Jump to content

Begynne med sjarkfiske, hva trenger jeg av utstyr og opplæring?


Pelle mann

Recommended Posts

@Knurrbart: Ikke for å ha noe mening om selve saken (annet enn at det virker som det er mindre og mindre fisk i Langesundsområdet, kanskje ikke pga. overfiske men det er det første man tenker på), hvor finner du torsk til 12 kr per kg (mener du med innvoller og hode da) ? Det kunne vært en idee å videreselge den torsken med gevinst til privatpersoner om den er 12 kroner per kg.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

   12 kr kg +- alt etter størrelse er Norges råfisklags minstepris nå i januar. Ja da snakker vi rund fisk. Sløyd uten hode rundt 19.- 

 

Men dette har eg visst ikkje greie på og skal uttale meg om så du får spør noen andre. Tydeligvis kan en få svært mykje bedre betalt for fisken.  

Link to post
Share on other sites

Nei, det går ikkje ann å leve av å kunne fiske kun torsk. Alt må fiskes, torsk, hyse, sei, lange, breiflabb, osv. Om noen har tenkt å starte fiskeri med å bare fiske torsk så er det dødfødt. Mitt inntrykk er at trådstarter også veit dette. Om eg fekk for eksempel 4 tonn for dag og leverte dette for 15 kr samfengt, så havner vi vel på 60000 Kr? Mulig det var 13,50 eg fekk den gangen, så da havner vi på 54000. Men hadde no også dager der eg bikket 4 tonn, so då nærmer vi oss vel 60000 likavel? Er ikkje oppdatert på prisene i dag, men eg er ganske sikker på at dei er en del høgere enn dei var for 6-7 år siden.

Redigert av bellen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når har det seg slik at det er tvert imot og prisen på torsk har halvert seg de siste 10 år. 

Men nok om det. Spørsmålet var visst hva som trengs av utstyr og opplæring. Skal man ikkje ha no sikkerhetskurs og styr for å kunne drive som fisker? Det er også visse håndteringskrav en bør sette seg inn i syns eg å huske 

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selger dere seriøst fisken så billig? Og selger den da i store kvanta til "hvem som helst som betaler" ? Får jo nesten lyst å starte sånn mottak og levere fisk på døra (nettbestilling) til kundene billigere enn de får den på butikken. Må bare kjøre gjennom en liten kalkyle på kostander for å bli sikker på om dette kan bli lønnsomt og hvor mange kunder som skal til for å sikre dekning av faste kostnader (lønninger kommer sikkert til å gjøre hele ideen ulønnsom som alle de 100 andre ideer om hvordan skape vellykket bedrift og bli rik som jeg har beregnet og hivd på skraphaugen) :lol:

 

Men kanskje det er så simpelt å "bli til noe" istedet for kjedelige jobben som rådgiver som fører nok aldri til de virkelig store båtene og drømmene :giggle: Alle ideer er verdt en beregning..... kanskje man kommer engang over noe som lønner seg. 

Link to post
Share on other sites

Det er tydelig att du ikke er helt oppdatert på prisene. Sløyd torsk betales i dag fra kroner 25,- til kr. 32,- pr. kilo. Varierende av markedet.

Kanskje Krurrbart har vært inne og tittet her http://www.rafisklaget.no/portal/page/portal/NR/PrisogStatistikk/Minstepris

 

 

Får jo nesten lyst å starte sånn mottak og levere fisk på døra (nettbestilling) til kundene billigere enn de får den på butikken. Må bare kjøre gjennom en liten kalkyle på kostander for å bli sikker på om dette kan bli lønnsomt og hvor mange kunder som skal til for å sikre dekning av faste kostnader

Ikke vet jeg, men det er vel ikke fritt fram å starte et mottak? Dette er vel litt mer regulert enn som så. Vi er jo ikke et østblokkland.

Link to post
Share on other sites

Kanskje Krurrbart har vært inne og tittet her http://www.rafisklaget.no/portal/page/portal/NR/PrisogStatistikk/Minstepris

 

Nå må det skilles mellom minstepris og faktisk pris som fiskerene får. Minstepris er det absolutt minste prisen et mottak kan gi for fisken. Det er en viss konkurranse i dette også, og på Sunnmøre er det mange mottak som står relativt nært kvarandre. Det er rart med det, men fiskerene på Sunnmøre går til det mottaket som betaler best for fisken.

 

Og rundt 90% av torsken som fiskes under torskefiske er 2,5+ kg

Redigert av bellen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Komodo: Ja staten ser det ut som folk kan regne med kommer til å sette "kjeppen i hjulene" om noe går bra: https://www.nrk.no/telemark/kroken-pa-dora-for-fiskemottak-1.13328341 ikke bare skatt som kan brukes som virkemiddel for å ødelegge næringslivet :giggle:

 

Men utenom dette nye så er det stort sett kun reglene fra justervesenet og øvrige særforskrifter som gjelder utenom selvfølgelig de vanlige reglene fra mattilsynet for matproduksjon. Uansett som man ser av artikkeln har lokale fiskemottak i Telemark blitt ulønnsomme da staten fant ut at lønnskostandene var for små og la på ekstra oppgave sånn at det ikke lønner seg lenger.

