Heimegut Posted December 29, 2016 Share Posted December 29, 2016 (edited) hei. lurer litt på deres erfaringer angående driv anker. får en ned farta ved å bruke drivanker i bauen, i forhold til å drive sideves? Grunnen til at eg lurer er at eg bruker å fiske en del, har da ei juksa maskin som har en utligger (stikker en liten meter utom sida) helt akter på styrbord side, og ca to meter lenger fremme har eg juksahjul som eg bruker når det er slapt fiskeri. Dette er rigga på denne måten fordi at båten alle tide legger seg på tvers av vinden, og driver sideveien (mot babord) Det skal ikkje mye vind/strøm til, for at den driver med over en knop, og da blir jo snøre stående omtrent 45 grader utifra båten, samtidig som at eg driver fortere vekk fra fisken, og får urolig båt pga bølgene som slår i sida. DERFOR lurer eg, er det nok "effekt" i et drivanker festa i baugen, til at båten vil legge seg med baugen i mot vinden/strømmen, og dermed vil drive saktere? då må eg selvfølgeli flytte juksahjulet over til babord sida, men det er ikkje problem. vil også få en roligere båt om bølgene treffer baugen i forhold til sida på båten. har absolutt ingen erfaring med drivanker, so derfor vil eg gjerne høre hva dere tror /mener eller veit angående dette. håper på svar. :) Edited December 29, 2016 by Heimegut (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Posted December 29, 2016 Share Posted December 29, 2016 Du vil først og fremst rette bauen mot vinden og strømmen. Hvor mye fart du bremser opp har jeg ikke noe tall på, men jeg testa ihvertfall drivankeret på seilbåten en fin sommerdag mens jeg bada midtfjords. Du bremser opp noe. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S AIOLOS Posted December 30, 2016 Share Posted December 30, 2016 Det er som Eureka sier, helt klart en mer behagelig fisketur enten man er hobby eller mer proff fisker Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth82 Posted December 30, 2016 Share Posted December 30, 2016 Ingen erfaring selv, men min mor bruker drivanker når hun fisker, nettopp med begrunnelse i de to tingene du etterspørr Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Cral Posted December 30, 2016 Share Posted December 30, 2016 Drivanker hjelper ikke så mye mot strømmen, men hjelper godt mot vinden. Quote ~Cral Link to post Share on other sites More sharing options...
vestsiå Posted December 30, 2016 Share Posted December 30, 2016 har prøvd drivanker endel. den legger snekka mi på tvers uansett hvor jeg fester ankeret. stopper en del avdrift,men med bølgene på tvers så kan du glemme kaffe kosen i hvertfall... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Posted December 30, 2016 Share Posted December 30, 2016 Jeg har et H/H til bruk i nød. Til info, bare: Det er viktig å får det tørket godt før det lagres. Mitt ble fullt av jordslag etter at det lå i baugrommet i en lengre perione. Mye jobb å få det vekk. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Arne Henriksen Posted December 30, 2016 Share Posted December 30, 2016 Har ikke noe tro på at dette vil være verdt jobben med å sette og ta inn drivankeret, opp mot hvor mye det eventuelt bremser. Tanken med drivanker er vel mer å holde baugen opp mot vinden i uvær enn at det bremser mer enn kjølen når du ligger på tvers. Du har jo sjark? Blir det for mye vind bruker du mesan og motor for å holde båten opp mot vinden (andøve) Quote mvh, Arne www.tiarora.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Team Colibri Posted December 30, 2016 Share Posted December 30, 2016 Jeg har brukt drivanker en hel del ved fiske. Så lenge det er stort nok vender det baugen inn i sjøen godt, men hvor mye det bremser avdriften varierer veldig. Har du strøm samme veien som vinden blir effekten liten, er det strøm motsatt av vinden kan du bli dratt mot vinden. Vær obs på at de størrelsesanbefalingene som typisk er på slike ankere er for å snu båten, så kjøp det største du får tak i for å få noen reell bremseeffekt ut av det. I dag bruker jeg en frontmontert elmotor for å holde båten i ro, men det er neppe særlig egnet på en sjark. :) Quote Team Colibri Link to post Share on other sites More sharing options...
