Aslak84 Startet 4.Februar.2017 Del på Facebook Startet 4.Februar.2017 Jeg har bestemt meg for å kjøpe meg ny båt. Og trenger litt bistand i forbindelse med valg. Ønsker båt som kan stå på henger og ikke gir krav til båtplass. Den må altså være håndterbar ifb med sjøsetting/opptak. Bruken vil være dagsturer med 2 voksne og 2 unger. Jeg vil ellers kunne bruke den til fisking og krabbe/hummer. Bruken vil altså strekke seg noe lenger en godværsdager på sommeren, så mulighet for å trekke opp en kalesje er en fordel. Jeg har gått meg fullstendig vill på Finn.no så jeg håper noen med samme bruksområde for båten sin kan komme med gode tips. Foreløpig har jeg sett noe på Uttern d/t55. Max pris ca 200000kr (inkl henger) på forhånd takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 4.Februar.2017 Del på Facebook Svart 4.Februar.2017 Jeg selger denne med henger for 200000. Hengeren har elektrisk vinsj med fjernkontroll og guidepoles på hengeren for å kunne ta den opp og ut alene. Har gjort dette i 3 år nå, ikke båtplass og sjøsetting ved hver tur. Fungerer enkelt alene. Vi fikk 13 fotssyken så har ikke behov for denne lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 4.Februar.2017 Del på Facebook Svart 4.Februar.2017 Hvor store er barna? Vi hadde en yamarin 59ht. I den var det gode muligheter til å bade fra, sove opptil 4, fiske mm. Hard topp med luke + kalesje slik at den passer fint til høst og tidlig vår. Båten er lett så det gikk fint å sveive den opp alene på henger. vi hadde yamaha 115hk bakpå og det holdt i massevis. Dro tube med to i tuben og 6 i båten. Det gikk helt fint. Litt kjekt er at du kan legge ned sofaen bak og bruke den til dobbelseng/solseng. Det er plater til å legge inn foran og kan få seng til 2/3 foran. Veldig greit med luke i front i hardtopp når unger skal ut i front. Veldig populært å sitte i fronten der. Kan virkelig anbefale den. Tipper du får en fin utgave til 210000,- med henger. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 4.Februar.2017 Del på Facebook Svart 4.Februar.2017 Hva med Sandström 560 MC? Veldig grei kombinasjonsbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 5.Februar.2017 Del på Facebook Svart 5.Februar.2017 jeg har vært der du er nå, og kjøpte en NorDan6100 på henger. For meg ble det ingen suksess å ha en såpass stor båt på henger og i tillegg skulle sette ut/ta opp etter hver tur. Så jeg vil anbefale deg å vurdere fast båtplass i tillegg. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Ida Marie III Svart 5.Februar.2017 Del på Facebook Svart 5.Februar.2017 Ser du nevner fisking og krabbefiske, så sånn sett er det selvlensende skjærgårds jeep som er ditt segment etter min mening.. Båt i størrelse 5 til 6 meter med påhenger, er kurant å ta på henger.. Hadde selv en Yanmar 540 bigg ride for en del år siden, ingen problem å ta den på henger.. Sitér dette innlegget Link to post
Aslak84 Svart 5.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2017 Hei og takk for svar. Kan presisere litt, i utgangspunktet vil det ikke være behov for overnatting. Men vi bor på Vestlandet så været er det så som så med. Derfor kalesje. Ser vi bort ifra dette er helt klart en skjærgårdsjeep av noe slag det egentlige behovet. Sandstrøm Er ikke helt estetisk riktig for meg. Men løsningen er egentlig 100% på denne. Ser argumentet med for stor båt på henger... ikke lett. Men la meg snu litt på spørsmålet, noen som har god erfaring med skjærgårdsjeep med vindskjerm og ut på dagstur med unger? Klarte dere å strekke sesongen uten mulighet for å stue unger i krypinn/under kalesje ? Hva er i så tilfelle trikset? Mvh Aslak Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 5.Februar.2017 Del på Facebook Svart 5.Februar.2017 Ser vi bor samme plass - dersom du leter etter båtplass, mener jeg at Hana Båtforening har