oberst1 Startet 13.Januar.2017 Del på Facebook Startet 13.Januar.2017 Hei! Har lest igjennom diverse tråder, men har fått en boks Reichold Gelcoat, omtrent halvfull liters-boks. Herder og voks er innkjøpt, men for å være nøye på blandingsforhold, noen tips? Ønsker å blande små mengder til små skader, men hva bruker man? Bittelite dl-mål og sprøyte (pipette) fra apoteket eller hva? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 13.Januar.2017 Del på Facebook Svart 13.Januar.2017 Sett en liten boks oppå en digital kjøkkenvekt. Da kan du tømme eller øse med en liten skje og få det helt korrekt. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Komodo Svart 13.Januar.2017 Del på Facebook Svart 13.Januar.2017 Jeg har gjort som mons sier. Du kan f.eks. bruke et enganga pappkrus til å blande i. Hvis du skal ha veldig lite kan du måle opp med en spiseskjed, og måle voks og herder med en liten sprøyte. De får du i mange størrelser på apoteket. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
oberst1 Svart 13.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2017 Takk for tips! Det er diverse små skader og med tanke på kort åpningstid vil jeg ikke "sløse" bort den boksen jeg fikk tak i. Får sjekke opp tilgjengelighet ang kjøkkenvekt eller svinge innom apotek i morgen tidlig da :) Er også litt usikker om bruk av pensel/rulle, men har heldigvis lest andre tråder om det (ref Knudes tips og kunnskap) Blir spennende uansett da jeg ikke har jobbet med gelcoat før Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Januar.2017 Del på Facebook Svart 13.Januar.2017 Du trenger ikke kjøkkenvekt, du klarer deg med ml. mål. Hvis du tar en engangskopp og måler opp med vann i den kan du sette tusjstrek på de nivåene du trenger, da slipper du å ofre målet. Hvis du skal måle opp lite har de små engangsmålebeger på apoteket. Utfordringen ligger da i å dosere voks og herder nøyaktig, da må du ha en sprøyte e.l. som er desto mindre. Kjøkkenvekt kan bli litt grovt på veldig små kvanta. Jeg kjøpte denne kjøkkenvekta på Claes Olson for å måle epoxy og polyester http://www.clasohlson.com/no/Kj%C3%B8kkenvekt/34-1207-1?LGWCODE=341207001;83825;6293&gclid=CjwKEAiAkuLDBRCRguCgvITww0YSJAAHrpf-Nm-HG6VQIfTGLubVkK3I-WRFN7ayCjSudKaTG4jA6RoC1afw_wcB synes den fungerer veldig bra. Men på helt små gelcoatdoseringer bruker jeg den ikke, da måler jeg i beger. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mons Svart 13.Januar.2017 Del på Facebook Svart 13.Januar.2017 Hvis det er svært små mengder duger ikke kjøkkenvekta. De fleste kjøkkenvekter har "oppløsning" på 2 gram, så noen særlig nøyaktighet har du ikke før du er oppe i 6-8 gram av komponentene. Hvis du skal måle ned i for eksempel to gram herder er det svært lite. Det må i tilfelle gjøres med nøyaktig vekt eller et tynt og høyt rør/liten sprøyte. Et beger med for eksempel 3 cm diameter vil nesten ikke vise forskjell med 2 gram ekstra oppi. Med slike små mengder er det heller ikke enkelt å få en homogen blanding. Anbefaler å gjøre klar flere reparasjoner samtidig og arbeide med relativt kjølig gelcoat slik at du har lengst mulig åpentid. Sjekk min-temp på boksen. Tape helt inntil skadene slik at du ikke smører mer enn etpar millimeter utenfor skadene - da går det mindre masse, går fortere å legge på og det er lettere å få fin reparasjon. Sitér dette innlegget Mons Link to post
oberst1 Svart 14.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2017 Takk for tips. Jeg ble fort oppmerksom at kjøkkenvekt ikke ville duge til så liten jobb jeg ser for meg. Blir ikke nøyaktig nok i små mengder. Fikk tak i ml-sprøyte og merker engangskopper, det bør funke fint. En helt annen ting er at jeg har lurt meg seg litt. Virker som det er kun to små skader som bør fylles med gelcoat, resten får jeg prøve med våtslip og bufring først. Noen ganger virker det som det er vanskelig å avgjøre om en ripe har gått igjennom gelcoat eller ikke. Skroget er blått der jeg skal prøve meg frem, riper kan virke grå og smitter det over på fingeren ved lett skraping får jeg anta det kan slipes først å se? