Jump to content

Moringbøye eller sjømine?

Eureka

Recommended Posts

I flere tiår har det blitt sagt på bygda at dette, se bilde, er en sjømine fra krigen. Ligger i et lite skogholt 100 meter fra sjøen, en plass på Helgeland.

Så den selv for første gang i dag og har min tvil. Dog vil jeg jo ikke ødelegge myten.

bilde

bilde

Dimensjonene er..tja.. over en 1m i diameter..

Mine eller moringbøye? ( eller en annen slags flytende bøye)

Redigert av Eureka (see edit history)

Ligner på en Bøye.

Sjøminer
En sjømine består av en beholder, minekassen, som inneholder sprengladning og tennmekanisme. Det finnes to hovedtyper: kontrollerbare miner og uavhengige miner. Innen disse hovedtyper skjelner man mellom forankrede miner og bunnminer.

At en mine er kontrollerbar vil si at den kan avfyres fra en kontrollstasjon på land. Minene er forbundet med kontrollstasjonen med elektriske kabler, og minen avfyres fra kontrollstasjonen når fartøyet er i en posisjon hvor effekten vil være størst. Uavhengige miner er miner som ikke kan kontrolleres etter at de er lagt ut. Det skal imidlertid være utviklet en begrenset kontroll også av disse miner for skip som må passere gjennom eget minefelt. Det er to typer uavhengige miner: kontaktminer og influensminer.

KONTAKTMINER
Kontaktminer detonerer når et fartøy støter på selve minen eller berører en antenne eller flottør som står i forbindelse med minen.

INFLUENSMINER
Influensminer bringes til detonasjon uten at et fartøy er i direkte kontakt med noen del av minen. Det er tre slags influensminer: akustiske miner, magnetiske miner og trykkminer. Akustiske miner bringes til å detonere av lydbølgene fra et passerende skips propell og skrog. Magnetiske miner har et tennapparat hvor enten en magnetnål eller en induksjonsspole påvirkes av det magnetfelt som omgir et passerende fartøy; tennmekanismen får minen til å detonere idet fartøyet passerer det punkt i kurslinjen som er nærmest minen (se for øvrig avmagnetisering av skip). Trykkminer legges på bunnen i forholdsvis grunt farvann; når et fartøy passerer, oppstår en trykkreduksjon i vannet som påvirker tennmekanismen, og minen detonerer.

En kontaktmine er alltid forankret. Akustiske og magnetiske miner kan være enten bunnmine eller forankret.

Hvis en forankret mine sliter seg, skal tennmekanismen, i henhold til Haagkonvensjonen, automatisk sikres således at minen ikke detonerer ved påstøting. Det finnes imidlertid en liten type drivmine som kan anvendes i elver og strømfarvann. Tennmekanismen på en slik mine skal, også etter Haagkonvensjonen, automatisk sikres etter en time.
Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Er ikke detonator-"knottene" en vesentlig del av en sjømine? Som blir trykt inn når et skip kommer i kontakt med minen.

Et google images-søk viser at omtrent samtlige sjøminer har pigger som stikker ut.

http://www.ww2incolor.com/d/527803-4/3352567301_c98329d308_z

Det er visst flere som har kommet over slike jernkuler, og lurt på om det er mine eller bøye: https://www.reddit.com/r/whatisthisthing/comments/4f8rdv/did_my_parents_friends_stumble_across_an/

Om det er en mine, er Forsvaret helt sikkert interessert i å få høre om den, og eventuelt sjekke/uskadeliggjøre/sprenge den.

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Ser også for meg ut som ei mine....

I tvil? Ikke vær det, -meld inn til politiet slik at man kan verifisere "klumpen" og sikre at dersom det er ekplosiv, så blir det omhendertatt forsvarlig slik at man unngår ulykke.

Er den allerede "de militarisert" bør det være kunnskap politiet har. Better safe twice than once sorry....

Lignet jo veldig på de siste bildene.

Hvis den har vært til fortøyning burde den vel hatt like kraftig fortøyningsfeste i begge endene?

Med feste i bare den ene enden antar jeg den har vært fortøyd i bunnen og stått noen meter under overflaten.

Ettersom det mangler endel bolter antar jeg at den har vært åpnet og tømt for innhold.

Mons

Hei

For to år sidan fann eg ei mina når eg dykka. Dette var ikkje langt frå ein offentleg badeplass.

Forsvaret sprengte den, og eg fekk vera med.

248 kg engelsk tnt. Måsen fekk det travelt....

Forsvaret hadde fem personar på saka, og dei brukte ein lang dag. Tankane mine gjekk til dei landa som har mange miner, men ikkje kapasitet til å fjerna dei.

