Runetrebåt Startet 17.Januar.2017 Link til dette innlegget Startet 17.Januar.2017 Hei.Som lykkelig eier av trebåt, ser jeg att dette forumet kan være gull verdt.Noen som har en formening om hvilken type båt dette er? Har ikke noe info fra selger da han hadde tatt den i innbytte på på noe annet.Den har vært på vannet(arendal) for 2 år siden er det eneste jeg fikk opplyst. Tidligere eier har plastret skroget under vannlinjen med glassfiber.Noe fix er det på dekket og innredning men det skal jeg nok håndtere. Tanken er å ha hvitmalt skrog og lakket "mahogni"dekk, og klar for sjøsetting på Mjøsa til 1.juni.2017Båten kom uten motor,gir, aksel og propell.Har da en AQ225 og 290sp hekkaggregat med powertrim som jeg tenkte å putte inn.Noen synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
Runetrebåt Svart 17.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2017 https://baatplassen.no/bildearkiv/66/66144/1484664354.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/66/66144/1484664324.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/66/66144/1484664274.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 17.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2017 Tja ,kan absolutt bli en fin båt.Enig med hvitt skrog og lakkert dekk. Ser på bildene at båten har kjøl og bygget for fast aksling.Mulig det er best å fortsette med det,mulig kjøl kommer i konflikt med hekkaggregat? Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Runetrebåt Svart 17.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2017 Har tenkt tanken, kan man fjerne kjølen? Noen som har gjort noe så "drastisk" Sitér dette innlegget Link to post
Rytteren Svart 17.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2017 Spennende prosjekt! Flott at noen vil ta vare på disse flotte gamle klassikerne! Om du kan fjerne kjølen? Ja, det lar seg sikkert gjøre. Det du må sørge for er at du ikke svekker strukturen i skroget, tenker da spesielt på spantene. Du kan selvfølgelig laske nye spant på siden av de gamle før du fjerner kjølen, slik at du oppnår ekstra stivhet. (Forutsetter at eksisterende spant går ned i kjølen slik at de må kuttes av for å fjerne den.) Så må du også tenke på hvordan den nye bordgangen skal felles inn som erstatning for kjølen. Både med tanke på utforming (sjøegenskaper) og innfesting, slik at bordene ikke rives av på grunn av farta. Du kan selvfølgelig også støpe det inn med glassfiber siden det er gjort fra før. En annen ting er at du bør sjekke om skroget er i stand til å håndtere kreftene til motoren du nevner. Det er dessverre mange trebåter som har blitt plastret inn under vannlinja fordi skroget har begynt å råtne... Og da er det dessverre slik at råtneprosessen akselererer. Og det blir det vanskeligere å holde øye med bak plasten... Får selvfølgelig håpe at du har et bra utgangspunkt. Lykke til! Kommer til å følge med på dette. Håper du tar masse bilder og deler med oss underveis! Sitér dette innlegget Link to post
Runetrebåt Svart 17.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2017 Takk for svar, ja jeg falt for linjene til denne. Så får vi se om vi greier å vise måtehold med gassen. Skal holde dere oppdatert med bilder underveis. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 17.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2017 (redigert) hmm helt rund under og med kjøl. Ingen suksessoppskrift for hekkaggregat akkurat. Ingen planende båt dette. Tipper den vil legge seg godt over på siden når du drar på. Ei heller har den noe særlig bæring bak til en slik motor. Motoren kan du godt bruke om den kjøres med måte men må plasseres et stykke frem, ser ut som der er en motorkasse fra før. det vil være et bra sted og begynne. Og dermed er nok fast aksling og gir veien og gå. Motoren er sjølvsagt altfor kraftig men den har en finfin gange og låte og kan fint kjøres på moderat turtall og blir nok en svært behagelig opplevelse. Dog er som du da vet en slik motor rimelig bred. Om du ser på en typisk amerikansk vannskibåt f.eks Correct Craft ski nautique så ser du at fast aksling ikkje står tilbake for noe annet i en slik installasjon. De styres også med ror. Ikkje kutt kjølen. Lykke til Ellers så er det vel en plattgatter i det vide begrepet da den er tverr bak men i det daglige de siste 150 år så er det underforstått at en plattgatter også er flatere i skroget som i en halv eller helplaner og ikkje som et fortrengerskrog som det der. Redigert 17.Januar.2017 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Runetrebåt Svart 17.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2017 (redigert) Takk for konstruktiv tilbakemelding. Motor og gir er innkjøpt så her er det nok ingen vei tilbake. Har alt startet med full overhaling av motor. Mye av gleden med prosjektet er jo selve byggingen. Så er det følelsen og lyden av å starte opp en v8 i havna med eksos over vannlinja. Puttre ut og vite du har tilstrekkelig med hestekrefter. Muligheten til å tilte opp drevet og legge til på strendene uten å bekymre seg for ror og propell ? Redigert 17.Januar.2017 av Runetrebåt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trooper Svart 17.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2017 Legger inn et par bilder av den gamle "fjordkruseren " min ligner på din , var klinket med kraftige jernklink ,var volvo b 20 ,gjorde ca 20 knop ,solgte den for mange år siden til en kar i Arendal,stilige båter Sitér dette innlegget https://www.flickr.com/photos/photobymarianne/ Link to post
Runetrebåt Svart 17.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2017 Trooper, takk for bilder, dette var artig å se. Veldig stillig. Har ikke funnet så mange bilder av samme type. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 17.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2017 Godt noen har ubegrenset arbeidslyst! Tror du blir svært baktung med smalt skrog bak. Du må uansett gjøre omfattende forsterkninger og ombygginger i skroget, så kanskje tenke litt annerledes? Kan drevet(og motoren) monteres lenger fram? Bygge vegg/brønn slik som på Terje Vigen robåtene der påhengsen sitter i en brønn innabords. Da kan du beholde hekken som orginalt og istedenfor skrog under på den bakerste halvmeteren kan du ha flaps innfelt. Aner ikke hvordan det vil oppføre seg i vannet og når du svinger, men en plassering lenger fram vil antakelig gjøre det enklere å fordele kreftene i skroget. Lykke til! Sitér dette innlegget Mons Link to post
Runetrebåt Svart 17.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2017 Takk for det, skal ikke stå på arbeidslysten Var inne på den tanken også som du foreslo, men blir nok like mye arbeid og usikkert resultat. Tenkte en slags forsterkningsramme i bakplate og over alle spant til midtskips. Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 17.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2017 Jeg har også en gammel plattgatter med epoxy under vannlinjen. Dette ble gjort for 12-15 år siden. Etter råd fra gamle menn med erfaring blir båten tatt opp, rengjort og saltet innvendig på høsten (mye salt). Har bevart båten bra hittil... Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.