-morten- Posted February 9, 2017 Share Posted February 9, 2017 http://www.tv2.no/v/1143831/ for meg er heller en sånn klassisk seilbåt verdens råeste.. at noen har penger nok til å produsere det de vil, er for meg totalt uinteressant! denne har skjel og seilglede så det monner! Quote Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Teerex Posted February 9, 2017 Share Posted February 9, 2017 (edited) Her er seilbåten for meg! Toppfarten på denne er målt til 29,3 knop 60 fots utgaven Denne har godt med plass om bord Drømmen: Edited February 9, 2017 by Teerex (see edit history) Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
adeneo Posted February 9, 2017 Share Posted February 9, 2017 Produksjonsbåt, så holder jeg knapp på Gunboat. Det er noe med det å seile i over 20 knop uten noe særlig stress. Custombygg, så skulle man gjerne vært eier av Asolare (tidligere scheherazade). Quote Link to post
Teerex Posted February 9, 2017 Share Posted February 9, 2017 (edited) Ja gunboaten fikk jeg med i redigert innlegg over. Flotte saker Samt ikke minst HH66. Helt rå båt. Eller hvorfor ikke klemme til med en Sig80! Edited February 9, 2017 by Teerex (see edit history) Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Framtia Posted February 9, 2017 Share Posted February 9, 2017 (edited) utgammel båt (fra 1934...) Edited February 9, 2017 by Framtia (see edit history) Quote Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
dieselfan Posted February 9, 2017 Share Posted February 9, 2017 (edited) Hvor mye koster det å kunne seile 30kn / min 35 fot ?? Har jo sett at det finnes exclusive / hyperdesign / luxeriøse båter med seil, men hva finnes i den andre enden av skalaen ? ingen luksus ikke noe ekstremt ingen utstyrsbombe ikke noe virkelig eksklusivt Bare noe som seiler fort for små penger, finnes det ? Spør fordi jeg ikke kan "seil" men får mer og mer lyst å prøve.... men da må det være noe raskt.... Edited February 9, 2017 by dieselfan (see edit history) Quote Link to post
Framtia Posted February 9, 2017 Share Posted February 9, 2017 (edited) Utfordringen med å seile raskt med stor båt er at den må være lett for å kunne plane. Og det å gjøre en båt lett, det gjør prisen høy. Hadde du satt 20 knop som mål ville det være litt mer å velge i, 30 knop er MYE, selv for en class 40. Uansett bør man ha godt med vind og mye erfaring før dette blir en hyggelig/rimelig opplevelse. Et seilbrett eller en liten seilbåt (f.eks Hobiecat) derimot vil gi deg fartsfølelse så det holder, selv i 15-20 knop. PS: bli med seiltur en dag, så vil du nok føle at det går unna selv i 10 knop Edited February 9, 2017 by Framtia (see edit history) Quote Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mulligan Posted February 9, 2017 Share Posted February 9, 2017 http://cb66.dk/cb66-racer2/om-cb66-racer/ Gøy på sjøen. Quote Link to post
ivar Posted February 9, 2017 Share Posted February 9, 2017 (edited) apropos den seilbåten til han russeren , så syns jeg vel egentlig at designer Philipe Starck kanskje burde holdt seg til brødristere og elektriske tannbørster... Edited February 9, 2017 by ivar (see edit history) Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mulligan Posted February 9, 2017 Share Posted February 9, 2017 Super naked by Philipe Starck. Quote Link to post
dieselfan Posted February 9, 2017 Share Posted February 9, 2017 (edited) Framtia - takk for gode og direkte råd. Har hatt seilbrett siste 30år og har lånt en x-40 som etter sigende ble håndtert ok men det kan ha vært flaks... Utfordringen i egen situasjon er at det blir mye jobb, langt borte, vanskelig å planlegge, kort varsel på alt.... så når man endelig har fri var tanken å bruke båt ned på sørlandet i stedet for å stå i kø med en j...la bil. Trenger plass til fruen og 50kg bagasje. Vi er utpå med FB båten også når de fleste andre ikke tørr så tøffe forhold er ok for begge og begge liker/elsker fart. CB66'n som Mulligan tipset om er jo gøy men blir for liten. Fant en side med mange extreme40 til salgs, men en slik er kanskje litt vel heftig ? men 800' for noe så ekstremt virker ikke avskrekkene. Kan en slik båt stå på 4 stylter ? Finnes det noe litt mer moderat ? http://www.extreme40.org/buy/view/oc15 Edited February 9, 2017 by dieselfan (see edit history) Quote Link to post
Framtia Posted February 9, 2017 Share Posted February 9, 2017 Norges raskeste enskrogsbåt er vel en TP52. Disse får man opp i 25 knop på unnavind om det blåser godt. Det krever et stort og erfarent mannskap og ikke minst gode nerver: Men du får jo ikke samme fart når man skal krysse hjem igjen. Om du ikke skal ha med deg en drøss mener jeg at en Class40 vil være et OK alternativ. En ny koster rundt 3-4 mill, men en brukt går latterlig billig (under 1. mill). Det finnes flere slike i Norge, og de pleier å seile raskest på off-shore regattaer (det finnes også en Open 60 - Galactic viking: https://galacticviking.wordpress.com/2015/09/27/imoca-open-60-galactic-viking-for-charter/ Dette er båter med vannballast, og som er relatativ krevende å krysse med mot vinden. Også disse båtene har fart langt under 15 knop om ikke forholdene er gode. ps: Ingen av disse båtene har boegenskaper. Rask båt med boegenskaper blir noe slikt som Swan 50, men da snakker man 10-15mill fort. Så alternativet blir enten en katamaran eller trimaran om man skal over 20 knop (trolig mest prisgunstig om man ikke skal ha en Dragonfly: http://www.yachtworld.com/boats/2007/Dragonfly-35-Trimaran-3010943/Norfolk/VA/United-States#.WJycAW_NzT4),eller en mindre båt. Nå kommer det mange båter med foiler, så det kan gi mange spennende båter i årene som kommer. Quote Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mulligan Posted February 9, 2017 Share Posted February 9, 2017 https://youtu.be/2N9OhW8VXHQ Quote Link to post
