Rogalending Startet 10.Januar.2017 Del på Facebook Startet 10.Januar.2017 Heisann alle, er fersk på dette forumet og søker hjelp til et problem jeg håper noen kan hjelpe meg med. Har hatt båt i 2 år, men ikke hatt noe særlig problemer før nå. Har en 78' Scand 20 Family med dårlig kalesje. I løpet av uværet som har vært de siste månedene har kalesjen kollapset et par ganger og båten har blitt fylt opp med regnvann til rett over akslingen på motor. Kjølevannslange og ventil har også vært under vann. Til sammen har det vært noen uker med vann i båten. Har elektrisk lensepumpe i båten og tømt vannet 2 ganger med denne. Før dette skjedde hadde jeg tappet motor for olje i forbindelse med oljeskift, men ikke skiftet olje enda. Girboks ble ikke tappet. Da jeg i dag skulle fylle ny motorolje la jeg merke til at det var olje veldig høyt oppe på peilepinnen etter fylling. Jeg fylte ca en liter og peilet så oljen. Nivået viste langt over optimalmerket på peilepinnen, ca like langt over merket som fra bunn av pinnen og til merket. Mener å huske at jeg sjekket nivået med peilepinnen etter tappingen, og at jeg ikke kunne se noe særlig olje på pinnen etter tapping. Etter dette skrudde jeg opp peilepinnnen til girboksen, og her begynte det å renne olje ut fra røret med det samme jeg fjernet peilepinnen. Først tenkte jeg det hadde noe med fyllingen av motoroljen å gjøre, men dette kan vel ikke stemme. Er vel ikke noen åpen kommunikasjon mellom girboks og motor? Prøvde å se om det var vann i oljen, men kunne ikke se noe. Bare klar, gjennomsiktig olje, akkurat som motoroljen jeg fylte på. Samme med motoroljen, ingen vanndråper. Eneste var at når jeg lyste på peilepinnen kunne det se ut som oljen var en anelse grålig, men fremdeles veldig mørk. Nesten svart. Jeg har lest at motorolje blir veldig grå hvis det er vann i motoren når den er i gang, men min har ikke vært i gang på flere måneder. Jeg tror selv det er kommet inn vann i både girboks og motor, men har ingen erfaring med slike problemer. Noen som har vært borti noe lignende, eller vet hva jeg bør gjøre? Har selv tenkt å tappe motor og girboks for olje noen ganger, og se om det kommer vann ut. Etter siste fylling skal jeg kinne motor noen ganger uten å starte for å få olje rundt i systemet, og så starte. Og krysse fingrer.. Eller er dette noe jeg helst ikke bør gjøre..? Setter pris på alle svar! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Januar.2017 Del på Facebook Svart 10.Januar.2017 Høres ut som en grei plan. Og det bør skje fort, før rusten får tatt tak. Helst allerede i dag... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Rogalending Svart 10.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2017 Bilder: Sitér dette innlegget Link to post
Rogalending Svart 10.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2017 Det blir nok ikke gjort i dag, men i morgen iallfall. Et annet problem er at jeg ikke kommer til bunnplugg for å tappe olje, får kun brukt håndpumpe via peilerør. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Januar.2017 Del på Facebook Svart 10.Januar.2017 Helt vanlig det. Pump opp så mye du klarer, fyll på ny olje, kjør den varm og bytt igjen. Gjenta inntil olja ser bra ut. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Rogalending Svart 10.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2017 Takk for betryggende info. Gjør vel ikke noe om jeg bruker billig olje til dette formålet? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Januar.2017 Del på Facebook Svart 11.Januar.2017 Neida, billig olje går helt greit. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.