Jump to content

Begynne med sjarkfiske, hva trenger jeg av utstyr og opplæring?


Pelle mann

Recommended Posts

Må man ha VHF kurs for å ha seg en liten fiskebåt egentlig? Vet det er krav på større båter, men en båt på 20fot er det vel ikke nødvendig så kanskje han burde begynt med det? gammel tråd så jeg nå.. 

Men da kan jeg da kan jeg jo spør... 

 

Ble det noen sjark?  Håper du hørte på de med erfaring her, har selv hatt samme tanken men uten erfaring og på en større båt med masse garn i sjøen, ja da er det for gjort at det går skikkelig galt.

jeg vurderer å fiske som binæring fra mindre båt og opparbeide med litt kunnskaper om diverse fiskerier for så å søke meg ombord i en større båt etterhvert som mannskap, satser på at det er en god løsning. 

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Det kom to søringer til lofoten i år med åpen båt på bilhenger. Dei rigga seg til i svolvær og fiska 10 av 11 tonn av den garanterte kvota for båt under 8 m før dei drog sørover igjenn. Det sist tonnet rakk dei ikkje fiske då dei skulle på Bob Dylan konsert. Var ein open 19 fotar med 115 hk påhengar dei drifra med. Gode prisar i år på garnfisken. 25-26 kr kiloen. Hadde dei vore tidligare ute før stenging av maks kvote ha dei lett fiska dei 15 tonna. Mykje torsk og stille hav har det vore i år. Perfekt for oss med små båtar. 

Eg sjølv skal satse for fult på gruppe 2 om eit par år når småbarnsperioden har lagt seg. Går fint og leve av dette, spesielt for oss som bur midt i gryta. Med 15 knop marsjfart ligg eg midt i største felte på yttersida på bere 5 min. Mottaket ligg 10 min frå felte. Med 10-15 garn vert det raskt eit par tonn rundfisk ombord.  Men alt avheng av korleis struktureringa vert framover for gruppe 2

Screenshot_20180417-210112_Samsung Internet.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...