall pr. år enn sol-og-badebåt-folket. For egen del er 30 timer en normal sesong, 120hk diesel i 21 fot båt. Snittforbruk på 7l/t gir årlig forbruk på ca. 200l. For øvrig er tallet 30 timer noe som har festet seg i min hukommelse etter utallige år med lesing på dette forumet. Er foreløpig vanskelig å linke til! En annen udokumentert påstand (tallfestet i den gang Tollvesenet drev småbåtregisteret): Lengden på gjennomsnitts fritidsbåten er 20 fot. Skal man regne på totaløkonomi i dette med pris på innkjøp, installasjon, drivstoff (diesl/bensin/strøm) og vedlikehold er jeg stygt redd for at svaret er på hva som er lønnsomt er bensin-motor! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.