ledig plass på dagen, i den størrelsen du nevner. Ellers, jeg ville ikke gått for en daycruiser i den størrelsen. Du får et stort stuerom, ikke noe mer. En kurant bowrider kan være interessant? Eller hva med en mindre styrhusbåt? Da vil vertfall ungene aldri klage på regn og kaldt, når dere sitter tørt og godt der inne :-) Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 5.Februar.2017 Del på Facebook Svart 5.Februar.2017 (redigert) Etter mange års erfaring med unger og nå barnebarn i båt er erfaringen at størrelsen er viktig. En større båt er mer stabil og gir litt plass til ungene. Det som egentilg da setter begrensningen er hvor stor båt kan du dra med bilen. Har du riktig oppsatt henger spiller det ingen rolle om båten er 15 eller 25 fot. Den jeg la bilde av lenger opp er 23.5 fot og den er blitt satt ut flere ganger i uka om sommeren av meg alene. Fordi hengeren er riktig utstyrt går det som en lek. Det har vært mange morsomme situasjoner hvor folk kommer med sin 15 foter og bruker en evighet med masse problemer fordi de ikke har riktig utstyrt henger mens jeg setter ut og opp på 5 minutter til deres store forbauselse . De som sliter med båten har ikke rett utstyr og teknikk. Guidepoles på hengeren gjør livet ekstremt mye lettere for deg så det er en sterk anbefaling. I USA hvor jeg har lært teknikken fra setter de lett ut 36 fots skjærgårdsjeep alene bare de har guidepoles. Av en ukjent grunn er dette lite kjent i Norge. Anbefalingen er derfor å gå for det bilen kan trekke. Redigert 5.Februar.2017 av TerjeFjern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 5.Februar.2017 Del på Facebook Svart 5.Februar.2017 Var på båtmesse her i Bergen i går og det som slår meg; også nevnt ovenfor; er at mindre daycruisere sløser en del med plassen. Hvis du ikke har små barn som har glede av å hvile i et lite hus framme; så gå for en bowrider eller en solid skjærgårdsjeep. Personlig synes jeg her at Askeladden og Nordkapp har de beste løsningene, men prisgrensen din kan være en utfordring mtp disse. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
jotto Svart 5.Februar.2017 Del på Facebook Svart 5.Februar.2017 Sørg for å ha motorisering nok til å dra tube/wakeboard/kneeboard o.l. Invester også i noen gode våtdrakter. Unger liker som regel vannsport bedre enn å tøffe i 5 knop i en snekke.. :) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Februar.2017 Del på Facebook Svart 5.Februar.2017 Ser ikke helt for meg hummer og krabbeteiner i den der... Ser du nevner fisking og krabbefiske, så sånn sett er det selvlensende skjærgårds jeep som er ditt segment etter min mening.. Båt i størrelse 5 til 6 meter med påhenger, er kurant å ta på henger. Enig Og som TerjeFjern sier: De som sliter med å ta opp og sette ut har som regel feil henger/bil og feil teknikk. Mye morsomt å se om man tar med seg en sixpac med Fredrikstadpils og setter seg på brygga ved skråplanet i den komulale båthavna i Drøbak Jeg har hatt en 20 fot rib på henger i flere år, og det er ingen problem å håndtere båter på denne størrelsen alene dersom man har en god henger som styrer båten, og at den har gode hjul som båten triller på. Ikke flatklemte og ødelagte kjølruller som står på en bøyd 16mm gjengestang... Til ditt bruk ville jeg funnet meg en kjapp skjærgårdsjeep uten kalesje. Kun konsoll og seter, minst mulig dill-dall. Hvis ikke blir det garantert ikke suksess med de teinene ihvertfall. Også lettere å håndtere og mindre å vedlikeholde. Og en ting til; kjøp en med stor motor, da feier du inn på et blunk om det skyer til F.eks. en slik https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=90339456 Denne var jo tøff https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=89379816 Eller en slik (men litt liten motor da) https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=77923934 