Jump to content

Hva gjør jeg med gammel diesel?

MegaTrondy

Recommended Posts

Jeg vet ikke tilstanden på diesel før jeg har tømt tanken. Har to tanker og den ene tanken har vært koblet ut en stund. Vet ikke hvor mange år diesel har stått på tanken.

Mursyre tanker var en god ide, men er vel ikke så lett å få tak i på denne tiden av året? Det er vel helst når de slår gresset i sommer sesongen de bruker mursyre? Er dessverre ikke noen store gårder i nærheten.

Redigert av MegaTrondy (see edit history)

Hydraulikkoljekanner - alle som har lastebil/gravemaskin/kran har slike liggende.

Er du skeptisk til om dieselen er forurenset så la den stå i 3 mnd eller aller helst stå skikkelig kaldt slik at bunnfallet fryser. Etter 3 mnd så suger du opp 95% av det du har på kanna. Bunnfallet bruker du å vaske deler med.

950kr spart.... 

Eg hadde ikkje vert bekymret for bruk av gammel diesel. Prøv å få tak i gjennomsiktige 25 liters kanner, det burde ikkje være noe problem. Da er det enklere å sjå om det er noe bunnfall i dieselen. Når du fyller på igjen, så strekker du ei damestrømpebukse over trakta slik at du får silt ut eventuelt grums. La den siste literen vere igjen på kanna, det er stort sett der bunnfallet er. Alt for dumt å kaste 100 liter diesel.

Når du fyller på igjen, så strekker du ei damestrømpebukse over trakta slik at du får silt ut eventuelt grums. La den siste literen vere igjen på kanna, det er stort sett der bunnfallet er. Alt for dumt å kaste 100 liter diesel.

Er 101% enig i siste setning bellen, man kan ikke begripe at du mener det er bedre å helle ut av dunken sammenliknet med å suge av det øverste med hevert uten å bevege dunken... 

("klumpene" vil helt klart strømpa ta seg av, men ikke ville jeg hatt all den gørra som passerer strømpa inn i mine filter...)

Det er jo derfor du skal sørge for at du ikke får med rusket... :saint:

Ellers har du ingen garanti for at det du fyller i marinaen er noe renere heller. Dritt faller til bunns, og hvis du lar det være en liter eller to igjen på hver kanne er du rimelig trygg.

Det du bør være redd for er vann og slimaktig belegg, eventuelle partikler stopper uansett i filteret.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Er 101% enig i siste setning bellen, man kan ikke begripe at du mener det er bedre å helle ut av dunken sammenliknet med å suge av det øverste med hevert uten å bevege dunken...

("klumpene" vil helt klart strømpa ta seg av, men ikke ville jeg hatt all den gørra som passerer strømpa inn i mine filter...)

Eg er helt enig i det du sier, det er klart mykje bedre å suge ut fra dunken om du har pumpe til det, enn å helle for å unngå slam og urenheter. Men har du latt dunken stå og settle seg ei ukes tid, og du bærer den forsiktig dit du skal fylle på og heller forsiktig og lar den siste literen eller to vere igjen på kanna, så kommer det forbausende lite urenheter på tanken.

har ikke noen gode bilder av kanner men om påfylling flukter med bunnen så er min erfaring at det kommer en smal stripe med bunnslam som ser ut til å renne vel så fort som topplaget. Har noen maskiner på en øy, diesel jeg fyller med 20/25 liter kanner, fleste av de er runde, jeg har med kaffefilter sett hvor mye som blir med ut før jeg ser det med øynene. Sier ikke at min teknikk ikke kan forbedres men når jeg bruker hevert fra 2 cm over bunnen er filteret helt rent etter bruk, så jeg stoler på den metoden. Fyller på mange forskjellige steder pga mange forskjellige reiseruter men er sjokkert over hvor mye mjød man får på kjøpet når man kjøper diesel.... 

Hvor leverer jeg gammel diesel

Du kan levere den her :thumbsup:  Tomme kanner har jeg også :wink:

bruker hevert fra 2 cm over bunnen er filteret helt rent etter bruk, så jeg stoler på den metoden.

Selvfølgelig det beste. Som å stikke om hjemmelaget vin :giggle:

Redigert av Komodo (see edit history)

Gå til nærmeste bensinstasjon med vaskehall. De har mengder med 25 liters kanner etter såpen til vaskemaskinen.

Ja det gjorde jeg. 20-25 liters kanner i fleng.

For gjenbruk:

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...