ivar Svart 20.Januar.2017 Del på Facebook Svart 20.Januar.2017 enig med index , kan feks være irr i flottørhusene Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 20.Januar.2017 Del på Facebook Svart 20.Januar.2017 kan det være at motoren har stått en sesong uten å ha vært i bruk ? kjenner du historien ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 20.Januar.2017 Del på Facebook Svart 20.Januar.2017 Aner ikke. Har fremdeles ikke løst andre ting i forbindelse med båt kjøpet fra det som skulle liksom være et respektabelt firma på Sørlandet Skjønner ikke helt hvorfor du ikke reklamerer. Firmaet burde vel bistå deg med denne saken og jo mere du fikler på egenhånd jo Mere ansvar overtar du Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Furu Svart 20.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2017 Har da sjekket mer. Fin flyt med bensin ut av tappe skrue til syl 1 og 4. Kanskje et par dråper ut av nr 2, ingenting på nr 3 Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Furu Svart 20.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2017 kan det være at motoren har stått en sesong uten å ha vært i bruk ? kjenner du historien ? Lite historie, men regner bare med det, 900 timer siden 2002. Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Furu Svart 20.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2017 (redigert) Men når tenn plugg på nr tre viser antydning til å være våt eller ufullstendig forbrenning vil det da bety att den får for mye bensin selv om kammer er tomt ?! Overflow ? Får vel ta av motor og få den på et verksted hvis ingen andre har noen enkle tips.. Redigert 20.Januar.2017 av Furu (see edit history) Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Arny Svart 20.Januar.2017 Del på Facebook Svart 20.Januar.2017 Kan være 1 av coilene som ikke virker.Prøv å koble fra 1 av de 2 dobbeltcoilene mens motoren går for å sjekke om den stopper eller går uforandret og ev. prøve det samme med den andre coilen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Furu Svart 20.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2017 Kan være 1 av coilene som ikke virker.Prøv å koble fra 1 av de 2 dobbeltcoilene mens motoren går for å sjekke om den stopper eller går uforandret og ev. prøve det samme med den andre coilen. Det var nesten min første mistanke, byttet også til en ny dobbel coil. Er gnist på alle sylindrer. Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 20.Januar.2017 Del på Facebook Svart 20.Januar.2017 Men når tenn plugg på nr tre viser antydning til å være våt eller ufullstendig forbrenning vil det da bety att den får for mye bensin selv om kammer er tomt ?! Overflow ? All bensin inn i forgasser må passere flottør ventilen så dersom denne har satt seg i lukket/nesten lukket posisjon mener jeg du kan utelukke "overflow" Dersom coil/plugg gir gnist ubelastet, men svikter under belastning vil pluggen kunne framstå som "våt". Men så lenge du ikke får bensin ut av flottørkammer på syl 2 og 3 blir det underlig... Det er motsetning i opplysningene. Jeg ser ikke feilen nå. Har du båthenger, så ta opp båten, ta av propellen, gjennomfør fullgasstest, får du fullt turtall ubeslastet så gjenta coil-testen, om den er ok så ta av en og en tennplugghette under drift til du finner den/de "svake sylinderne" Forstår du begynner å bli lei av hele handelen, men dersom du ikke har egen seddelpresse, så ville jeg prøvd litt til... Det er en god motor, mange her inne har kunnskap om den... fredag er en god dag for løsninger... Kanskje du setter opp en ny status om hva som er prøvd og hva som ikke virker, også skal jeg vedde på at du får noen glupe forslag Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arny Svart 21.Januar.2017 Del på Facebook Svart 21.Januar.2017 Sjekk også om det smaker sjøvann av den våte pluggen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Furu Svart 21.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2017 (redigert) Sjekk også om det smaker sjøvann av den våte pluggenGod ide, Skal sjekke. Ser nesten ut som om det er mulig å ta av hver enkelt forgasser uten å ta av heile rekka?! Går det ann? Så er den sikret bensin ihvertfall.. Må forgassere synkroniseres på nytt etterpå? Redigert 21.Januar.2017 av Furu (see edit history) Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Arny Svart 21.Januar.2017 Del på Facebook Svart 21.Januar.2017 Greiest å ta ut hele rekka i ett,om du skal demontere noe IKKE rør skruene med gul lakk(da må den inn til synkronisering) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Furu Svart 21.