Hvis du bare skal fiske hummer kan du kjøpe en slik https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=86332275 Hvis du ikke skal fiske hummer kan du jo kjøpe båten til TerjeFjern Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mouche Svart 6.Februar.2017 Del på Facebook Svart 6.Februar.2017 Båt på denne størrelser er helt kurant å ha på henger, men anbefaler også el-vinsj. Har det, og det går som en lek å sette ut/ta opp båten alene. Er gjort før publikum har åpnet den første ølen! En skjærgårdsjeep gjør jobben, men med kone og to barn for dagsturer ville jeg ha valgt en bowrider, en båttype som fortsatt er undervurdert her i landet, merkelig nok. Gir bedre beskyttelse og comfort enn en ren skjærgårdsjeep, men uten at man mister en båt som er godt egnet til fiske og også til å ha med teiner. Å ha båten på henger forenkler også opplag og man sparer fort inn penger på opplag/vedlikehold samt økt fleksibilitet. Kombinasjon av fast båtplass og henger er helt topp, har det selv. Amerikansk båt med innenbordsmotor på denne størrelsen/bruken; not for me! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sørlandet2 Svart 6.Februar.2017 Del på Facebook Svart 6.Februar.2017 Som førstegangskjøper så ønsker en ofte en båt som kan gjøre alt. En som kan Gjøre mor, barn, og seg selv tilfreds. Veldig få båten i den klassen kan det. Jeg hadde en Uttern D55, som førstebåt i voksen alder. Den var god på mye. Super for fire å dra på dagstur. Jeg likte den lille kabinen. Topp som stueren. Fin for unger som trengte en lur i løpet av dagen, eller på hjemturen. Stor nok til at jeg på mine 188 og fruen hadde et par netter på sommerdager vi ikke ville hjem om kvelden. Fin også for vannski og tube. Det er ikke en stor båt. På godt og vondt. Når det er tid for mat, så er det best å komme i land. Det samme gjelder bading og soling. Fiske er den også lite egnet til. Kalesjen er også lav og trang. Dette gjelder vel alle båten i denne størrelsen. Samt at uten defroster så er kjøring i regn lite egnet. Ble det regn så ble det helst at ungene gjemte seg i lugaren, så tok jeg på jekke og lue, Ga gass og kom hjem. Mitt råd er å bestemme seg får hvilke ting som er viktig for deg og dine. Velg så en båt ut fra det. Å tro at en båt er egnet til alt, så tror jeg du blir skuffet (selv om reklamen prøver å si det) Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 6.Februar.2017 Del på Facebook Svart 6.Februar.2017 Hei og takk for svar. Kan presisere litt, i utgangspunktet vil det ikke være behov for overnatting. Men vi bor på Vestlandet så været er det så som så med. Derfor kalesje. Ser vi bort ifra dette er helt klart en skjærgårdsjeep av noe slag det egentlige behovet. Sandstrøm Er ikke helt estetisk riktig for meg. Men løsningen er egentlig 100% på denne. Ser argumentet med for stor båt på henger... ikke lett. Men la meg snu litt på spørsmålet, noen som har god erfaring med skjærgårdsjeep med vindskjerm og ut på dagstur med unger? Klarte dere å strekke sesongen uten mulighet for å stue unger i krypinn/under kalesje ? Hva er i så tilfelle trikset? Mvh Aslak Hvis ikke du syntes Sandstrøm er nok estetisk, så må du ta en titt på deres nyeste modell som akkurat er kommet på markedet nå. (2017 mod.) Denne heter Sandstrøm S 565 CC, og har vært vist på messer, bl.a. i Bergen, og Gøteborg nylig. En båt midt i blinken til ditt bruk. Har også fått nye grå-farger på puter,kalesje, etc. Kommer standard med hydr. styring og el. trimflaps bl.a. Sandstrøm er jo heller ikke bundet opp mot noe motormerke, så du kan ha både Yamaha, Honda, Suzuki, eller Mercury bakpå. Tror dette kan bli en "bestselger" i fra denne svenske leverandøren, som jo er kjent for å bygge solide båter. Har jo bygget over 80000 stk. Uttern/Sandstrøm båter siden 60-tallet. