Jump to content

Ny- eller bytteturbo KAD 300?


mmosberg

Recommended Posts

Har korrosjon i turbinhus på eksossiden slik at klaring mellom turbinblader og gods er ca 2-3mm. Vurderer derfor å skifte.

 

Sliter med å bestemme meg om jeg skal gå for overhalt bytteturbo eller helt ny. Skiller ikke så mye i pris og det er ikke det som først og fremst styrer meg. Bytteturboen kan fås med en løsning der turbinhuset på eksossiden er frest opp til oversize og det deretter satt inn et syrefast rør/hylse som blir nytt gods rundt eksosturbinen. Høres i utgangspunktet forlokkende ut, men jeg er usikker på om dette blir riktig med forskjellige materialkvaliteter akkurat her. Korrosjonen blir jo ikke mindre, den flyttes bare.

 

Er det noe på forumet som enten har erfaring med bytteturboer med syrefast rør eller hylse i turbinhusets eksosside? Eventuelt har svart belte i materialkvaliteter og kan si om denne løsningen er bra eller ikke?

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post

Her er et par bilder av bytteturbo med syrefast hylse i turbinhuset på eksossiden (bildene er ikke av turbo til KAD300, men bare eksempel som viser løsningen):

 

bilde

 

bilde

 

Har vært i kontakt med flere tilbydere av turboer. Den ene av disse fraråder sterkt denne løsningen med forskjellig materialkvalitet fordi korrosjonen bare flyttes. Men han kan heller ikke tilby nevnte løsning. Jeg er veldig i tvil.

 

 

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post

Knallbra deling mmosberg :thumbsup: , flaut å ikke ha hørt om denne løsningen for min del...  er ikke bekymret for korrosjon så lenge det ikke er en katalytt tilstede. dette er tilnærmet et tørt miljø. Det står åpent sjøvann lengre nede i eksos-bendet og atmosferen inne i turboen vil inneholde saltholdig luft men ikke mye verre enn det kan være i et vanlig motorrom...

Mener for egen del at det er like mye erosjon som korrosjon som spiser av godset ditt og mitt inne i eksossidens turbinhus.. Jeg har 2x 44 så jeg får bygge om den ene da og se hvem som holder lengst...

 

Har du målt ladetrykket ditt og funnet det for lavt eller vil du bytte som en konsekvens av erosjon/korrosjon alene ?

 

Hvor skal denne korrosjonen angivelig flytte seg hen? 

Hvor lenge har denne innsatsløsningen vært på markedet ?

Link to post

Vet ikke hvor lenge løsningen har vært på markedet. Det er turboservice.no som tilbyr dette. Spesielt en annen leverandør frarådet dette da korrosjonen ville flytte på seg til hhv turbinhus bak eksosturbinen, dvs lagerhus og også til eksosmanifold og eksosbend. Denne leverandøren anbefalte sterkt enten ny turbo eller overhalt med nytt hus.

 

Saltholdig fuktig luft står jo opp i gjennom eksosbend og inn i turbo og det det kommer man ikke bort i fra. Jeg er veldig i tvil om hva jeg skal velge.

 

Jeg har egentlig ikke merket noe til effekttap, men har stusset litt over at kompressorer er med ganske langt opp i turtall, over 2500 rpm.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post

Takk for meget nyttig tråd og flotte bilder mmosberg, beklager at jeg har spurt litt til siden for kjernespørsmålet ditt...

 

 

Er det noen på forumet som enten har erfaring med bytteturboer med syrefast rør eller hylse i turbinhusets eksosside?

Eventuelt har svart belte i materialkvaliteter og kan si om denne løsningen er bra eller ikke?

- kan ikke noen hjelpe tråden tilbake til kjernen...

Link to post

jeg kjøpte nye turboer til min 41p motor på sevi.no i skien i sommer. De anbefaler å overhale gamle med syrefast innlegg i eksosen (Billigere og bedre). jeg trengte de med en gang, da det var rett før ferien og fikk de dagen etter jeg pratet med de. kjempe service og dyktige folk. http://www.sevi.no  