Dersom Forsvaret har sett på gjenstanden før, og det bør dei ha om den har vore kjent så lenge, då er den nok registrert.

Eg hadde kontakta Politiet.

Ask

minner meg om en historie jeg hørte fra mine hjemtrakter: sannhetsgehalten kan jeg ikke garantere 100%  :giggle:

Noen folk fra forsvaret hadde vært ute på oppdrag for å uskadeliggjøre en av Hitlers etterlatenskaper , en lokal kar kom i snakk med dem.  Han sa han hadde noe som muligens kunne interessere de, og ekspertene ble tydelig interessert når han beskrev utseendent på denne "jernkula". .  

Og spurte - hvor ligger denne da? 

- nei, den ligger hjemme, på oversida av naustet. Tenkte sveise på flere ører og bruke den til moringsbøye. 

- ved naustet?!?  Hvordan kom den dit?

- nja, dro den jo bare oppetter fjæra med gråtassen!  Men slapp av - jeg skjøt 5 skudd på den med kraga uten at det smalt så den er nok ikke så farlig.!     

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Men slapp av - jeg skjøt 5 skudd på den med kraga uten at det smalt så den er nok ikke så farlig.!

Haha :lol: Tålte mina den behandlingen burde den være trygg ja :lol:

Når det gjelder Eurekas mine ville jeg også ha varslet politiet, sånn i tilfelle de ikke vet om den fra før. På Jæren (fra Randaberg og sørover) oppdages årlig miner etter stormer avdekker dem. Noen ikke farlige, andre bare et under at de ikke har gått av før de ble detonert kontrollert av folk med peiling.. Spesielt med tanke på at man tidligere drev og rakte tare (til gjødsel) på strendene, dette ofte med tungt redskap :wink:

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Har jo hatt mine leksjoner i mine/ uxo, og "første bud" er jo å stå i ro, skru av samband... og der sto jeg og tok bilder med mobilen :)

Har en minefelthistorie fra min tid i Kosovo, men det var jo innlandet, langt fra sjø og båtliv så den passer jo ikke inn i dette forumet... ?

Nuvel, det ser jo jaggu ut som at det mine.

Den ligger ved siden av utedoen ved et forlatt, falleferdig småbruk. En tursti går like ved.

Madammen ble fortalt om "objektet" av en lærer da ho gikk på barneskolen og det er jo 25-30 år siden. Siden har jo folk som bor i området sett at den har ligge der.

Den har vært der altså i minst 30 år, så det er jo ikke noe bråhast.

Skal forhøre meg med en annen kar som har bor 1 km unna, 85 år gammel, hva han vet.

Jeg registrerte at det mangler hver 2. bolt rundt hele, så noen har tafsa på den.

Blir det ikke brakt på der rene noe sikkert om den, så får vel Forsvaret kontaktes ja.

Takker for kjekke innspill

Redigert av Eureka (see edit history)

Eg kjem ihu ein historie som står i ei lokal bygdebok. Det var rett etter 1 verdenskrig, og det var kommen ei jernkule rekande opp på ei strand. Folk såg kva det var, men dei ville plukke den i biter og selja jernet som skrap. Der kom ein forferdelig smell, og so hadde bygda 7 nyslåtte enker og 11 farlause born.

Berre for å ha sagt at om der er tvil om at dette er sprengstoff, er det i alle fall ikkje leketøy.

Er nok ei mine ja, men som kan ha blit brukt som bøye i ettertid. Men heilt sikker kan ein ikkje være. Trur ikkje det er mykje att av energien i ei Krag-Jørgesen kule etter å ha gått gjennom stålet. Lite truleg at TNT sprengstoffet vil gå av av dette. Skal nok meir til enn me trur. Men her er det grunn til varsemd, spesiielt om den er tung.

hvor tykke er disse i stålet da?   de typiske tunge for kaliberet kragkuler har bra gjennomslagskraft selv om den opererer med noe lavere trykk/hastighet enn feks en mauser i 6.5 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Einig i at å skyte på desse "minene" med Kragen ikkje er veldig smart, med fare for rikkoskettar og kanskje og ein kraftig smell om ein skulle vere veldig flaksen/uflaksen. Alt ettersom. Det er vel slikt ein kallar risikosport?(Låskassen i Kragen er for svak til den mest kraftige ammunisjonen, men føler meg sikker på den kan gå gjennom om ein treffer rett på.) Er det ikkje nokon som kan prøve? :wink::giggle:

Virker på meg som en fin måte å rydde seg en bålplass i skogen...  :fireworks3:

En god skytter klarer vel å dra kula gjennom en av de tomme bolthullene, men det er kanskje bare en flens...    :cool:

@Framtia   Ikke ødelegg en god diskusjon med fakta ! 

Redigert av Honduras (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...