Framtia Posted February 9, 2017 Share Posted February 9, 2017 ville heller hatt denne: Quote Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
-morten- Posted February 9, 2017 Author Share Posted February 9, 2017 apropos den seilbåten til han russeren , så syns jeg vel egentlig at designer Philipe Starck kanskje burde holdt seg til brødristere og elektriske tannbørster... Ja det var egentlig derfor jeg jeg lagde tråden, men alle kommer jo med drømmebåtene sine her.. Quote Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
dieselfan Posted February 9, 2017 Share Posted February 9, 2017 morten - beklager avsporingen og takk for de gode rådene jeg har fått via de kunnskapsrike i tråden din Quote Link to post
pacuare Posted February 9, 2017 Share Posted February 9, 2017 Utfordringen med å seile raskt med stor båt er at den må være lett for å kunne plane. Og det å gjøre en båt lett, det gjør prisen høy. Hadde du satt 20 knop som mål ville det være litt mer å velge i, 30 knop er MYE, selv for en class 40. Uansett bør man ha godt med vind og mye erfaring før dette blir en hyggelig/rimelig opplevelse. Et seilbrett eller en liten seilbåt (f.eks Hobiecat) derimot vil gi deg fartsfølelse så det holder, selv i 15-20 knop. PS: bli med seiltur en dag, så vil du nok føle at det går unna selv i 10 knop Søker ulike internationale salgssider etter langturbåt. Vurderer faktisk Class 40. Fant til og med en rosa Figaro 40. Kjøp er nok ett år frem (håper den rosa er solgt innen da). I en annonse mener jeg det sto 430 nm på ett døgn. Det er seriøst fort, 18 knop i snittfart. Avdanka regattabåter kan være gode (og ukomfortable) kjøp. Anbefaler ingen uten mye seilerfaring dette. Alt over 15 knop er fort. TP 52 som nevnt over er den eneste det er enkelt (hvis mannskapet er veldig bra). Har seilt over 18 knop med mange ulike båter, felles er at det er på kanten seiling med veldig godt mannskap i mer vind enn de fleste går ut i, der en er villig til å ta regningen for havarier. 15-18 knop er greit med en god båt, seilt turbaljer på havet der surfene har den hastigheten, alle mann nede og spiser middag, autopiloten styrer. Det fornuftige hadde vært å redusere seil før middag. Veldig usikker på min drømmebåt. Vil ha noe raskt og litt komfortabelt, Mellom 40 og 50 fot, synes det blir for stort over 50 fot, og plassen er nok i klassen under. Problemet er budsjettet. Helt sikker på at jeg ikke skal ha en trebåt. Katamaraner blir for store før de blir bra, men det finnes mye bra der også, men ikke i mine budsjetter. Store båter er kult å oppleve, men ikke å ha selv. Raskt for lite penger er Melges 24 beste kjøp. Har overnattet i en, tror jeg er en av få. En BB11 med bomtelt er komfortabel til sammenligning. Quote Link to post
Framtia Posted February 9, 2017 Share Posted February 9, 2017 (edited) Du burde kjøpt Solo, det var veldig mye penger for pengene. her er "min" båt i 22 knop...:-) Edited February 9, 2017 by Framtia (see edit history) Quote Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
pacuare Posted February 9, 2017 Share Posted February 9, 2017 Du burde kjøpt Solo, det var veldig mye penger for pengene. her er "min" båt i 22 knop...:-) http://www.owenclarkedesign.com/class-40-open-for-sale-a-vendre Står som solgt. Kjøper jeg kommer den nok ikke til å ligge i Norge. Også ute etter en som ikke er fullt oppgradert, skal ikke seile regatta med den. Da blir prisen noe mer hyggelig. Båten din klarer fint slik fart. Men en skal vite hva en gjør. Quote Link to post
Fishermidas Posted February 10, 2017 Share Posted February 10, 2017 Rått, gøy, seilglede, "billig" (alt er relativt). 2.4mR Quote Link to post
Krimart Posted February 11, 2017 Share Posted February 11, 2017 Verdens råeste er selvsagt IDEC SPORT som seilte jorden rundt på 40 dager. Høyeste gjennomsnittshartighet over 24 timer var 37 knop.... http://www.idecsport-sailing.com/joyon-and-his-men-shatter-the-jules-verne-trophy-record/?lang=en Quote Link to post
Guest Avmønstret# Posted February 11, 2017 Share Posted February 11, 2017 Ang hurtig på budsjett. Disse Pogo seilerne, når de kommer på bruktmarkedet, ser jo veldig kjekke ut. Raske uten å være regattamaskiner kun for spesielt interesserte. Ligger noen tester på hamnen.se, og også av andre tilsvarende båter. Quote Link to post
JGH Posted February 11, 2017 Share Posted February 11, 2017 Har sansen for denne eg. http://no.yachtworld.com/baater/1991/Akela-open-50-2889603/country.frankrike#.WJ83r5-h3qA Quote BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Maika Posted February 11, 2017 Share Posted February 11, 2017 Disse må vel få være med på lista over verdens råeste seilbåter: Quote Link to post
Maika Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 Og der kom Seilas med en artikkel også: https://www.seilas.no/innhold/seilbater-og-utstyr/?article_id=48119 Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.