Jump to content

Hvilken varmeveksler eller kjøler er det mest problemer med, VP ?


Richard-i-vest

Recommended Posts

Hei,

 

jeg er med på å starte produksjon av erstatnings varmevekslere til båtfolk som erstatning for den opprinnelige (jobber med litt uttesting-program nå for tiden). Gamle varmevekslere kan sikkert lappes og fikses på selvfølgelig, men før eller siden tror jeg det vil være ønskelig med flere alternativ til originaldeler som gjerne koster både skjorta og lager sure koner hvis de blir klar over prisene...  :rolleyes:

 

Hva tror dere er de mest utsatte motor-modellene som det ønskes fornuftig priset alternativ "plug and play" varmeveksler til ? 

 

Personlig tror jeg Volvo Pentas 40, 60 og 70 motorer som det finnes mange av kan være gode kandidater.  enig ?

 

Hva vil dere ha på ønskelisten ? 

 

 

Richard  

 

Link to post

Takker for tilbakemeldinger  :thumbsup:

 

Det er sjøvann-frostvæske kjølere som er designet til nå. Men sjøvann-olje kjølere er absolutt aktuelt hvis dere tror det er et behov for det. Intercoolere eller aftercooler som VP kaller de får bli i neste fase. 

 

Er det noen som har liggende VP kjølere som er kaputt som jeg kunne fått ?  

 

Jeg trenger flere testbåter også etterhvert. Helst på vestlandet (Rogaland). I så fall vil jeg komme å montere opp kjøler og følge opp med inspeksjon osv. Det ville være mest ideelt at det var en som allerede har problemer med kjøler så vedkommende kan få egen nytteverdi av dette. En vinn-vinn kjølersvinn. :lol:   

Link to post

Jeg tror jeg må få meg ny varmeveksler koffert...  :rolleyes:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/66/66192/1485440088.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/66/66192/1485440068.jpg

 

 

Har dere sett en slik feil som dette før.. en veldig lokal tæring ser det ut som.. kjølerne er i good shape ellers med bare 500 timer.. men 12 år gammel da.. 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/66/66192/1485440104.jpg

Link to post

Materlalegeringsmessig sett er det vel ingen problemer med noen av varmevekslerne i VP sine motorer. Problemene forårsakes av manglende konservering før langvarig stans, manglende sinkbytter, samt korrosjon som følge av problemer med elektrisk anlegg/landstrøm. Så det er vel opp til den enkelte eier å ta sine forholdsregler for å unngå kostbare kjølebytter på disse som på alle andre motormerker.

Link to post

Hva vil dere ha på ønskelisten ? 

 

 

sitat"

Tenker dere bare varmeveksler og ladeluftkjøler eller også komplett med pakninger. Har ikke kjennskap til pakningssettene på TAMD og KAD er men på D6/D4 koster bare pakningssettene (o-ringer) over 2000,- så her kan det være et potensial for "like bra men billigere"  :smiley: " sitat

 

 

 

Vi tenker på komplette kjølere for sjøvann/frostvæske + sjøvann/olje som skal være plug and play. Men ikke ladelufkjølere i første omgang i alle fall. 

Link to post

Materlalegeringsmessig sett er det vel ingen problemer med noen av varmevekslerne i VP sine motorer. Problemene forårsakes av manglende konservering før langvarig stans, manglende sinkbytter, samt korrosjon som følge av problemer med elektrisk anlegg/landstrøm. Så det er vel opp til den enkelte eier å ta sine forholdsregler for å unngå kostbare kjølebytter på disse som på alle andre motormerker.

 

Helt korrekt Hr. Chiefengineer   :yesnod: , dette er jeg enig i. 

 

Jeg har ikke noe erfaring som skulle tilsi av VP er bedre eller dårligere enn andre for den saks skyld.  De vet hva de holder på med.

 

Problemer med kjølere oppstår uansett.  Årsakene angir du godt.

 

Problemstillingene er som oftest at man ikke kjenner HELE service historie på eldre båter.  Og slurving et år eller 2 kan være nok til intern eller ekstern lekkasje 

 

Jeg var selv borti et eksempel der jeg vurderte å kjøpe en båt som var passert 20 år i alder.  2 stk motorer med kjølere for frostvæske, olje og luft.  når jeg undersøkte båten fant jeg nærmest tilfeldig en lekkasje på en av kjølerne.. og spurte om sinkbytte og de.. ehh hva er sink? ble svaret.. han var godt nevenytting, men manglet litt kunnskap altså.. hva gjør man da... 3 sesonger uten sinkbytte og allerede en mindre intern lekkasje på ladeluftkjøler.. skal man ta høyde for å bytte alle 6 kjølere.. de kostet rundt 30 000 per stk.. da går handelen som regel i fisk.. hvor mye sjøvann har det blitt kjørt igjennom motoren via luften over tid..?  det ble ikke noe avtale på denne skuta, men hva gjorde eieren tror dere?  fikset en kjøler og byttet snik på de andre og solgte skuta som prima vare, ikke usannsynlig, det er moralen som bestemmer.. hvor mange slike tilfeller finnes med slurv  ?  vi som kjøper eldre båter med flere tidligere eiere er jo prisgitt litt flaks... ups.. jeg tar vist litt av her.. 

:lol:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...