Heimegut Posted December 30, 2016 Author Share Posted December 30, 2016 Takk for svar. har sjark ja, men den er ikkje større enn 22 fot, so den blir veldig prega av forholda rundt båten. drifter fort, og er sjølsagt "urolig" når bølgene slår på sida. eg har no fått laga meg eit fiskekar i aluminum på ca 6-700 liter, dette er plassert midt i båten, og ei kan fylle det med vatten slik at ei får "kjølen dypere". men uansett vil jo bølgene komme på sida. har også mesan, men denne føler eg kun er til bruk ved draging av garn. eg prøvde å ha opp mesan medan ei juksa engang, men då dreiv eg bare mykje fortere sideveien. det er jo ikkje noe "problem" slik det er no, men en ønske-situasjon er jo å få bauen oppi bølgene. da bølgene vil bryte finere, og ei ser for meg at det er mindre vindfang om ei får vinden rett imot frammafra... dette er jo i bunn og grunn kun ett luksusproblem :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Posted January 1, 2017 Share Posted January 1, 2017 Jeg har det samme problemet med at båten stuller seg på tvers og snøret legger seg langflatt når jeg fisker. Har lurt på om kombinasjonen autopilot (har ikke) pluss slureobling (har) kunne brukes til å holde båten rett mot vinden og samtidig bremse avdriften. Er det noen som har erfaring med det? Det ville i tilfelle vært en god grunn til å investere i autopilot for min del. Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
HansO Posted January 1, 2017 Share Posted January 1, 2017 Brukt kun en gang. Under motorstopp i litt vind. Det gjorde jobben og holdt båten mot vinden / bølgene. Var mer behagelig å "mekke" da. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
millisivert Posted January 1, 2017 Share Posted January 1, 2017 [...] Har lurt på om kombinasjonen autopilot (har ikke) pluss slureobling (har) kunne brukes til å holde båten rett mot vinden og samtidig bremse avdriften[...] Tja, det "går an" og brukes på større og dyrere installasjoner hele tiden (DP/"elektronisk anker"), men med kun rorutslag og propellpådrag fra rak aksel å "leke med" tipper jeg du er avhengig av å ha god flaks med båtens geometri og "naturlige avdriftsmønster" for at dette skal funke. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Posted January 1, 2017 Share Posted January 1, 2017 Tja, det "går an" og brukes på større og dyrere installasjoner hele tiden (DP/"elektronisk anker"), men med kun rorutslag og propellpådrag fra rak aksel å "leke med" tipper jeg du er avhengig av å ha god flaks med båtens geometri og "naturlige avdriftsmønster" for at dette skal funke. Nå trenger jeg ikke ren ankerfunksjon. Det hoder om båten går veldig sakte med eller mot vinden. Tipper at et mesanseil hadde vært gull i tillegg, men det blir det vanskelig å få til hos meg. Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
millisivert Posted January 1, 2017 Share Posted January 1, 2017 (edited) Nå trenger jeg ikke ren ankerfunksjon. Det hoder om båten går veldig sakte med eller mot vinden.[...] Lar seg vel teste ut nesten gratis. En god autopilot er omtrent litt bedre enn en knallkonsentrert rormann, så om du med passelig pådrag klarer å holde nesa i vinden manuelt i en 10-15 minutter vil autopiloten klare det også. Bare at den ikke blir sliten, og du kan fiske mens den jobber. Edited January 1, 2017 by millisivert (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ove T Posted January 1, 2017 Share Posted January 1, 2017 Jag har testat autopilot och slirkoppling bland annat i sundet mellan Lolland och Falster i väntan på broöppning. Vi hade nog mellan 1,5 -2 kn motström och det var tillräckligt för ligga kvar ganska bra på plats. Det går nog inte med för lite ström då man måste ha en tillräcklig vattenström mot rodret. Slirventil är fantastiskt bra vid manövrering i låg fart och vid start, inget smällande i backslaget. Jag har också testat drivankare vid motorhaveri mitt i Kattegat. Vi hade vind mellan 2-6 m/s, en vind på 2-3 m/s räckte inte för att få fören mot vinden men vid 4-5 m/s lade sig fören mot vinden. Hälsningar Ove Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.