Lisa-Marie KH Startet 4.Februar.2017 Link til dette innlegget Startet 4.Februar.2017 Hei.Varmeveksler til yanmar 4LHA-HTP, er det noen som har byttet sin tidligere og eventuelt har noe erfaring om leverandør på denne til en rimeligere pris enn det yanmar har selv? Det er 6 år siden jeg kjøpte ny og i høst var den helt ødelagt og ikke noe mere å reparere. Da hadde selvfølgelig garantien gått ut :( Mvh Lisa :) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 4.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2017 Bare 6år å ødelagt? Hvordan gikk det til..? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 8.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2017 6 år er langt under akseptabel levetid, 3 ganger eller mer er vel normalt for rørkjølere. Hva koster en ny..? Hvilken del av veksleren er det som er ødelagt? Er det korrosjonsskade? Sitér dette innlegget Link to post
Lisa-Marie KH Svart 8.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2017 (redigert) Kjøpte ny og byttet motor i scand baltic for 6 år siden også ryker den så tidlig. Tror kanskje at det er en produksjons feil? Men de ville ikke hjelpe meg på yanmar uansett pga garanti :/ Redigert 8.Februar.2017 av Lisa-Marie KH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lisa-Marie KH Svart 8.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2017 Det er så rart hele greine. Har selv satt inn saltvannskretsen med kjøleveske og det står på varme der hele tiden (båten blir tatt opp hvert år og kjørt hjem) Lekkasje Mellom ferskvann og saltvanns delen inne i veksleren og den har IKKE fryst. Det røk 1 rør i fjor sommer som ble sveiset da også røk det mange rør tidlig på høsten (altså samme sesong og ikke i kuldeperiode) og da var det ikke noe mere å reparere. Tok kontakt med yanmar, men var lite hjelp å få. Garantien hadde gått ut 6 mnd før.en ny koster 22.200 kr! :( Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 8.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2017 Er det slik å forstå at Yanmar mener det skyldes frost? Sitér dette innlegget Link to post
Lisa-Marie KH Svart 8.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2017 Nei de har ikke sagt det, men det er jo naturlig å tro, men da jeg fortalte at det var sommer halvåret sa de ikke mere. Ikke gadd de hjelpe meg mere heller pga garantien. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 8.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2017 Hvem forholder du deg til ? Forhandler eller Yanmar ? Det må jo være noe utenom vanlig problemstilling her.. Sitér dette innlegget Link to post
Lisa-Marie KH Svart 8.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2017 Forholder meg til yanmar.. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2017 Hmm. Jeg trodde Yanmar henviste all kundekontakt til forhandlerne. Er du i dialog med Yanmar Norge om dette? Kjøpte ny og byttet motor i scand baltic for 6 år siden også ryker den så tidlig. Tror kanskje at det er en produksjons feil? Men de ville ikke hjelpe meg på yanmar uansett pga garanti :/ Ny motor for 6 år siden, eller ny varmeveksler for 6 år siden? Uansett. Det kunne vært interessant om du la ut bilder av varmeveksleren her, særlig nærbilder av skaden. Jeg har samme motor fra 2004, og anser at slike komponenter har leeenge igjen å leve! Har du/dere funnet ut hva som har skjedd? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lisa-Marie KH Svart 8.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2017 (redigert) Helt ny motor for 6 år siden. Splitter ny alt som var. Jeg sendte den til trykk testing og fikk beskjed at det var ikke noe å reparere. Har ikke noe bildet da det er innsiden som er i filler og der får jeg ikke tatt ut :/ aner ikke hva som har skjedd, men alt jeg vet er at det ikke har noe med kulda å gjøre for jeg har som sagt gjort alt klart til vinteren selv. Satt inn med kjøleveske osv. Båten ligger i hagen her og jeg har varme på i motoren, akter kabinen og i salongen forran nede. Har jo pluss grader inni der hele året. Jeg forklarte det for yanmar og at jeg trodde det må ha kommet pga produksjonsfeil, men de henviste BARE til de 5 årene med garanti og at den var gått ut. J**lig kjipe penger! Redigert 8.Februar.2017 av Lisa-Marie KH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 8.