tikki Posted December 30, 2016 Share Posted December 30, 2016 (edited) Trenger hjelp av noen kloke hoder. sliter noe forferdelig med og få løs denne mutteren som sitter på akslen ut fra motor som går inn i koblingshuset. har prøvd med meisel og hammer. men den rikker seg ikke. hvilket verktøy må jeg bruke her? Mutteren er 36mm og tykkelsen på akselen er 24mm 1" 36mm langkraft pipe går ikke pga godstykkelsen på pipen. er foresten er sabb 2h med vridbar koblingshus Edited December 30, 2016 by Ingar (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted December 30, 2016 Share Posted December 30, 2016 Mutteren er 36mm og tykkelsen på akselen er 24mm 1" 36mm langkraft pipe går ikke pga godstykkelsen på pipen. Slip av pipa utvendig på en smergelskive til den går på Er det høyre eller venstregjenger? Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Posted December 30, 2016 Share Posted December 30, 2016 Ringnøkkel/fastnøkkel med langt rør på og låse fast svinghjul/veiv. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tikki Posted December 30, 2016 Author Share Posted December 30, 2016 (edited) problemet er at den mutteren er nedsenket i den platen. så får ikke tak med ringnøkkel eller fastnøkkel. slipe av pipen kan gå. men da blir godset utrolig tynt. er foresten er sabb 2h med vridbar koblingshus Edited December 30, 2016 by tikki (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mons Olav Posted December 30, 2016 Share Posted December 30, 2016 Kapp av øverste del på pipe og få den sveist på et langt kraftigt flattjern/vinkeljern så du får godt moment. Quote Båt med fjernkontroll Link to post Share on other sites More sharing options...
Fiks Posted December 30, 2016 Share Posted December 30, 2016 En rørpipe i riktig dimensjon kan brukes til denne jobben. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Posted December 30, 2016 Share Posted December 30, 2016 Slip av pipa utvendig på en smergelskive til den går på Er det høyre eller venstregjenger? Eg trur at Komodo sin løsning er den beste, men forsikre deg om at pipa er djup nok, før du sliper. Så vidt eg kan sjå på bildet, so er den høgregjenga, men sjå godt etter, for ellers kan du bli ståande og teita når du vil ha mutteren av. Lykke til Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tikki Posted December 31, 2016 Author Share Posted December 31, 2016 Takker så mye. Man trenger noen andre til og tenke for seg når alt står stille. ¨ Prøver først en slik pipenøkkel og se om det gjør susen http://www.bahco.com/no-no/p/double-head-box-wrench-metric/bc-a6-14-76-ea-07-55-02-2d-91-18-da-72-0c-a5-a7/ Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Posted December 31, 2016 Share Posted December 31, 2016 Ser du nok av gjengene til å være sikker på om det er rex eller links ? Dersom det sitter så godt at rørnøkkelen ikke gjør susen ville jeg også god for å kappe fronten av en pipe 15mm. Disse pipene er ofte runde i nesa så jeg ville slipt den flat for å fått den skarp i kantene for bedre grip. Å sveise den til ett flattjern gir deg en god slagnøkkel, og der har du nok det største fortrinnet fremfor rørnøkkelen (som krever mothold, kanskje mye mothold..... og det er jeg ikke sikker på om du har ?? ) Å sveise sammen svartstål og cr/v/Mn/Mo gir godt nok resultat med mange metoder.. selv ville jeg valgt 309 eller 316 pinnesveis for enkelhets skyld og fordi det er lett å få tak i.... 2% Molybden hjelper mot spekkdannelsen begge veier. Vet ikke hva rørnøkkelen koster men en ny pipe 109kr på biltema i kraftpipeutførelse, Jula og mange andre har også. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Pipe--og-Nokkelverktoy/Kraftpiper/Kraftpiper-34-2000032439/ Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Fiks Posted December 31, 2016 Share Posted December 31, 2016 En viktig detalj her er å rette ut leppen på sikringskiven før du prøver å løse mutteren. Det er ikke mulig å se på bildet om dette allerede er gjort. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tikki Posted January 1, 2017 Author Share Posted January 1, 2017 Sikringsskive? ser ut som det bare er en mutter. kan ikke se noen skive jeg. Eneste er at noen har slått med en meisel e.l på kanten av mutteren. problemet er bare verktøyet som skal brukes. men prøver nå med en pipenøkkel og tipper den passer. disse er tynne i godset slik at den kommer inn i nedsenkingen til mutteren Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Fiks Posted January 1, 2017 Share Posted January 1, 2017 Sikringskiven er en tynn skive med en leppe ned i kilsporet og kanten på skiven bøyes opp langs en eller flere av flatene på mutteren når den er teitet opp. Se pos 24 på side 22 i manualen her. Skiven viser på bildet, den er laget av relativt tynt blikk så jeg anbefaler at du vasker med avfetting og sjekker en gang til før du prøver å løse mutteren. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts