Frivakten Posted February 17, 2017 Share Posted February 17, 2017 Båten er 42 fot og veier ca 15000. Har fått tak i en 60 m kveil med 22 mm trosse som jeg tenkte å kutte til ekstra trosser for å fortøye for storm. Hva ville dere gjort? Å beholde hele kveilens lengde blir for besværlig å oppbevare og å bakste med. Quote VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Popeye70 Posted February 17, 2017 Share Posted February 17, 2017 (edited) Båten er 42 fot og veier ca 15000. Har fått tak i en 60 m kveil med 22 mm trosse som jeg tenkte å kutte til ekstra trosser for å fortøye for storm. Hva ville dere gjort? Å beholde hele kveilens lengde blir for besværlig å oppbevare og å bakste med. For bruk i hjemmehavn eller på tur? I hjemmehavn kapper du i lengder som passer der. For turbruk kapper du i turvennlige lengder avhengig av hvordan du pleier å fortøye (havn/uthavn). Hva med f.eks. 2 x 20m og 2 x 10m for turbruk? Da har du noe å variere med... Edited February 17, 2017 by Popeye70 (see edit history) Quote SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Ida Marie III Posted February 17, 2017 Share Posted February 17, 2017 Tau blir det aldri for mye av om bord, så sant du har plass.. Jeg har mye likt som Popeye70 skisserte over.. Har du lengder i 20 meters lengder til uthavner, så holder det de fleste steder.. Quote Link to post
pacuare Posted February 17, 2017 Share Posted February 17, 2017 Ett langt tau er greit, men det brukes sjelden. Tror ett på 20 meter, resten på 10 er mye mer anvendelig. Blir også veldig tungt å bruke. Går fint å skjøte to 10m tau også. Jeg ville også satset på at to av tauene hadde rykkdemper. Da ligger en veldig rolig. Quote Link to post
Komodo Posted February 17, 2017 Share Posted February 17, 2017 (edited) Innimellom kan det komme godt med å ha et langt også. Har erfart det mange ganger når det har blåst opp og vi ikke ligger helt ideelt. Da kan det være greit å trekke et tau over til en holme eller et skjær for å få stabilitet den veien. Men det er ofte ikke så store krefter som skal til i et slikt tau, så det klarer seg nok lenge med et på 10-14mm. 10+10+20+20 høres smart ut, det ville jeg valgt for denne trossa Jeg ville også satset på at to av tauene hadde rykkdemper. Da ligger en veldig rolig. Jeg foretrekker å henge på et dødmannslodd framfor rykkdemper. Rykkdemperen demper rykket, dødmannsloddet unngår at rykket kommer Edited February 17, 2017 by Komodo (see edit history) Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
pacuare Posted February 17, 2017 Share Posted February 17, 2017 Jeg foretrekker å henge på et dødmannslodd framfor rykkdemper. Rykkdemperen demper rykket, dødmannsloddet unngår at rykket kommer Har prøvd begge, og rykkdemper var klart best. Lå rett bak moloen i 20 m/s vind, eksperimenterte med lodd mellom 5 og 15 kg, og rykkene var harde. Kjøpte dykkdemper, og det ble mer levlig ombord. Var mye svell og mye vindkast, så alle båtene i havna lå urolig. Fortøyer med rykkdempere hvis vi forventer mer enn 10 m/s. Fordelen med å gå for 20+20+10+10 er at det ene tauet på 20 meter kan deles i to etter ett år. Har du kappet det er det for sent. Quote Link to post
Kaskazi Posted February 17, 2017 Share Posted February 17, 2017 (edited) Skal du dele opp 60 m 22 mm,ville jeg hatt et 30 m og 4 x 10 m med øye. Enkelt å håndtere og ev skjøte ved behov.Jeg har to kveiler med 30 m 18 mm, og de er litt uhåndterlige. Edited February 17, 2017 by Kaskazi (see edit history) Quote Link to post
