Jump to content

Lav rpm yamaha f80 2002 950 timer.


Furu

Recommended Posts

I gear forut er det max 2300 rpm , akter 3000 rpm og i "tomgang" opptil 5000rpm

En skal vel kunne ha en 5000-6000 avhengig av propell..

Skjedde egentlig helt plutselig.

Har sjekket vannutskiller og filter på motor, er ok har ingen annen filter etter tank.

Montert nye plugger

Ingen krøll observert på brennstoff slanger

Bensin er ny

Noe "fukt" i toppen av sylinder tre og plugg ser ut til å ha litt mindre farge på seg enn de andre , mistenkte derfor dårlig coil, har byttet coil men samme problem. (Andre plugger har fin farge på seg.)

Har prøvd å pumpe bensin til motor i gange men ingen forskjell.

Gass spake åpner alle spjeld nesten helt opp, går litt lenger opp mens spake settes i gear.( som normalt skulle en tro)

Har sjekket 2 sikringer som er bak deksel på sb side, er ok.

Starter og går greit på tomgang

Belte på toppen er ok

Og ingen feilmeldinger eller alarm på yamaha motor display

 

På 2300 rpm er den ganske stabil, ingen "hakking" eller ulyder observert

Har ikke fått målt noe kompresjon enda.

Har heller ikke prøvd å koble av ecu

 

Noen som har noen tips ?! Er lei av å skru på denne bensin motoren

Redigert av Furu (see edit history)

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post

Ingen lyd alarm eller suspekte ikon på display. Ikke merket noe lyd endring. Ikke merket eksos under deksel.

Har hatt båten i en to uker , fikk tidligere rundt 4300 på wot.. Stoppet motor etter en tur og en time etterpå ville den ikke opp i fart etterpå. Har ikke opplevd att den har plutselig ramlet ned i turtall på full gass.

Har ikke prøvd å ta av propell, bare kjent litt på den og merket ingen kast i aksel. Men kunne da kanskje prøvd..

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post

...ved å prøve uten propell sjekker du om du har ett effektproblem eller om det er en elektronisk begrensning...

 

Drener flotørkammere. Samle gjerne opp i klart glass slik at du kan se på det som kom ut.... en vannperle er nok til lage baluba vettu :wink:

Hvilken skrue e det? Største nederste? Eller den lille litt ovenfor..? På flottor altså

bilde

Redigert av Furu (see edit history)

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post

Har hatt båten i en to uker , fikk tidligere rundt 4300 på wot.. 

 

4300 er uansett også veldig lavt , har den blitt kjørt lenge med altfor tung propell så er ikke det bra for motoren heller.    

 

Hvaslags båt er det og hva er propelldimensjonen? (står oftest i propellbosset) 

http://www.tornado-boats.com/en/high-performance-5.4m

Denne ser jo ikke så tungdrevet ut, med vekt på 330 kg. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

4300 er uansett også veldig lavt , har den blitt kjørt lenge med altfor tung propell så er ikke det bra for motoren heller.

 

Hvaslags båt er det og hva er propelldimensjonen? (står oftest i propellbosset)

http://www.tornado-boats.com/en/high-performance-5.4m

Denne ser jo ikke så tungdrevet ut, med vekt på 330 kg.

Har den båten du har linket til ja. Har vel hatt den i en to uker nå. Testet ikke båt for kjøpet var gjennom ført og det var nok litt dumt.. Uansett vanskelig å komme til propell nå når båt er på sjøen, kan da bytte propell senere. Nå er jo hoved problemet turtall i gear..

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post

Ja, det skal helt klart være samme flottørnivå i alle forgasserne dine.

Det kan måles ved å sette slangenippel inn istedet for messingpluggen også ha slangebiter opp etter forgasseren på samme måte som vannvater, om du kjenner den virkemåten.

Inne i flotørkammeret opererer flotøren en liten ventil og på den måten reguleres nivået inne i flotørkammeret slik at nivået er ca konstant uansett om motoren går på tomgang eller full fart...  denne lille ventilen ville jeg sjekket om det ikke kommer bensin ut av ett eller flere av kammere...

Link to post

Velldig bra bilde og video. Ikke kjør med motoren slik... noe er riv ruskende galt. Forstår hvorfor du sjekket coil først. Det "grøler" ikke ved pådrag. 

Ta ut alle dreneringskruene igjen på en gang. Pump med håndpumpa på slangen: kommer det like mye ut av alle ? om det en eller flere som det ikke kommer noe ut av så har den lille ventilen satt seg på setet... og da vil også lyden stemme med det jeg hører på videoen. Skjønner bare ikke hvorfor du får mer turtall i bakk.

Link to post

Skal sjekke mer i morgen, men går det ann å prøve med litt trykkluft inn i bensin slangen til den enkelte forgasser for å åpne ventilen til flottør ,Hvis det ikke kommer bensin? Er jo litt av en jobb å demontere manifolder og halve motoren samtidig. Det får nesten ett verksted utføre.

 

Tar det med propellen etterpå heller, er litt risikabelt i hjemmehavna å ligge med motor så nært kai med all skipstraffiken her

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post

Hva sier de du har kjøpt båten av?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...