 

Over til neste idee :lol:

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke eie båt før du søker erværvelse, men du må søke erværvelse på den båten du tenker å kjøpe. Hold av en bestemt båt, søk, går erværvelsen i boks kjøper du båten. Dagens garanterte kvote på åpen gruppe er 22 tonn torsk, 5 tonn sei og 3 tonn hyse. Men der er andre ting som kan fiskes. Man kan fiske for 1.5 millioner ++ i året på en 35-foting men da må du ha tid også må du ro. Sneglefiske, krabbe, flabb, kveite, etc. Kjøper du båt som er stor nok kan du gå på blåkveita, også kan du rigge deg for låssetting og delta i sildefiske. Sneglefiske er under full oppblomstring og der får du leid teiner hos Christopher McAllister i Lofoten. 2 kroner per uke per teine. Han har også agn. Blanding av kvernet torskehoder og noe annet jeg ikke kommer på i farta.

Videre må du ha båtførerprøve og VHF-sertifikat. Kjøp en viksund eller malo av den eldre sorten så har du fram til 2019 før godkjenningene skal på plass. En annen fordel med viksund er at Rødskjær har linjetegninger. Disse fyker fort opp mot 80 000 hvis du må ha scanning av båten. Stabilitetsberegninger koster ca 20 000. Nytt el-anlegg/godkjenning vil selvfølgelig variere fra 70 000 til 250 000 etter hvor mye som skal være med. (plotter, ais, lodd, etc) og egeninnsats. 

 

Det viktigste hvis skipskontrollen kommer ombord er at du har pyroteknikk, redningsflåte, drakter, stenging av dieseltanker og skikkelige skalkinger på romluker og dør til styrhus. Også livbøye. Den skal være med 30 meter tau og lys. 

 

Ble litt rot i innlegget men du skjønner tegninga. Lykke til =)

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg også syntes Slendrian satte standarden for hva som må til for å kunne starte opp og livnære seg som sjarkfisker idag. Det kreves sannelig mye både på det praktiske plan, men også må du kjenne til regelverket og ordne papirarbeidet med de rette instanser.

 

Tror absolutt at inngangsporten til yrket må være å hyre seg som fisker på en annen båt og få praktisk erfaring før en setter igang og investerer i yrkesbåt.

Link to post
Share on other sites

Her tror jeg du må ta deg en liten 'virkelighet sjekk'. Etter som jeg forstår, så har du generelt lite kunnskap og erfaring om båt og hav, lite på fiske og regler/krav også.

Tror dette ville hadde blitt ett dødens prosjektet, ett kort drøm som ble til stor gjeld.

Tror rett og slety du må legge dette fra deg, skaffe deg litt Basic kunnskaper og erfaring først, ikke minst finansielle i orden.

 

Vist du idag har jobb og en normal hverdag, hadde du ikke kunne prøvd deg på litt på hobby fiske istedenfor? Kjøpt litt mindre fjord sjark 20++ fot. Kommet igang litt, prøvd litt forskjellig, finne ut hva du egentlig vil?

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Til å være første innlegget på båtplassen, var det pigadø et godt innlegg slendrian  :thumbsup: 

 

Takk =) 

 

Ja, jeg også syntes Slendrian satte standarden for hva som må til for å kunne starte opp og livnære seg som sjarkfisker idag. Det kreves sannelig mye både på det praktiske plan, men også må du kjenne til regelverket og ordne papirarbeidet med de rette instanser.

 

Tror absolutt at inngangsporten til yrket må være å hyre seg som fisker på en annen båt og få praktisk erfaring før en setter igang og investerer i yrkesbåt.

 

Husker ikke hva den serien het, havets helter eller noe sånt. Var tre kompiser sørpå som skulle slå seg opp på fiske etter torsk og frifiske etter kongekrabbe. Båten ble solgt på tvangssalg for en stund siden.. 

Link to post
Share on other sites

Har selv vokst opp med sjøen som nærmeste nabo. Har drevet hobbyfiske i mange år og yrkesfiske i mange år - både som mannskap og medeier i fiskebåt.

Mitt råd er absolutt og skaffe seg erfaring som mannskap, før du eventuelt går til anskaffelse av eget fartøy.

Ellers tror jeg dette lett vil kunne bli en dyrekjøpt erfaring for deg.

Ikke for å være negativ, men realistisk.

