Richard-i-vest Posted January 24, 2017 Share Posted January 24, 2017 Hei, jeg er med på å starte produksjon av erstatnings varmevekslere til båtfolk som erstatning for den opprinnelige (jobber med litt uttesting-program nå for tiden). Gamle varmevekslere kan sikkert lappes og fikses på selvfølgelig, men før eller siden tror jeg det vil være ønskelig med flere alternativ til originaldeler som gjerne koster både skjorta og lager sure koner hvis de blir klar over prisene... Hva tror dere er de mest utsatte motor-modellene som det ønskes fornuftig priset alternativ "plug and play" varmeveksler til ? Personlig tror jeg Volvo Pentas 40, 60 og 70 motorer som det finnes mange av kan være gode kandidater. enig ? Hva vil dere ha på ønskelisten ? Richard Quote Link to post
TerjeFjern Posted January 25, 2017 Share Posted January 25, 2017 (edited) De du nevner bgynner jo å dra på årene og finnes i mange båter så etterpørsel til disse er det nok. Selv har jeg 61A motorer og har selvfølgelig interesse av å kunne få tak i vekslere til dem til en fornuftig pris når behovet måtte melde seg. Edited January 25, 2017 by TerjeFjern (see edit history) Quote Link to post
Jakob T Posted January 25, 2017 Share Posted January 25, 2017 Oljekjøler på 40 og 41 serien er vel ein svakhet på disse.Nye er kostbare Quote Link to post
Worry II Posted January 25, 2017 Share Posted January 25, 2017 30-serien er vel utgått fra VP, så den/disse (2 på TAMD) er sikker lurt å finne erstattere til Quote Link to post
Jakob T Posted January 25, 2017 Share Posted January 25, 2017 Samme oljekjøler på 30,40,31 og 41 Quote Link to post
okeido Posted January 26, 2017 Share Posted January 26, 2017 (edited) Eksosbend er det nok og marked for da billigste pris jeg fant er rundt 9-10 lapper tamd 60c er hva jeg har. KAD og D motorene er vel knekt før de trenger nye vekslere? Edited January 26, 2017 by okeido (see edit history) Quote Link to post
dieselfan Posted January 26, 2017 Share Posted January 26, 2017 Forstår ikke av det du skriver om dere kun skal jobbe med rørkjølere... Den kjøleren som det er størst utskiftning av er vel helt overlegent ladeluftkjøler innmaten til KAD/KAMD 42-43-44-300 Quote Link to post
Richard-i-vest Posted January 26, 2017 Author Share Posted January 26, 2017 Takker for tilbakemeldinger Det er sjøvann-frostvæske kjølere som er designet til nå. Men sjøvann-olje kjølere er absolutt aktuelt hvis dere tror det er et behov for det. Intercoolere eller aftercooler som VP kaller de får bli i neste fase. Er det noen som har liggende VP kjølere som er kaputt som jeg kunne fått ? Jeg trenger flere testbåter også etterhvert. Helst på vestlandet (Rogaland). I så fall vil jeg komme å montere opp kjøler og følge opp med inspeksjon osv. Det ville være mest ideelt at det var en som allerede har problemer med kjøler så vedkommende kan få egen nytteverdi av dette. En vinn-vinn kjølersvinn. Quote Link to post
Richard-i-vest Posted January 26, 2017 Author Share Posted January 26, 2017 Jeg tror jeg må få meg ny varmeveksler koffert... https://baatplassen.no/bildearkiv/66/66192/1485440088.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/66/66192/1485440068.jpg Har dere sett en slik feil som dette før.. en veldig lokal tæring ser det ut som.. kjølerne er i good shape ellers med bare 500 timer.. men 12 år gammel da.. https://baatplassen.no/bildearkiv/66/66192/1485440104.jpg Quote Link to post
