Jump to content

Kjøpe og bo i båt uten erfaring.

Alpin sunnmøring

Recommended Posts

Hadde jeg ikke hatt en fantastisk kjæreste det er verdt å ta vare på med sansen for hus og interiør, hadde jeg flytta ned i båten asap. Seilbåt er praktisk mtp på økonomi. En tur på fjorden koster praktisk talt ingen ting. Jeg isolerte etter oppskrift fra Eureka og fikk en ny båt. Sammen med varme og god utlufting blir inneklimaet ganske bra. Jeg tenker du må ta med i betraktning alle negative sidene og veie det opp mot muligheten / friheten det gir å kunne bo i båt.

Lykke til !

Så litt på denne. Bodd i denne og brukt tommeltvinnetid på oppussing? 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=77188845

Man kan ikke se utifra vekten på en slik båt hva den er bygget av. Det er en myte at ferrobåter er mye tyngre enn tilsvarende båter av andre byggematerialer. Skroget til den aktuelle båten vil jeg tippe har en egenvekt uten ballast på rundt 7tonn. Ikke mer enn enn solid bygd trebåt ribbet for ballast. Så har den ca 7-8 tonn med ballast og resten er innredning, motor,  rigg, dekksarrangement, osv osv. Grunnen til at ferrobåter har et noe frynsete rykte er at de med sjeldne unntak kun ble bygd av private. Jeg tror de fleste båtene som ble støpt med større feil raskt avslørte seg selv. Det er nå ca 20-30 år siden dette var en vanlig byggemetode, og jeg tror flerparten av de som seiler rundt idag kan sies være bra. Derimot er det ikke til å komme unna at mange bærer preg av dårlige løsninger. Det er heller ikke så rart når en stakkars amatørbygger skal prosjektere og utføre alt selv, ofte på et beskjedent budsjett. Med det sagt, det er god grunn til å være litt skeptisk til ferrobåter, men det er ikke selve skroget jeg ville bekymret meg for, men alt annet på båten. Betong brukt riktig er et fantastisk materiale. Støtter deg forøvrig i å flytte i båt! :)

Jeg hadde i mange år selv lyst på en båt av ferrosement. Båter som er laget riktig i ferrosement er veldig bra, men det er som du sier godthaab-, de er ofte hjemmelagde av amatører. Jeg var og så på noen, og spesielt en som var lagd i stavanger av en reder var av meget god kvalitet. Problemet med de hjemmebygde er at stort sett er ikke prosessen dokumentert, og man aner ikke hva man får.

I England og på New Zeeland er vel ferrosement rimelig populert. De lagde, og lager vel kanskje enda, kvalitetsbåter i ferrosement.

En av grunnene til at jeg ville ha en var tyngden. Helt rett at trebåter, og også stålbåter kan være like tunge i skroget. Men de har andre utfordringer. Trebåter er jeg ferdig med for en periode, jeg har vært igjennom 3 prosjekter og gidder ikke mer, har en tresnekke fra 1906 som gis bort dersom noen henter den.

Må bare si min mening her. Gi litt f... i hva alle sier om hvor mange problemer det er med å bo i båt. Så klart det utfordringer med vann på vintern, dusje osv osv. Ser du dette i sammenheng med et samlivsbrudd og at du ønsker å være nære event barn, slippe å klippe plen, måke snø, male hus osv osv.

Har du levd med en liten drøm om båt så kjør på.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...