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2017 (redigert) Greiest å ta ut hele rekka i ett,om du skal demontere noe IKKE rør skruene med gul lakk(da må den inn til synkronisering)Ok.. Smaker ikke salt av plugg nei. Får bare litt olje smakPlast klips som ligger på hvert forgasser spjeld er det bare å trykke dei ut?! ( streng som ligger alle over spjeld) Redigert 21.Januar.2017 av Furu (see edit history) Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 21.Januar.2017 Del på Facebook Svart 21.Januar.2017 Ja, du kan enkelt trykke ut overføringsstengene (syrefast stang med en "krok" på enden. Velldig enig med Arny om å holde forgassere samlet om mulig. Det er heller ingen grunn til å røre "blandingsskruene" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Furu Svart 22.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2017 (redigert) Da er forgasser 2 og Tre plukket av. Tok først av overføringsstang til forgassere, gass arm med sensor, plast manifold innsug (nedste bolt på forgasser fire var sinnsyk trang å få ut), klippet bensin slanger av , tok ut forgasser 1 og så neste. Lot manifold til syl. Stå igjen.. Ser ut som det beste var kanskje å ta den av også jaja, får vel åpne flottør lokk nå da Redigert 22.Januar.2017 av Furu (see edit history) Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Furu Svart 22.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2017 Ingen tegn på irr eller rusk mellom flottør nål. Hva nå?! Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Furu Svart 22.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2017 (redigert) Da kommer det ihvertfall luft inn. Dog noe mindre enn feks forgasser 1. Skruen som holder flottør stang , den var ganske fast, hvis den er litt løs så virker det som om det blir like mye gjennom strømming av ihvertfall luft som forgasser en. Eller har det noe med saken det med flottør justering? Skjønner ikkje heilt hvordan en skal måle Forgasser tre er ihvertfall også potte tett. Skal ta den etterpå Redigert 22.Januar.2017 av Furu (see edit history) Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Furu Svart 22.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2017 Etter en del tenking og fundering, så sjekket ej flottør på forgasser som er ok. Er jo minst 20 mm i forskjell på flottør høyde! Lengst til venstre er ok. Noen som har prøvd å justere flottør høyde for å kompensere for noe annet enn gang i tid kanskje? Merkelig.. Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Balder.. Svart 22.Januar.2017 Del på Facebook Svart 22.Januar.2017 Juster flottører så de ligger vannrett når forgassere holdes opp ned...flottører skal flukte med underside/kant på forgasser, sett på en slange på forgasser og blås i den mens forgasser holdes opp ned for å sjekke att de tetter snu så forgasser å blås igjen for å sjekke att det er gjenomstrømming...monter og prøv.........hvis den da ikke går så bytter du nålventilene, de kan se helt fine ut...spesielt de med gummitupp...men kan ha svært små ! grader som gjør att de likevel henger i nåldysen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Furu Svart 22.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2017 Ok. Har fått justert flottør,men som du nevner så virker det som om nål henger ofte igjen i dysa og det blir helt tett når flottør skal åpne igjen. Må sjekke i morra om noen kan skaffe nye. Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 22.Januar.2017 Del på Facebook Svart 22.Januar.2017 Bra jobba Furu. Nå har du lært å sjekke flottørhøyde statisk. Slangemetoden jeg fortalte om kan regnes som dynamisk og er min favoritt fordi den kan benyttes under drift og fordi man ikke trenger å demontere noe mer enn dreneringsskruene. Noen motorer har ferdige slangestusser Har du målt om nålene er like lange ? Ser utrolig ut at det kan være så stor forskjell på flottør høyde, noe liknende har jeg ikke sett før... De gode bildene du har tatt er uvurderlige Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Balder.. Svart 22.Januar.2017 Del på Facebook Svart 22.Januar.2017 Skal ikke ! være forskjell på flotørhøyder. Har hatt mange eksempler på "fine" nålventiler som likevel henger seg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 22.Januar.2017 Del på Facebook Svart 22.Januar.2017 forgasserne så jo fine ut innvendig - men alt av messingnipler på utsida var jo sjeldent grønt :) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Furu Svart 23.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2017 Starter fint. Men renner bensin fra topp av forgasser nr 2 !! Over flow ?! Må den virkelig taes av igjen..?? Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 23.Januar.2017 Del på Facebook Svart 23.Januar.2017 Da er det nok enten nåleventilen som ikkje holder tett eller høyden på flotøren som er feil og stenger for seint. Det er veldig viktig at du ikkje presser nålen ned i setet, for da kan du skade ventilen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.