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 6.Februar.2017 Del på Facebook Svart 6.Februar.2017 Etter mange års erfaring med unger og nå barnebarn i båt er erfaringen at størrelsen er viktig. En større båt er mer stabil og gir litt plass til ungene. Det som egentilg da setter begrensningen er hvor stor båt kan du dra med bilen. Har du riktig oppsatt henger spiller det ingen rolle om båten er 15 eller 25 fot. Den jeg la bilde av lenger opp er 23.5 fot og den er blitt satt ut flere ganger i uka om sommeren av meg alene. Fordi hengeren er riktig utstyrt går det som en lek. Det har vært mange morsomme situasjoner hvor folk kommer med sin 15 foter og bruker en evighet med masse problemer fordi de ikke har riktig utstyrt henger mens jeg setter ut og opp på 5 minutter til deres store forbauselse . De som sliter med båten har ikke rett utstyr og teknikk. Guidepoles på hengeren gjør livet ekstremt mye lettere for deg så det er en sterk anbefaling. I USA hvor jeg har lært teknikken fra setter de lett ut 36 fots skjærgårdsjeep alene bare de har guidepoles. Av en ukjent grunn er dette lite kjent i Norge. Anbefalingen er derfor å gå for det bilen kan trekke. Nå er vi litt off topic, men guide poles har du vel mest nytte av hvis du bruker den amerikanske typen henger med faste støtter i lengderettningen som druknes helt under båten? Ser ikke helt nytten av guidepoles hvis man bruker en henger med rullesystem som kjøres ut kun til dekket? Kanskje det er noe jeg ikke skjønner? Sitér dette innlegget Link to post
Aslak84 Svart 6.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2017 Hvis ikke du syntes Sandstrøm er nok estetisk, så må du ta en titt på deres nyeste modell som akkurat er kommet på markedet nå. (2017 mod.) Denne heter Sandstrøm S 565 CC, og har vært vist på messer, bl.a. i Bergen, og Gøteborg nylig. En båt midt i blinken til ditt bruk. Har også fått nye grå-farger på puter,kalesje, etc. Kommer standard med hydr. styring og el. trimflaps bl.a. Sandstrøm er jo heller ikke bundet opp mot noe motormerke, så du kan ha både Yamaha, Honda, Suzuki, eller Mercury bakpå. Tror dette kan bli en "bestselger" i fra denne svenske leverandøren, som jo er kjent for å bygge solide båter. Har jo bygget over 80000 stk. Uttern/Sandstrøm båter siden 60-tallet. Dette så jo mye bedre ut :-) spørst om jeg ikke må ta meg en tur til forhandler å se på den. Takk for tips. Mvh Aslak Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 6.Februar.2017 Del på Facebook Svart 6.Februar.2017 Jeg bytta ut skjærgårdsjeepen med daycruiser da det kom barn i hus. Veldig kjekt å ha en liten kabin å komme seg unna sol/regn/vær for barn. Litt avhengig av alderen deres så klart. Jeg valgte skibsplast 655 som er i største laget å ta opp og ned hver gang, men det går jo. Bruker 7 min ut og opp. Den er ikke selvlensende så vil igrunn ikke anbefale den til fiske. Litt upraktisk å ikke få spylt av fiskeslo. Mitt tips må bli galia 530/565/620/630. Alt avhengig av vekten du kan trekke. Størst mulig båt/motor. Den har kabin, mye plass, kombinert sofa/solseng/sløyebord faktisk. Ikke de peneste kanskje.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
dieselfan Svart 7.Februar.2017 Del på Facebook Svart 7.Februar.2017 Hei Aslak84 - må si meg enig med de som minner om at få båter kan alt... men siden du nevnte teinefiske som siste argument så vil jeg foreslå denne båten. Den er lett, så lett at du med tom tank og batteriet i bagasjerommet så går den nesten på en 750kg henger uten bremser. Vet ikke hvor langt du har til slippen du bruker... men spør du meg så er det mye verdt å slippe å overhale rustne bremser som har vært i sjøvann og en 750kg henger koster vel under halvparten av en 1000kg med bremser. Har kjøpt samme båten til mine og vi er meget fornøyd. Utrolig lavt forbruk. Stabil i sjøen. Reagerer fint på