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2017 Det er ikke vanskelig å forstå. men det er fortsatt endel ting som er uklart, iallfall for meg: Det røk 1 rør i fjor sommer som ble sveiset da også røk det mange rør tidlig på høsten (altså samme sesong og ikke i kuldeperiode) og da var det ikke noe mere å reparere. Tok kontakt med yanmar, men var lite hjelp å få. Garantien hadde gått ut 6 mnd før.en ny koster 22.200 kr! :( Slik jeg tolker det du skriver var det ikke Yanmars eget verksted som utførte reparasjonen? Var det en garantireparasjon, altså at Yanmar har 5 års fabrikkgaranti? Eller er det Reklamasjonsrett ifølge Forbrukerkjøpsloven som er benyttet? Om det var garantireparasjon så ga de vel en garanti på reparasjonen? For den holdt jo bare noen måneder? (sommer til høst) De som reparerte den sa kanskje noe mer konkret, er det selve rørene som har sprukket eller lekker det i lodde-skjøt? Har du spurt spesialister om en vurdering, f.eks. Radatorservice? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2017 (redigert) Jeg lurer også fælt på hva som har skjedd her! Ikke minst siden jeg har samme motor selv. Hvis du ønsker en uhildet vurdering av veksleren kan jeg godt hjelpe deg å se på den. Jeg bor jo ikke så langt unna (jobber i sarp/Oslo), og har litt erfaring med ulike metaller og skader. Redigert 9.Februar.2017 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Havlengt Svart 9.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2017 Trur det kan verta vrient å finna uorginal vekslar, ( som passer på orginale fester ) Yanmar er vel viden kjent for å hegna om delesystemet sitt.. Alternativet kan vera å montera ein universalkjølar, men då er det dette med plass, montering og slangar som vert utfordrande. Men. Er situasjonen slik du beskriv, så har du eit anna problem ombord, dette bør du finna ut av før du monterer ein ny "gullklump" Med forbehald om at det ikkje er påviselege feil på orginalvekslaren, -noko som er lite sannsynleg. Eit eller anna tek livet av kjølarinnsatsen I denne installasjonen, du bør søkja hjelp av nokon som har kunnskap om galvanisk tæring ( viss det ikkje fins ei logisk forklaring ved undersøkelse av sjølve kjølaren.) Sitér dette innlegget Link to post
Lisa-Marie KH Svart 9.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2017 (redigert) Første gang jeg oppdaget feil så ble den levert til verksted for yanmar /volvo forhandler. Da loddet de den i det ene røret og den ble trykktestet og mere enn godkjent. Yanmar selv ville ikke ta noe på garantien da den gikk ut 6 mnd før dette skjedde. Jeg fulgte med hele sommeren og var nøye tilfelle det skulle bli noe mere. Så på sensommeren mot høsten hadde jeg plutselig dårlig temp i motoren. Jeg skrudde den ut og sendte den til bowman i oslo. De ringte meg opp å sa det ikke var mere å gjøre med den. Flere av røra var i stykker på innsiden og den var skvær ødelagt. Loddingen som var gjort var i orden. Ikke noe galt med den jobben utført derfor kan jeg ikke klage på den for problemet var ikke i lodden og det røret er helt. (Og selv om ikke yanmar selv har gjort jobben så brukte jeg verksted hos yanmar forhandler) Veksleren ligger ennå hos bowman. Jeg tråla nettet, snakket med folk og verksteder i 4 forskjellige land og jeg må ha gull hår et viss sted og har fått tak i samme orginal veksler fra samme motor med samme Serienr som har gått 250 timer. Denne fikk jeg for en redelig sum av herremannen som er til å leve med. Den er nå på vei i posten fra England. Den er trykktestet og pakninger i begge ender byttet, men jeg skal til bowman med den også for sikkerhets skyld. Så hva kan foresake dette hvis det ikke var produksjonsfeil eventuelt på den første? Noen som har en teori om dette? Redigert 9.Februar.2017 av Lisa-Marie KH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lisa-Marie KH Svart 9.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2017 (redigert) Det er ikke vanskelig å forstå. men det er fortsatt endel ting som er uklart, iallfall for meg: Slik jeg tolker det du skriver var det ikke Yanmars eget verksted som utførte reparasjonen? Var det en garantireparasjon, altså at Yanmar har 5 års fabrikkgaranti? Eller er det Reklamasjonsrett ifølge Forbrukerkjøpsloven som er benyttet? Om det var garantireparasjon så ga de vel en garanti på reparasjonen? For den holdt jo bare noen måneder? (sommer til høst) De som reparerte den sa kanskje noe mer konkret, er det selve rørene som har sprukket eller lekker det i lodde-skjøt? Har du spurt spesialister om en vurdering, f.eks. Radatorservice? Det var yanmar verksted som utførte loddingen, men dette skjedde 5,1/2 år etter at motoren var Kjøpt så yanmar sa at garantien på 5 år var gått ut og at jeg måtte betale selv. De var ikke villig til å ta noe på noe som helst garanti. Så Veksleren er hos bowman og vært der siden jeg fikk beskjed at den ikke kunne repareres. Redigert 9.Februar.2017 av Lisa-Marie KH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lisa-Marie KH Svart 9.