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 15.Januar.2017 Del på Facebook Svart 15.Januar.2017 (redigert) Bare vær forsiktig med hvor mye du sliper ned. Hvis det er ujevn tykkelse på gelcoaten er det lett å slipe ned så mye at glassfiberen skinner igjennom på enkelte punkter når sola lyser for deg til sommeren. Er du usikker på om den går igjennom er den etter min tankegang for dyp til å slipe vekk. Sliper du for mye må du legge gelcoat på et større område for å få det fint, og da begynner det for alvor å bli vanskelig med overganger, fargenyanser osv. Engangskopper har for stor diameter hvis du skal måle inn for eksempel ett gram herder. Bare bøyen på veskeoverflaten pga overflatehinna utgjør like mye som ett gram med den diameteren. Finn noe med mye mindre diameter. Hvis jeg ikke surrer for mye er det slik at med et firkantet rør på 1x1 cm så vil ett gram tilsvare 1 mm høydeforskjell - forutsatt at egenvekten er omentrent lik vann. Med en engangskopp snakker vi kanskje om areal i bunnen på 10 cm2 og da utgjør ett gram 1/10 mm høydeforskjell. Du må bruke en nokså tynn tusj for å merke opp det.. Redigert 15.Januar.2017 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Komodo Svart 15.Januar.2017 Del på Facebook Svart 15.Januar.2017 Jeg bruker en slik hvis jeg skal måle opp herder i små mengder https://www.google.no/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fwww.norengros.no%2Fnorengros%2Ffrontend%2Fmediabank%2F8%2F83566%2F10369-303172_l.jpg&imgrefurl=https%3A%2F%2Fwww.norengros.no%2Fsproyte-1ml-luer-bd&docid=tEgkgfxoQpMvMM&tbnid=bqahLe2zkvyxxM%3A&vet=1&w=800&h=414&bih=459&biw=1024&q=spr%C3%B8yte%201%20ml&ved=0ahUKEwjbsPqDz8TRAhUDVSwKHY1JA90QMwgbKAEwAQ&iact=mrc&uact=8 Et par spiseskjeer med gelcoat i en engangskopp går helt greit å røre ut. Jeg mente ikke å måle herder i denne koppen For å måle opp mindre mengder gelcoat kan slike målebegre være greie https://www.google.no/search?q=kanyle+1+ml&biw=1024&bih=459&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiZrZr3zsTRAhWC6CwKHW7iBwMQ_AUIBigB#tbm=isch&q=m%C3%A5lebeger+ml&imgrc=ZKSeJhvOgf5hsM%3A En spiseskjed = 15ml, dvs 1,5cl. 2 spiseskjeer er da 3cl. Med 1% herder trenger man da 0,3ml herder, det måler man lett opp med sprøyta i linken over Det er imidlertid ikke så lurt å måle opp gelcoat med spiseskjeer eller andre målebeger, og helle det over i en annen kopp. Gelcoaten er så tykk, så mye vil ligge igjen i skjea. Det gir en veldig unøyaktig måling. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
oberst1 Svart 15.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2017 Fine tips, takk igjen. Har anskaffet slike sprøyter, lover å ikke blande så lite at det blir håpløst unøyaktig. Har vel nå sett på et tyve-talls filmer på YouTube og skjønner nå også mer hva vi snakker om. Som sagt er det generelt noen kosmetiske riper og sannsynligvis to mindre skader som må fylles. Største utfordringen min tror jeg blir et område litt på siden av baugen som er rundt 30x50 cm. Virker som noe har gnisset mye der uten at man ser helt hvor dypt. Med fingeren føles det bare som skraper i gelcoaten. Uansett blir det veldig lærerikt og erfare, tvi-tvi :) PS. Neste båt vil fortrinnsvis ha hvitt skrog og ikke mørkeblå sider vi har på denne ;) Sitér dette innlegget Link to post
Bahia Svart 15.Januar.2017 Del på Facebook Svart 15.Januar.2017 Jeg holder på med et prosjekt nå og bruker 2ml sprøyter. Bruker plastkopper type engangs og ikke pappkrus fordi de har et vokslag som jeg ikke ønsker skal gå over i blandingen. Jeg trekker først opp gelcoaten, så voks og så herder. Blander dette sammen med en spatel. På større jobber går jeg opp i sprøytestørrelse til feks 50ml til gelcoat. Kjapt, greit og nøyaktig. Har og brukt vekt, men detter tilbake til sprøytene. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.Januar.2017 Del på Facebook Svart 15.Januar.2017 Bruker plastkopper type engangs og ikke pappkrus fordi de har et vokslag som jeg ikke ønsker skal gå over i blandingen. Hmm, det har jeg ikke tenkt på, men det er jo et poeng! Har og brukt vekt, men detter tilbake til sprøytene. Ja, det er noe med det der når man først har begynt å bruke sprøyter Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Teerex Svart 2.April.2021 Del på Facebook Svart 2.April.2021 Disse småvektene koster et par hundrelapper rundtomkring på nett, og har en nøyaktighet på 0,1 gram. Max. er vel ofte 3000 gram men kan variere, forskjellige typer der ute. Finnes også med 0,01 grams nøyaktighet samt milligramsvekter med 0,001 gram nøyaktighet for de som trenger noe slikt. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.