Furu Posted January 18, 2017 Share Posted January 18, 2017 (edited) I gear forut er det max 2300 rpm , akter 3000 rpm og i "tomgang" opptil 5000rpm En skal vel kunne ha en 5000-6000 avhengig av propell.. Skjedde egentlig helt plutselig. Har sjekket vannutskiller og filter på motor, er ok har ingen annen filter etter tank. Montert nye plugger Ingen krøll observert på brennstoff slanger Bensin er ny Noe "fukt" i toppen av sylinder tre og plugg ser ut til å ha litt mindre farge på seg enn de andre , mistenkte derfor dårlig coil, har byttet coil men samme problem. (Andre plugger har fin farge på seg.) Har prøvd å pumpe bensin til motor i gange men ingen forskjell. Gass spake åpner alle spjeld nesten helt opp, går litt lenger opp mens spake settes i gear.( som normalt skulle en tro) Har sjekket 2 sikringer som er bak deksel på sb side, er ok. Starter og går greit på tomgang Belte på toppen er ok Og ingen feilmeldinger eller alarm på yamaha motor display På 2300 rpm er den ganske stabil, ingen "hakking" eller ulyder observert Har ikke fått målt noe kompresjon enda. Har heller ikke prøvd å koble av ecu Noen som har noen tips ?! Er lei av å skru på denne bensin motoren Edited January 18, 2017 by Furu (see edit history) Quote Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
dieselfan Posted January 18, 2017 Share Posted January 18, 2017 (edited) Har den virket perfekt mens du har har hatt motoren? Kjørte du mens feilen oppsto? Får du noen form for lyd alarm? Har du prøvd motoren i gir uten propell? Får du 5500 o/min da? Har lydbildet endret seg ? Har du merket eksos under dekslet ? Edited January 18, 2017 by dieselfan (see edit history) Quote Link to post
Furu Posted January 18, 2017 Author Share Posted January 18, 2017 Ingen lyd alarm eller suspekte ikon på display. Ikke merket noe lyd endring. Ikke merket eksos under deksel. Har hatt båten i en to uker , fikk tidligere rundt 4300 på wot.. Stoppet motor etter en tur og en time etterpå ville den ikke opp i fart etterpå. Har ikke opplevd att den har plutselig ramlet ned i turtall på full gass. Har ikke prøvd å ta av propell, bare kjent litt på den og merket ingen kast i aksel. Men kunne da kanskje prøvd.. Quote Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Guest Balder.. Posted January 18, 2017 Share Posted January 18, 2017 Start med en kompresjons test av alle cylindrer, er det i orden kan du begynne normalt feilsøk. Quote Link to post
bellen Posted January 18, 2017 Share Posted January 18, 2017 Er det gasswire på denne? Opplevde det samme på min gamle mercury. Der hadde festet til gasswiren på motoren hoppet av, og dette medførte at eg ikkje fekk fult turtall. Quote Link to post
Furu Posted January 19, 2017 Author Share Posted January 19, 2017 Gear/gass og tomgangs gass hendel åpner alle spjeld på motor til fullt så det må være ok. Skal sjå på kompresjon en dag det ikkje høljeregner her Quote Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Mons Olav Posted January 19, 2017 Share Posted January 19, 2017 Kan det vere at den går i nødmodus?Er display helt i orden? Quote Båt med fjernkontroll Link to post
dieselfan Posted January 19, 2017 Share Posted January 19, 2017 ...ved å prøve uten propell sjekker du om du har ett effektproblem eller om det er en elektronisk begrensning... Drener flotørkammere. Samle gjerne opp i klart glass slik at du kan se på det som kom ut.... en vannperle er nok til lage baluba vettu Quote Link to post
Furu Posted January 19, 2017 Author Share Posted January 19, 2017 Syl nr 1 og to ; 130psi 3 og 4 150 psi Quote Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Furu Posted January 19, 2017 Author Share Posted January 19, 2017 (edited) ...ved å prøve uten propell sjekker du om du har ett effektproblem eller om det er en elektronisk begrensning... Drener flotørkammere. Samle gjerne opp i klart glass slik at du kan se på det som kom ut.... en vannperle er nok til lage baluba vettu Hvilken skrue e det? Største nederste? Eller den lille litt ovenfor..? På flottor altså Edited January 19, 2017 by Furu (see edit history) Quote Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Mons Olav Posted January 19, 2017 Share Posted January 19, 2017 (edited) Tappeskrue er nr to nedenifra på bildet.Hver forgasser har en slik. Edited January 19, 2017 by Palepilkar (see edit history) Quote Båt med fjernkontroll Link to post
Furu Posted January 19, 2017 Author Share Posted January 19, 2017 Ok. Prøvde å ohme tenn kabler, får to på 5 og 2 på 7 når multi meter er satt til 20 k Quote Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