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2017 Jeg lurer også fælt på hva som har skjedd her! Ikke minst siden jeg har samme motor selv. Hvis du ønsker en uhildet vurdering av veksleren kan jeg godt hjelpe deg å se på den. Jeg bor jo ikke så langt unna (jobber i sarp/Oslo), og har litt erfaring med ulike metaller og skader. Ja du må gjerne se på den når jeg henter den igjen. Får ny veksler fra england så skal teste denne først og da tar jeg med meg den gamle. Jeg holder til i Moss og omheng:) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 9.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2017 Hmmmm.. Dette har vi diskutert her for en god del år siden. Var div "LHA" motorer i USA med mye tæring som ble omtalt på div båtforum der borte. Må innrømme jeg husker ikke lengre hva som var årsaken. Men trodde vi her på berget var forskånet for slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Lisa-Marie KH Svart 9.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2017 (redigert) komodo:har du zink anode i din veksler? Har fått høre at å ta de ut er smart pga tæring som ødela innmaten isteden for zinken pga type stål/legeringen som ødelegger for hverandre? vet du/ dere noe andre noe om dette? Jeg har byttet zink hvert år. Redigert 9.Februar.2017 av Lisa-Marie KH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2017 Dette høres ikke bra ut, rett og slett. Komodo mener jeg har utstyr for å kunne bestemme materialsammensettinger. Det skulle ikke forundre meg om rørene i denne veksleren er av for eksempel messing som ikke er avsinkingsherdet. Da vil rørene ble sprø og knekke/spjære/revne. Og veksleren er kass om ikke hele innmaten kan skiftes. Og det skulle ikke forundre meg om denne veksleren er laget slik at innmaten ikke enkelt kan byttes. Dette er i såfall noe Yanmar er kjent med. Jeg vet at de er meget strikte når det gjelder reklamasjon, til de grader at de har mistet en del store kunder. Når det gjelder 'typer stål som ødelegger hverandre', så burde selve innmaten (rørveksleren) ligge øverst i spenningsrekken. Derfor burde det være huset som tok kvelden først. Jeg, bare for å ta det eksempelet, har en USA varmeveksler som ble montert år 2000. Motoren er ikke Yanmar, vanlig bilmotor. Varmeveksleren hadde originalt sink. En slik sink burde det ikke være behov for om materialet er sjøvannsbestandig. Derfor har denne veksleren gått hele tiden uten sink-beskyttelse. Og i min varmeveksler står det sjøvann 12 måneder i året. Videre vil type kjølevæske kunne være av betydning. Men bruker du frostvæske som spesifisert av Yanmar, burde ikke det være noen konflikt. Ser frem til konklusjonen fra Komodo. Sitér dette innlegget Link to post
Lisa-Marie KH Svart 9.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2017 (redigert) Problemet er at veksleren er "hel støpt" Slik ser den som er på vei fra England. Helt lik som den som satt i. Jeg fatter ikke hva som har gjort dette :/ Kommer jo ikke "inn" i den. Det var bowman i Oslo som sa at flere rør hadde gått på den som satt i. Redigert 9.Februar.2017 av Lisa-Marie KH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2017 Er den loddet igjen i begge ender? Den varmeveksleren der ligner veldig på en av dem som er produsert av OSCO i USA. Nå selger de kun via forhandlere, før kunne man gå rett til OSCO, kan jo sjekke denne siden: http://www.marineparts.com/mpf/mpf254.aspx Men nå får du jo en varmeveksler, så det er vel ikke så interessant. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2017 komodo:har du zink anode i din veksler? Har fått høre at å ta de ut er smart pga tæring som ødela innmaten isteden for zinken pga type stål/legeringen som ødelegger for hverandre? vet du/ dere noe andre noe om dette? Jeg har byttet zink hvert år. Ja, jeg har sinkanoder på veksleren. For meg høres det ulogisk ut at sink i veksleren skal få innmaten til å tære. Mulig Hulda kan supplere litt på det, det er han som er eksperten der, men at rørene i veksleren skal tære mer med enn uten sink skurrer i mine ører. Det skulle ikke forundre meg om rørene i denne veksleren er av for eksempel messing som ikke er avsinkingsherdet. Skal ikke si det sikkert, men jeg mener det er bronse i rørene. Det kunne vært interessant å funnet ut hva denne skaden skyldes. For din del er det jo også veldig viktig å finne årsaken så du ikke ryker på samme smell en gang til. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 9.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2017 Har dessverre ingen erfaring med denne spesifikke Yanmar 4LHA kjøleren men rørkjølere jeg har analysert av andre fabrikat har vært CuNiFe i flere varianter. Lar meg ikke så lett imponere av design som kan bære preg av at kriterie 1 er: skal ikke kunne repareres.... Fytti katta Yanmar ! Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2017 Her er et typisk eksempel på nevnte legering. Kan både loddes og sveises med TIG så er anvendelig til reparasjon også... http://www.cunifer.com Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.