Jump to content

Ekstra trosser. Hvor lange er anbefalt.

Frivakten

Recommended Posts

Båten er 42 fot og veier ca 15000. Har fått tak i en 60 m kveil med 22 mm trosse som jeg tenkte å kutte til ekstra trosser for å fortøye for storm. Hva ville dere gjort?

Å beholde hele kveilens lengde blir for besværlig å oppbevare og å bakste med.

For bruk i hjemmehavn eller på tur? I hjemmehavn kapper du i lengder som passer der. For turbruk kapper du i turvennlige lengder avhengig av hvordan du pleier å fortøye (havn/uthavn).

Hva med f.eks. 2 x 20m og 2 x 10m for turbruk? Da har du noe å variere med...

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Innimellom kan det komme godt med å ha et langt også. Har erfart det mange ganger når det har blåst opp og vi ikke ligger helt ideelt. Da kan det være greit å trekke et tau over til en holme eller et skjær for å få stabilitet den veien. Men det er ofte ikke så store krefter som skal til i et slikt tau, så det klarer seg nok lenge med et på 10-14mm. 10+10+20+20 høres smart ut, det ville jeg valgt for denne trossa :smiley:

Jeg ville også satset på at to av tauene hadde rykkdemper. Da ligger en veldig rolig.

Jeg foretrekker å henge på et dødmannslodd framfor rykkdemper. Rykkdemperen demper rykket, dødmannsloddet unngår at rykket kommer :wink:

Redigert av Komodo (see edit history)

Jeg foretrekker å henge på et dødmannslodd framfor rykkdemper. Rykkdemperen demper rykket, dødmannsloddet unngår at rykket kommer :wink:

Har prøvd begge, og rykkdemper var klart best. Lå rett bak moloen i 20 m/s vind, eksperimenterte med lodd mellom 5 og 15 kg, og rykkene var harde. Kjøpte dykkdemper, og det ble mer levlig ombord. Var mye svell og mye vindkast, så alle båtene i havna lå urolig. Fortøyer med rykkdempere hvis vi forventer mer enn 10 m/s.

Fordelen med å gå for 20+20+10+10 er at det ene tauet på 20 meter kan deles i to etter ett år. Har du kappet det er det for sent.

paquare: Vi får nok være enige om at vi er uenige der. For å illustrere en test- forsøk å fortøye mot land i bergkile og anker i hekken et sted det er mye svell. En rykkdemper av gummi vil dempe rykket i fortøyningslina, men rykket kan være kraftig nok til at kilen nappes ut siden båten rekker å oppnå en viss bevegelse og energi før rykkdemperen får gjort jobben sin. Et lodd vil dempe bevegelsen i båten ifra svingningen starter. Et tau med lodd på midten klarer man aldri å rette ut til en rett linje.

Mer man kapper, hvor lenger blir tauene. Tyngde på tauet er og foretrekke ved mye havheising /senking, prøvde med strekkavlaster på nordbogen på svenner i 12ms, da rettet vinkelkilen seg ut til rett. Prøvde etterpå med ei 10litersbøtte med vann og 15kg paraplydregg hengende midt på tauet, og da holdt neste kile.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Mange gode råd her. Problemet er at det finnes ingen fasit. Flere lengder gir fleksibilitet. Sørg for at du lærer deg hvordan skjøte 100 % sikkert. Viktig. Finnes flere gode løsninger, feks båtsmann med halvstikk på tampen. Poenget er å ha så mye tau som mulig i beredskap. Er stor forskjell på å måtte sikre longside en flytebrygge vs å måtte over sundet for å legge ekstra sikkerhet akter og på side. Jeg har prøvd de fleste varianter og personlig kommet til at det er greit å ikke ha for lange tau. Lettere å skjøte ved behov. Egentlig er også 22 mm ekstremt tykt som ekstra sikring. Ofte lettere å jobbe med tynnere, men 15 tonn krever jo sitt. Har 13-14 tonn med tanker og ferielast og det er mye når det beveger seg.

Har personlig skrekkopplevelse i langs flytebrygge på Verdens Ende i 30 m/s. Da var behovet mange halvlange (5-10m) med strekkavlastere og flest mulig fendere. Lå med 4-5 tau pr kryssholt. Har også prøvd fortøyning med dregg akter på Lille Hampholmen/Grimstad i virkelig møkkavær. Da var behovet flere lange strekk for å avlaste anker over sundet og sideveis. Med lange strekk er kreftene ofte ikke så store men du får den helt avgjørende sikkerheten for at ankeret ikke flytter seg. Komodos forslag om lengder over virker fornuftig etter mit syn. I de fleste tilfeller vil 22 mm tykkelse være godt over hva du trenger.

Ville faktisk råde til et par kveiler 20-30 m lengder med noe tynnere (12-14 mm) som ofte holder og som er lettere og raskere å jobbe med. Du får aldri for mye tau ombord. Ha gjerne også noen korte med innlagte strekkfisker som du kan skjøte inn ved behov, f eks når du har rodd en line over sundet som ekstra sikring for dreggen.

Kan ikke se at det er skrevet noe om hva slags tau det er.... er det strekkfast eller strekker det seg godt?

Har du slepetau ombord?

Dersom du iblant ligger longside utenpå en eller flere båter er det utrolig kjekt å ha lange tau på lur siden det da fort baller på seg noen meter om du må sikre med eget tau til land i tillegg til tau i båten innenfor.

-har sjøl ligget som båt nummer 4 og 5 og det var nødvendig med tau i land..

tau som bruktes skjelden kan jo rulles opp på en tauspole, slik de kommer fra fabrikk.

Jeg er enig i at 22 mm trosser er veldig tykt og uhåndterlig. Det er lettere å oppbevare og håndtere ting i mindre dimensjoner. Hadde du hatt mindre dimensjon som feks 18 mm ville jeg sagt 25-30 meter (altså 15 meter tur retur, som ofte brukes om du skal forlate plassen i en fart og ikke har tid til å gå i land og løsne knuter.

Men 22 mm i 30 meter.... er tungt og ugreit. Vet ikke hvordan kryssholtene dine er, men tur-retur får du kanskje ikke plass til å feste.

Jeg har i vinter fått ødelagt 2 lange tau som jeg brukte til spring 18 mm tau, disse var uten demper de fliset seg opp 

ved ringen som sitter på bryggen, vurder og gå opp på størrelsen, men hva er anbefalt til 14000 kg båt

jeb  

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...