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke eie båt før du søker erværvelse, men du må søke erværvelse på den båten du tenker å kjøpe. Hold av en bestemt båt, søk, går erværvelsen i boks kjøper du båten. Dagens garanterte kvote på åpen gruppe er 22 tonn torsk, 5 tonn sei og 3 tonn hyse. Men der er andre ting som kan fiskes. Man kan fiske for 1.5 millioner ++ i året på en 35-foting men da må du ha tid også må du ro. Sneglefiske, krabbe, flabb, kveite, etc. Kjøper du båt som er stor nok kan du gå på blåkveita, også kan du rigge deg for låssetting og delta i sildefiske. Sneglefiske er under full oppblomstring og der får du leid teiner hos Christopher McAllister i Lofoten. 2 kroner per uke per teine. Han har også agn. Blanding av kvernet torskehoder og noe annet jeg ikke kommer på i farta.

Videre må du ha båtførerprøve og VHF-sertifikat. Kjøp en viksund eller malo av den eldre sorten så har du fram til 2019 før godkjenningene skal på plass. En annen fordel med viksund er at Rødskjær har linjetegninger. Disse fyker fort opp mot 80 000 hvis du må ha scanning av båten. Stabilitetsberegninger koster ca 20 000. Nytt el-anlegg/godkjenning vil selvfølgelig variere fra 70 000 til 250 000 etter hvor mye som skal være med. (plotter, ais, lodd, etc) og egeninnsats.

 

Det viktigste hvis skipskontrollen kommer ombord er at du har pyroteknikk, redningsflåte, drakter, stenging av dieseltanker og skikkelige skalkinger på romluker og dør til styrhus. Også livbøye. Den skal være med 30 meter tau og lys.

 

Ble litt rot i innlegget men du skjønner tegninga. Lykke til =)

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke eie båt før du søker erværvelse, men du må søke erværvelse på den båten du tenker å kjøpe. Hold av en bestemt båt, søk, går erværvelsen i boks kjøper du båten. Dagens garanterte kvote på åpen gruppe er 22 tonn torsk, 5 tonn sei og 3 tonn hyse. Men der er andre ting som kan fiskes. Man kan fiske for 1.5 millioner ++ i året på en 35-foting men da må du ha tid også må du ro. Sneglefiske, krabbe, flabb, kveite, etc. Kjøper du båt som er stor nok kan du gå på blåkveita, også kan du rigge deg for låssetting og delta i sildefiske. Sneglefiske er under full oppblomstring og der får du leid teiner hos Christopher McAllister i Lofoten. 2 kroner per uke per teine. Han har også agn. Blanding av kvernet torskehoder og noe annet jeg ikke kommer på i farta.

Videre må du ha båtførerprøve og VHF-sertifikat. Kjøp en viksund eller malo av den eldre sorten så har du fram til 2019 før godkjenningene skal på plass. En annen fordel med viksund er at Rødskjær har linjetegninger. Disse fyker fort opp mot 80 000 hvis du må ha scanning av båten. Stabilitetsberegninger koster ca 20 000. Nytt el-anlegg/godkjenning vil selvfølgelig variere fra 70 000 til 250 000 etter hvor mye som skal være med. (plotter, ais, lodd, etc) og egeninnsats.

 

Det viktigste hvis skipskontrollen kommer ombord er at du har pyroteknikk, redningsflåte, drakter, stenging av dieseltanker og skikkelige skalkinger på romluker og dør til styrhus. Også livbøye. Den skal være med 30 meter tau og lys.

 

Ble litt rot i innlegget men du skjønner tegninga. Lykke til =)

Tusen takk var til god hjelp! :)

Link to post
Share on other sites

Her tror jeg du må ta deg en liten 'virkelighet sjekk'. Etter som jeg forstår, så har du generelt lite kunnskap og erfaring om båt og hav, lite på fiske og regler/krav også.

Tror dette ville hadde blitt ett dødens prosjektet, ett kort drøm som ble til stor gjeld.

Tror rett og slety du må legge dette fra deg, skaffe deg litt Basic kunnskaper og erfaring først, ikke minst finansielle i orden.

 

Vist du idag har jobb og en normal hverdag, hadde du ikke kunne prøvd deg på litt på hobby fiske istedenfor? Kjøpt litt mindre fjord sjark 20++ fot. Kommet igang litt, prøvd litt forskjellig, finne ut hva du egentlig vil?

Jeg har jobb men de blir mer som vikar, er så heldig og har godt med penger so lån blir de ikke :)

Link to post
Share on other sites

Synes egentlig det mest fascinerende med disse trådene er at så mange stadig tror at for å livnære seg som fisker er det bare å kjøpe 'en sjark av noe slag' og dra ut å hente pengene...?

Selv når de knapt har vært i båt, og fiskererfaringen ligger i stangfiske...

 

jaja.

 

Hei jeg trur ikke de er bare og fare ut og dra opp pengene de er faktisk fisk man håper og dra opp :) jeg har ikke en plan og trur ikke jeg blir rik på dette men handler hva man har lyst til. Av og til må en ta en kjangs, har en jobb ved siden men siden de ikke er så mye jobb tror jeg sjark fiske er helt blir helt perfekt ? Når ingen båter ville gi meg erfaring så kjøper jeg en båt og får erfaring problemet løst ;)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...