trim. Flest sitteplasser i klassen. kommer med Evinrude E-Tec 75 som standard og da kan du nå 34kn. Min kostet 200' med tilhenger og Garmin kartplotter, fullt putesett, trekk til konsoll, trekk til stolene og benken. Fendere og fortøyningspakke var foresten også med. Tar du bort putene framme kan du fylle på med teiner og fiskekasser Vet ikke om det betyr mye for deg å ha en ny en men med denne får trolig mest for pengene.... https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=90149152 Folk er velllldig forskjellige. Mine tre er oppvokst i åpen båt og lykken har vært å ut å hoppe i bølgene med slalombriller og oljehyre I dag er det EU sand i alle sandkassene og 2meter skumgummi under lekestativet og ingen må bli våte... Ville kjøpt en båt, lært meg båtens begrensninger -> også hatt det maks morro om det regner eller snør Sitér dette innlegget Link to post
vindmann Svart 7.Februar.2017 Del på Facebook Svart 7.Februar.2017 Har en Yamarin 53 BR (bowrider) med Yamaha F100 på hytta, vi bruker den to voksne og to småbarn. Passe stor, enkel i bruk, kjapp å ta opp/ned og enkelt vedlikehold. Mulighet for et bord og snu stolene mot sofaen bak, hvis man vil spise litt om bord. Samt kalesje for ly mot vær og vind. Selvlensende. Liker bowrider-konseptet, barna synes det er moro å sitte der foran og bli ristet i bølgene og kjenne vinden i håret. Vi voksne liker oss bak vindskjermen. Fin også til vannsport. Innebygget bensintank på 90 liter. Selv om det ikke er den største båten, så går den bra i vannet. Ganske åpen skjærgård der vi er, men kjennes stødig/trygg og samtidig fin fartsfølelse. Mange vil sikkert se etter større båter, men hvis båtholdet skal bli minst mulig komplisert kan det være greit at båten ikke er for stor også. Du får vurdere opp mot bruken din, lykke til videre. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 8.Februar.2017 Del på Facebook Svart 8.Februar.2017 En bowrider er vel mer en solskinns båt med puter og diverse benker fremme, og følgelig mye trangere og følgelig mindre dekks plass til fiske og krabbeteiner, som trådstarter ønsket seg.. Ang kalesje, så er det også å få til tradisjonelle skjærgårds jeeper.. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.Februar.2017 Del på Facebook Svart 8.Februar.2017 En bowrider er en mellomting mellom en daycruiser og en skjørgårdsjeep. Gir langt bedre beskyttelse enn en skjørgårdsjeep og ikke så trang som en daycruiser når man sammenligner båter av samme størrelse. Selv har jeg gått fra diverse skjærgårdsjeeper til en bowrider, et valg jeg absolutt ikke angrer på. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ida Marie III Svart 8.Februar.2017 Del på Facebook Svart 8.Februar.2017 Nåja, skulle jeg hatt en hurtiggående båt til teine fiske, så hadde det definitivt ikke blitt en bow raider.. Er å blir en solskinns båt, på linje med en daycruiser.. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.Februar.2017 Del på Facebook Svart 8.Februar.2017 Nå forstår jeg TS dithen at det er snakk om mer enn teine fiske og trådens navn har dagsturer med unger i overskriften, ikke teinefiske! Det er ikke noe problem å ha teiner foran i en bowrider, ja trolig på samme måte som i en skjærgårdsjeep. I tillegg kan man sitte bak en skjerm så går i hele båtens bredde og med kalesje. For meg er valget enkelt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ivar Svart 8.Februar.2017 Del på Facebook Svart 8.Februar.2017 fins jo stor spennvidde innen både bowridere og jeeper med senterkonsoll. Noen er utstyrt med solsenger som tar all plass foran konsoll, andre har mer fokus på dørkplass.. Jeg ville nok også valgt noe av bowrider type i dette tilfellet , nettopp pga det Mouche sier om at flere sitter beskyttet om været skulle slå seg vrangt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.