Jump to content

Lav rpm yamaha f80 2002 950 timer.


Furu

Recommended Posts

Aner ikke. Har fremdeles ikke løst andre ting i forbindelse med båt kjøpet fra det som skulle liksom være et respektabelt firma på Sørlandet

Skjønner ikke helt hvorfor du ikke reklamerer. Firmaet burde vel bistå deg med denne saken og jo mere du fikler på egenhånd jo

Mere ansvar overtar du

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Men når tenn plugg på nr tre viser antydning til å være våt eller ufullstendig forbrenning vil det da bety att den får for mye bensin selv om kammer er tomt ?! Overflow ?

 

Får vel ta av motor og få den på et verksted hvis ingen andre har noen enkle tips..

Redigert av Furu (see edit history)

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

Kan være 1 av coilene som ikke virker.Prøv å koble fra 1 av de 2 dobbeltcoilene mens motoren går for å sjekke om den stopper eller går uforandret og ev. prøve det samme med den andre coilen.

Det var nesten min første mistanke, byttet også til en ny dobbel coil. Er gnist på alle sylindrer.

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

Men når tenn plugg på nr tre viser antydning til å være våt eller ufullstendig forbrenning vil det da bety att den får for mye bensin selv om kammer er tomt ?! Overflow ?

 

All bensin inn i forgasser må passere flottør ventilen så dersom denne har satt seg i lukket/nesten lukket posisjon mener jeg du kan utelukke "overflow" 

 

Dersom coil/plugg gir gnist ubelastet, men svikter under belastning vil pluggen kunne framstå som "våt".

Men så lenge du ikke får bensin ut av flottørkammer på syl 2 og 3 blir det underlig...

 

Det er motsetning i opplysningene. Jeg ser ikke feilen nå.

Har du båthenger, så ta opp båten, ta av propellen, gjennomfør fullgasstest, får du fullt turtall ubeslastet så gjenta coil-testen, om den er ok så ta av en og en tennplugghette under drift til du finner den/de "svake sylinderne"

 

Forstår du begynner å bli lei av hele handelen, men dersom du ikke har egen seddelpresse, så ville jeg prøvd litt til...

 

Det er en god motor, mange her inne har kunnskap om den... fredag er en god dag for løsninger... 

Kanskje du setter opp en ny status om hva som er prøvd og hva som ikke virker, også skal jeg vedde på at du får noen glupe forslag  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Sjekk også om det smaker sjøvann av den våte pluggen

God ide, Skal sjekke. Ser nesten ut som om det er mulig å ta av hver enkelt forgasser uten å ta av heile rekka?! Går det ann? Så er den sikret bensin ihvertfall.. Må forgassere synkroniseres på nytt etterpå? Redigert av Furu (see edit history)

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

Greiest å ta ut hele rekka i ett,om du skal demontere noe IKKE rør skruene med gul lakk(da må den inn til synkronisering)

Ok.. Smaker ikke salt av plugg nei. Får bare litt olje smak

Plast klips som ligger på hvert forgasser spjeld er det bare å trykke dei ut?! ( streng som ligger alle over spjeld)

Redigert av Furu (see edit history)

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

bilde

Da er forgasser 2 og Tre plukket av. Tok først av overføringsstang til forgassere, gass arm med sensor, plast manifold innsug (nedste bolt på forgasser fire var sinnsyk trang å få ut), klippet bensin slanger av , tok ut forgasser 1 og så neste. Lot manifold til syl. Stå igjen.. Ser ut som det beste var kanskje å ta den av også jaja, får vel åpne flottør lokk nå da

Redigert av Furu (see edit history)

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

Da kommer det ihvertfall luft inn. Dog noe mindre enn feks forgasser 1. Skruen som holder flottør stang , den var ganske fast, hvis den er litt løs så virker det som om det blir like mye gjennom strømming av ihvertfall luft som forgasser en. Eller har det noe med saken det med flottør justering? Skjønner ikkje heilt hvordan en skal måle

bilde

Forgasser tre er ihvertfall også potte tett. Skal ta den etterpå

Redigert av Furu (see edit history)

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

Etter en del tenking og fundering, så sjekket ej flottør på forgasser som er ok.

bilde

Er jo minst 20 mm i forskjell på flottør høyde! Lengst til venstre er ok. Noen som har prøvd å justere flottør høyde for å kompensere for noe annet enn gang i tid kanskje? Merkelig..

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Juster flottører så de ligger vannrett når forgassere holdes opp ned...flottører skal flukte med underside/kant på forgasser, sett på en slange på forgasser og blås i den mens forgasser holdes opp ned for å sjekke att de tetter snu så forgasser å blås igjen for å sjekke att det er gjenomstrømming...monter og prøv.........hvis den da ikke går så bytter du nålventilene, de kan se helt fine ut...spesielt de med gummitupp...men kan ha svært små ! grader som gjør att de likevel henger i nåldysen.

Link to post
Share on other sites

Bra jobba Furu.

Nå har du lært å sjekke flottørhøyde statisk. 

Slangemetoden jeg fortalte om kan regnes som dynamisk og er min favoritt fordi den kan benyttes under drift og fordi man ikke trenger å demontere noe mer enn dreneringsskruene. Noen motorer har ferdige slangestusser  :thumbsup:

 

Har du målt om nålene er like lange ?

Ser utrolig ut at det kan være så stor forskjell på flottør høyde, noe liknende har jeg ikke sett før...

 

De gode bildene du har tatt er uvurderlige :thumbsup:  :thumbsup:  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...