ivar Posted January 19, 2017 Share Posted January 19, 2017 Har hatt båten i en to uker , fikk tidligere rundt 4300 på wot.. 4300 er uansett også veldig lavt , har den blitt kjørt lenge med altfor tung propell så er ikke det bra for motoren heller. Hvaslags båt er det og hva er propelldimensjonen? (står oftest i propellbosset) http://www.tornado-boats.com/en/high-performance-5.4m Denne ser jo ikke så tungdrevet ut, med vekt på 330 kg. Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Furu Posted January 19, 2017 Author Share Posted January 19, 2017 Tappeskrue er nr to nedenifra på bildet.Hver forgasser har en slik. Rant ren bensin ut fra flottør til syl 1. Ingen ting kom fra nr 2 og 3. Nr 4 sitter altfor langt nede.. Har aldri observert vann i bensin tidligere Quote Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Furu Posted January 19, 2017 Author Share Posted January 19, 2017 4300 er uansett også veldig lavt , har den blitt kjørt lenge med altfor tung propell så er ikke det bra for motoren heller. Hvaslags båt er det og hva er propelldimensjonen? (står oftest i propellbosset) http://www.tornado-boats.com/en/high-performance-5.4m Denne ser jo ikke så tungdrevet ut, med vekt på 330 kg. Har den båten du har linket til ja. Har vel hatt den i en to uker nå. Testet ikke båt for kjøpet var gjennom ført og det var nok litt dumt.. Uansett vanskelig å komme til propell nå når båt er på sjøen, kan da bytte propell senere. Nå er jo hoved problemet turtall i gear.. Quote Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Furu Posted January 19, 2017 Author Share Posted January 19, 2017 En liten video snutt. Som visst på video så skjer det lite etter 1/3 gass pådrag. No ligger jo båten riktignok i havn med tamper, men er det samme på sjøen, dog litt bedre turtall Quote Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Furu Posted January 19, 2017 Author Share Posted January 19, 2017 Sjekket flotørkammer igjen etter att den har gått ei stund, samme resultat, kommer kun bensin ut av kammer til sylinder nr 1. Skal vel renne bensin ut av alle sammen vel ?! Quote Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
dieselfan Posted January 19, 2017 Share Posted January 19, 2017 Ja, det skal helt klart være samme flottørnivå i alle forgasserne dine. Det kan måles ved å sette slangenippel inn istedet for messingpluggen også ha slangebiter opp etter forgasseren på samme måte som vannvater, om du kjenner den virkemåten. Inne i flotørkammeret opererer flotøren en liten ventil og på den måten reguleres nivået inne i flotørkammeret slik at nivået er ca konstant uansett om motoren går på tomgang eller full fart... denne lille ventilen ville jeg sjekket om det ikke kommer bensin ut av ett eller flere av kammere... Quote Link to post
dieselfan Posted January 19, 2017 Share Posted January 19, 2017 Velldig bra bilde og video. Ikke kjør med motoren slik... noe er riv ruskende galt. Forstår hvorfor du sjekket coil først. Det "grøler" ikke ved pådrag. Ta ut alle dreneringskruene igjen på en gang. Pump med håndpumpa på slangen: kommer det like mye ut av alle ? om det en eller flere som det ikke kommer noe ut av så har den lille ventilen satt seg på setet... og da vil også lyden stemme med det jeg hører på videoen. Skjønner bare ikke hvorfor du får mer turtall i bakk. Quote Link to post
dieselfan Posted January 19, 2017 Share Posted January 19, 2017 Ville fortsatt tatt av propellen og sett om du får fullt turtall med den av..... enkel test så lenge du har tilt på motoren din... Quote Link to post
Furu Posted January 19, 2017 Author Share Posted January 19, 2017 Skal sjekke mer i morgen, men går det ann å prøve med litt trykkluft inn i bensin slangen til den enkelte forgasser for å åpne ventilen til flottør ,Hvis det ikke kommer bensin? Er jo litt av en jobb å demontere manifolder og halve motoren samtidig. Det får nesten ett verksted utføre. Tar det med propellen etterpå heller, er litt risikabelt i hjemmehavna å ligge med motor så nært kai med all skipstraffiken her Quote Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Jon-Kåre Posted January 19, 2017 Share Posted January 19, 2017 Hva sier de du har kjøpt båten av? Quote Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Furu Posted January 19, 2017 Author Share Posted January 19, 2017 Aner ikke. Har fremdeles ikke løst andre ting i forbindelse med båt kjøpet fra det som skulle liksom være et respektabelt firma på Sørlandet Quote Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
dieselfan Posted January 20, 2017 Share Posted January 20, 2017 Skal sjekke mer i morgen, men går det ann å prøve med litt trykkluft inn i bensin slangen til den enkelte forgasser for å åpne ventilen til flottør ,Hvis det ikke kommer bensin? Ville for egen del ikke anbefale å bruke mer enn ca 1 bars trykk (begynn så forsiktig du kan så får du heller øke på...) Quote Link to post
index Posted January 20, 2017 Share Posted January 20, 2017 (edited) Jeg ville heller ha demontert forgasserne og rengjort dem. Trykkluft løser neppe problemet uansett. Edited January 20, 2017 by index (see edit history) Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.