Ally Posted January 26, 2017 Share Posted January 26, 2017 Hva vil dere ha på ønskelisten ? Tenker dere bare varmeveksler og ladeluftkjøler eller også komplett med pakninger. Har ikke kjennskap til pakningssettene på TAMD og KAD er men på D6/D4 koster bare pakningssettene (o-ringer) over 2000,- så her kan det være et potensial for "like bra men billigere" Quote Link to post
Chiefengineer Posted January 26, 2017 Share Posted January 26, 2017 Materlalegeringsmessig sett er det vel ingen problemer med noen av varmevekslerne i VP sine motorer. Problemene forårsakes av manglende konservering før langvarig stans, manglende sinkbytter, samt korrosjon som følge av problemer med elektrisk anlegg/landstrøm. Så det er vel opp til den enkelte eier å ta sine forholdsregler for å unngå kostbare kjølebytter på disse som på alle andre motormerker. Quote Link to post
Richard-i-vest Posted January 26, 2017 Author Share Posted January 26, 2017 Hva vil dere ha på ønskelisten ? sitat" Tenker dere bare varmeveksler og ladeluftkjøler eller også komplett med pakninger. Har ikke kjennskap til pakningssettene på TAMD og KAD er men på D6/D4 koster bare pakningssettene (o-ringer) over 2000,- så her kan det være et potensial for "like bra men billigere" " sitat Vi tenker på komplette kjølere for sjøvann/frostvæske + sjøvann/olje som skal være plug and play. Men ikke ladelufkjølere i første omgang i alle fall. Quote Link to post
Richard-i-vest Posted January 26, 2017 Author Share Posted January 26, 2017 Materlalegeringsmessig sett er det vel ingen problemer med noen av varmevekslerne i VP sine motorer. Problemene forårsakes av manglende konservering før langvarig stans, manglende sinkbytter, samt korrosjon som følge av problemer med elektrisk anlegg/landstrøm. Så det er vel opp til den enkelte eier å ta sine forholdsregler for å unngå kostbare kjølebytter på disse som på alle andre motormerker. Helt korrekt Hr. Chiefengineer , dette er jeg enig i. Jeg har ikke noe erfaring som skulle tilsi av VP er bedre eller dårligere enn andre for den saks skyld. De vet hva de holder på med. Problemer med kjølere oppstår uansett. Årsakene angir du godt. Problemstillingene er som oftest at man ikke kjenner HELE service historie på eldre båter. Og slurving et år eller 2 kan være nok til intern eller ekstern lekkasje Jeg var selv borti et eksempel der jeg vurderte å kjøpe en båt som var passert 20 år i alder. 2 stk motorer med kjølere for frostvæske, olje og luft. når jeg undersøkte båten fant jeg nærmest tilfeldig en lekkasje på en av kjølerne.. og spurte om sinkbytte og de.. ehh hva er sink? ble svaret.. han var godt nevenytting, men manglet litt kunnskap altså.. hva gjør man da... 3 sesonger uten sinkbytte og allerede en mindre intern lekkasje på ladeluftkjøler.. skal man ta høyde for å bytte alle 6 kjølere.. de kostet rundt 30 000 per stk.. da går handelen som regel i fisk.. hvor mye sjøvann har det blitt kjørt igjennom motoren via luften over tid..? det ble ikke noe avtale på denne skuta, men hva gjorde eieren tror dere? fikset en kjøler og byttet snik på de andre og solgte skuta som prima vare, ikke usannsynlig, det er moralen som bestemmer.. hvor mange slike tilfeller finnes med slurv ? vi som kjøper eldre båter med flere tidligere eiere er jo prisgitt litt flaks... ups.. jeg tar vist litt av her.. Quote Link to post
DieselDahl Posted January 27, 2017 Share Posted January 27, 2017 Jeg har komplett sett med varmeveksler, oljekjøler og aftercooler til D4 som du kan låne. Det hadde vært hyggelig med en liten belønning da, f.eks. rep av aftercooler ? Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.