Jump to content

2 baugtrusterbatteri på 5,24 volt- kaputt?


111baat

Recommended Posts

Joltus skrev for 1 time siden:

Bare å skaffe bryter da gitt. Dette var hvertfall ikke eg klar over.

Hvis så er tilfelle på din lader kan du jo koble inn et rele som legger seg inn med styrestrøm enten fra D+, landstrøm eller noe annet du ønsker at skal starte ladingen :thumbsup:

 

Joltus skrev for 1 time siden:

Vil det lage trøbbel for laderen om man bryter begge fasene mens lader er innkoblet?

For ordens skyld; pluss og minus ledere, ikke faser.

Link to post
Share on other sites

Ja mulig det. Er vane med å si faser på likestrøm også. 

 

Det var en knall ide med rele. Da er man jo sikker uansett. Takk for knall tips. Men får måle strømtrekket først. Enda en god grunn til å få fingern ut og kjøpt det tangamperemeteret som mangler :p

Link to post
Share on other sites

På min Manson lader står det i bruksanvisningen: Battery can be connected to charger permanently.

Så spørs det hvordan det skal tolkes? Mulig det er ment at den kan stå med lading på hele tiden siden den går automatisk over på vedlikeholdslading. Min er tilsluttet direkte på forbruksbatterienes poler hele sesongen, uten at laderen står påslått, men blir koblet fra på vinteren siden batterikabler da tas av. Kan ikke si jeg har merket noe, men de blir jo ladet jevnt og trutt av motoren i selve sesongen uansett, så om det tappes noe kan jeg ikke svare på, men må nok ta en revurdering jeg også. Har aldri målt. Vi kobler jo ikke fra bilbatteriet fra heller om den står ei stund, men det tappes jo litt det også via klokke, tyverialarm osv, men det blir vel knapt regnet som strømtrekk. Men det blir jo utvilsomt en del strømtrekk av det også hvis den blir stående lenge nok.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tilsvarende konfigurasjon som deg, montert i fjor så dette er første vintern for meg også.

Opplevde også at spenningen på 24 volt banken krabbet nedover i vinter, ladet opp disse med Sleipner lader innimellom.

Spening ned til 24,2 volt.

 

Den første "sleipner" lader/converter jeg fikk varte i en uke, dro innom sleipner i Fredrikstad og fikk en ny an dem.

Slipner kjøper disse laderne fra 3. part og hadde begrenset kunnskap om dem.

Jeg synes for eksempel at den bør kutte ut lading ved en høyere spenning enn 12,5 volt, på tur når man stanser motoren tar det litt tid før spenningen faller under 12,5 volt.

Nevnte dette for dem, og de skulle ta det videre med produsent.

Jeg satte derfor inn en hovedbryter på 12V siden slik at jeg ikke unødvendig tapper forburksbanken når (motor)turen er over.

 

Etter det du skriver og mine observasjoner tror jeg det er lurt med en eksta bryter mellom lader og batteri. 

I datablad for laderen står det ikke noe om strømtrekk, ser at du måler 300mA. Dette virker høyt, skal sjekke hos meg.

 

 

Link to post
Share on other sites

6 minutes ago, Lett match said:

Slipner kjøper disse laderne fra 3. part og hadde begrenset kunnskap om dem.

 

Ser av bildet at det står "Sleipner Marinno" Og det er vel en 12-24V converter, ikke lader.

Det er vel noe de fikk "på kjøpet" når de kjøpte opp Exturn thruster fra Marinno vil jeg tro.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...