Fikk tlf noen dager etterpå om allt fungerte som det skulle også :) Anbefaler de

Link to post

Jeg har mer eller mindre bestemt meg for å gå for bytteturbo med syrefast hylse i eksosutløpet. Jeg har konsultert to maskinsjefer jeg jobber sammen med og ingen av de har noen betenkeligheter rundt problemstillingen om at korrosjonen skal flytte seg (og bli mer intens feks. rundt turboens lagerhus eller i eksosmanifolden). Han ene trakk frem et potensielt problem i at støpegods og syrefast har forskjellige termiske egenskaper og vil utvide og trekke seg sammen ulikt ved samme temperatur og at hylsa i verste fall kan bli løs og flytte på seg eller eventuelt at det oppstår eksosgass lekkasje mellom hylsa og turbohuset. Turboservice påstår at dette ikke er noe problem og at de aldri har hatt reklamasjoner i den retning på disse turboene. Den syrefaste hylsen er krympet / presset inn turbinhuset i tillegg til at de har en "hemmelig" metode for å sikre at den sitter permanent fast. Denne hemmeligheten er ikke sveis eller tetningsmasse fikk jeg opplyst, men de vil ikke ut med eksakt hva "hemmeligheten" er av forretningsmessige hensyn. Iflg turboservice har andre aktører forsøkt seg på samme løsning uten å ha fått det til. De opplyser videre at løsningen har vært tilgjengelig i 15 år og de har solgt mange slike til marint bruk.

 

På bildene over (som ikke er av turbo til KAD 300) ser jeg at flensen som vender ut mot eksosbendet ikke er kon i ytterkant, men har vinkelrett overgang mellom tetningsflate og ytterkant.. Eksosbendet er festet inn mot turboen med en klemring som presser turbo og eksosbend i sammen med press når klemringen strammes mot en kon ytterkant. Jeg skal til mandag motta bilder av den aktuelle turboen (ligger hos Turboservice i Sverige) for å se om det er kon ytterkant lik det en ikke modifisert turbo har. Bestemmer meg endelig da.

 

I og med at dette har vært på markedet i 15 år bør det absolutt finnes noen her inne på forumet som har brukserfaring med disse turboene. Håper vi får noe info delt her på tråden.

Redigert av mmosberg (see edit history)

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post

Må vel kunna forventa at leverandøren av bytteturbo veit kva dei driv med..?

 

Skulle vi fulgt det resonnementet kunne vel ikke Volvo Penta ha klart produsere en så dårlig eksosbend løsning som på noen av D6/D4 modellene......

 

Enig med mmosberg; når det er begrensa med erfaringsdata er det lurt å sjekke litt rundt så man ikke ender opp som et ulønna forsøksprosjekt.... 

Link to post

Da har jeg bestilt 2 stk bytteturboer til mine to grønne KAD300. Jeg fikk 5% rabatt. Ordinær pris er 6.950,- + MVA. 

 

Snakket med Jørgen på Norsk Turboservice AS. Meget hyggelig og serviceminded. 

Redigert av mmosberg (see edit history)

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post

Da skal jeg referere til Jørgen også håper jeg at du etter hvert får fortjent provisjon som har gjort dette kjent. Jeg har sjekket i min krets og ingen kjente til det, så det er ikke bare meg...  Undersøker litt mer om termisk utvidelse og tettning før jeg endelig bestemmer meg..  ser også muligheten til å ha to foringer med forskjellige klaringer ala en 250hk og en 280hk....

 

Takk for nyttig tråd, mmosberg  :thumbsup:

Link to post
  • 3 uker senere...

Da er de nye bytteturboene med syrefast hylse på eksossiden av turbinhuset fra Norsk Turboservice AS på plass. Turboene så og kjentes meget bra ut. Anleggs-/tetningsflater, lakk (ja, de kommer ferdig lakkert i VP grønt :smiley: ), og utseende forøvrig ga inntrykk av kvalitet. Klaring mellom turbinblader og hylse ble målt til 0,2-0,3 mm. 

 

Før jeg la inn bestillingen ringte jeg også til et VP verksted i Østfold som "hadde montert flere hundre" slike turboer med syrefast hylse de i løpet av årene. De hadde ingen negative erfaringer, kun positivt å si om disse turboene. Nå gleder jeg bare til prøvekjøring  :wink:

 

Her er et par bilder av de aktuelle turboene:

bilde

 

bilde

 

 

Til sist et bilde av en turbo med syrefast hylse som er demontert etter 8 års bruk. Bilde fra FB siden til Norsk Turboservice AS:

bilde

 

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
  • 7 måneder senere...
  • 1 år senere...

Har ikke hatt av sjøvannsbendene, så jeg vet ikke om hvordan de ser ut. Men ytelsen er upåklagelig. Drar C7 propellere rett opp i 3950rpm. Ladetrykk med WOT 2,3-2,4 bar. Og motorene som er ratet av VP til å brenne 55 ltr/time viser ifølge EDC ombord i båten 58-60 ltr/time med WOT. Konklusjon er at de mangler ikke luft ?

 

20190425_121207.jpg.5299a8978fc4fac7075f0678dbf82445.jpg

Redigert av mmosberg (see edit history)

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...