is_620 Svart 9.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2017 innlegget over påpeker det "å sitte beskyttet om været skulle slå seg vrangt " jeg nærmer meg snart 40 års erfaring med slike båter og vil understreke hvor OK det er - å sitte beskyttet NÅR været slår seg vrangt . Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 9.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2017 https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=90417820 Hva med båt a´la dette? Her har dere det både tørt og varmt når været slår seg vrangt, det er jo tross alt Vestlandet det er snakk om her Som nevnt tidligere er det jo også mulig å få båtplass ganske enkelt i regionen for tiden, til årlig leiepris typisk 4.000,- (ja, årlig!). Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 9.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2017 Hovedforskjellen på skjærgårdsjeep og bowrider ser man på plasseringen av førersetet. Med skjærgårdsjeep kan man sitte med kjæreste/kone i armkroken mens man kjører. I bowrider sitter man på hver sin side av båten. Så får det være opptil hver enkelt hva man foretrekker... Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 9.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2017 Hovedforskjellen på skjærgårdsjeep og bowrider ser man på plasseringen av førersetet. Med skjærgårdsjeep kan man sitte med kjæreste/kone i armkroken mens man kjører. I bowrider sitter man på hver sin side av båten. Så får det være opptil hver enkelt hva man foretrekker... Spørs jo hvor gammal man er blitt? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2017 https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=90417820 Hva med båt a´la dette Fine båter. Men er det ikke litt snaut med 90 hester på en såpass stor båt? Den er jo 250 brei og er oppgitt til å veie 1375kg. Og med den oppgitte vekta kan man vel regne med en del høyere totalvekt med litt fiskestenger og sluker. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tilplan Svart 9.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2017 Hadde tidligere en Skibplast 490HT på henger. Båten var grei nok, men det var ikke hengeren. Uansett hvilken båt du velger må du få deg en skikkelig henger, gjerne med el.vinsj. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 9.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2017 Hadde tidligere en Skibplast 490HT på henger. Båten var grei nok, men det var ikke hengeren. Uansett hvilken båt du velger må du få deg en skikkelig henger, gjerne med el.vinsj. Tredal båthenger m/ el. vinsj. Da er du sikker. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 10.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2017 (redigert) . Redigert 10.Februar.2017 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 10.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2017 Spørs jo hvor gammal man er blitt? Nja, hva er aldersgrensa da? ;) Sitér dette innlegget Link to post
Aslak84 Svart 24.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2017 Oppdatering, først takk for alle svar :-) Etter å ha gått noen runder og vurdert behovet. Har jeg kommet frem til at det beste er å starte i det små da samboer ikke er helt overbevist med tanke på båtlivets gleder. Kjøpte meg derfor en 2007 Askeladden 475, som da kun blir å benytte på kremdager med familien. Så får jeg solgt inn båt med teskje slik at jeg om 1-2 sesonger får aksept for et økt budsjett :-) fikk med en kallesje til denne båten slik at jeg får brukt den til teiner mm på alle de andre dagene. Igjen takk for gode innspill. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 24.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2017 Gratulerer! Det er en fin og trygg båt. Hadde en selv med 50 hk. Det var snaut, men ok, 60 hk er mye bedre vistnok. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
XardasKSP Svart 24.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2017 (redigert) Skjønner at noen folk vil ha nyere og mindre fremfor eldre og større. Men kan ikke fatte at folk orker å dra opp båten på henger så kjøre den hjem og plassere ett eller annet sted så få den på henger igjen, kjøre til sjøen få den av osv. osv. Som for meg så høres det ut som plagsomt arbeid som hadde ført til veldig få båtturer i året. Jeg tror båtplass er bra investering uansett hva slags båt man skal bruke. Da er det jo bare å kjøre til båten og sette seg oppi og kjøre kan til og med ta ettermiddags fisketur etter jobben ikke bare på fredag. Men kanskje det er ikke så tungtvindt som det ser ut å sjøsette båten for hver gang man skal på tur. Redigert 24.Februar.2017 av XardasKSP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 24.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2017 Den står på hengeren når den lagres så slipper å få den opp på hengeren igjen. Er egentlig enig med deg, men det tar 5 min å sette ut båten med litt trening, og 6 og ta den opp, så er ikke mye jobb. Men man mister ofte den impulsive turen i kveldssola osv. Jeg hadde hengerbåt i flere år før jeg ordnet båtplass. Helt ok, men savner det ikke;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
XardasKSP Svart 24.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2017 Neida bare tenkte at f.eks båtplass 4 meter bredt er jo 4000 i året med mindre noen bor i Oslo. Da må jo verdifallet på nyere båt være større selv en såpass rimelig (til å være ny) og liten så da skjønner jeg på en måte ikke at noen gidder, men hvis det går så kjapt å ta ut og putte oppi da.... men likevel man må jo kjøre bilen med henger og koble til og fra osv. osv. Høres litt ut som noen som bor i campingvogn for å spare penger (altså ikke fordi det er gøy da blir det noe annet) også er det rimeligere å bo i hus, men folk er jo forskjellige. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 24.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2017 Veldig grei båt Askeladden 475 Free-style. Har hatt to stk. av denne modellen, en 2005 mod. m/ 50 Mercury, og en 2010 mod. med 60 Suzuki. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 24.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2017 Har man en grei garasje hjemme, med plass til båt på henger, så tipper båten ser ut som ny etter flere års bruk. Ingen slitasje på kalesje, ingen groe, ingen gulning av gelcoat, ingen fuktskader, og ikke minst, dersom man har et enkelt opplegg for ferskvannsskylling gjennom motoren, så trenger man ikke bekymre seg for igjenngrodde kjølere etc etc. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2017 Oppdatering, først takk for alle svar :-) Kjøpte meg derfor en 2007 Askeladden 475, som da kun blir å benytte på kremdager med familien. Gratulerer med fornuftig båt og et fornuftig opplegg Hyggelig med oppdatering også Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 25.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2017 Ja det var bra...en natt i en trang båt , regn ,våte klær og brødsmuler i soveposen kan ende opp i skillsmisse. Det demrer kanskje nå... Aner vi forklaringen på dine uendelig mange sure oppstøt UGLESETT ??? Dårlig gjort å ta det ut på oss her på BP... Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 25.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2017 Gratulerer med båt! Håper dere får en god sesong med mange turer - som selvsagt gir mersmak for både de store og små ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.