Komodo Posted February 17, 2017 Share Posted February 17, 2017 paquare: Vi får nok være enige om at vi er uenige der. For å illustrere en test- forsøk å fortøye mot land i bergkile og anker i hekken et sted det er mye svell. En rykkdemper av gummi vil dempe rykket i fortøyningslina, men rykket kan være kraftig nok til at kilen nappes ut siden båten rekker å oppnå en viss bevegelse og energi før rykkdemperen får gjort jobben sin. Et lodd vil dempe bevegelsen i båten ifra svingningen starter. Et tau med lodd på midten klarer man aldri å rette ut til en rett linje. Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Avmønstret# Posted February 17, 2017 Share Posted February 17, 2017 Ett langt må en ha. Har det selv og har fått absolutt bruk for det en eneste gang foreløpig. Men duverden så glad jeg var for å ha det akkurat da :-) Quote Link to post
Ms Fortuna Posted February 17, 2017 Share Posted February 17, 2017 Skal du dele opp 60 m 22 mm,ville jeg hatt et 30 m og 4 x 10 m med øye hehehe ja nå blir vel det 70 meter da Quote Link to post
Jernklumpen Posted February 17, 2017 Share Posted February 17, 2017 Mer man kapper, hvor lenger blir tauene. Tyngde på tauet er og foretrekke ved mye havheising /senking, prøvde med strekkavlaster på nordbogen på svenner i 12ms, da rettet vinkelkilen seg ut til rett. Prøvde etterpå med ei 10litersbøtte med vann og 15kg paraplydregg hengende midt på tauet, og da holdt neste kile. Quote Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Kaskazi Posted February 17, 2017 Share Posted February 17, 2017 hehehe ja nå blir vel det 70 meter da Det er bare å strekke det litt! 20 m skulle det være. 30 m 22 mm blir veldig uhåndterlig. Quote Link to post
HansH Posted February 17, 2017 Share Posted February 17, 2017 Mange gode råd her. Problemet er at det finnes ingen fasit. Flere lengder gir fleksibilitet. Sørg for at du lærer deg hvordan skjøte 100 % sikkert. Viktig. Finnes flere gode løsninger, feks båtsmann med halvstikk på tampen. Poenget er å ha så mye tau som mulig i beredskap. Er stor forskjell på å måtte sikre longside en flytebrygge vs å måtte over sundet for å legge ekstra sikkerhet akter og på side. Jeg har prøvd de fleste varianter og personlig kommet til at det er greit å ikke ha for lange tau. Lettere å skjøte ved behov. Egentlig er også 22 mm ekstremt tykt som ekstra sikring. Ofte lettere å jobbe med tynnere, men 15 tonn krever jo sitt. Har 13-14 tonn med tanker og ferielast og det er mye når det beveger seg. Har personlig skrekkopplevelse i langs flytebrygge på Verdens Ende i 30 m/s. Da var behovet mange halvlange (5-10m) med strekkavlastere og flest mulig fendere. Lå med 4-5 tau pr kryssholt. Har også prøvd fortøyning med dregg akter på Lille Hampholmen/Grimstad i virkelig møkkavær. Da var behovet flere lange strekk for å avlaste anker over sundet og sideveis. Med lange strekk er kreftene ofte ikke så store men du får den helt avgjørende sikkerheten for at ankeret ikke flytter seg. Komodos forslag om lengder over virker fornuftig etter mit syn. I de fleste tilfeller vil 22 mm tykkelse være godt over hva du trenger. Ville faktisk råde til et par kveiler 20-30 m lengder med noe tynnere (12-14 mm) som ofte holder og som er lettere og raskere å jobbe med. Du får aldri for mye tau ombord. Ha gjerne også noen korte med innlagte strekkfisker som du kan skjøte inn ved behov, f eks når du har rodd en line over sundet som ekstra sikring for dreggen. Quote Link to post
Eureka Posted February 18, 2017 Share Posted February 18, 2017 Kan ikke se at det er skrevet noe om hva slags tau det er.... er det strekkfast eller strekker det seg godt? Har du slepetau ombord? Dersom du iblant ligger longside utenpå en eller flere båter er det utrolig kjekt å ha lange tau på lur siden det da fort baller på seg noen meter om du må sikre med eget tau til land i tillegg til tau i båten innenfor. -har sjøl ligget som båt nummer 4 og 5 og det var nødvendig med tau i land.. tau som bruktes skjelden kan jo rulles opp på en tauspole, slik de kommer fra fabrikk. Quote Link to post
nordan family 27 Posted February 18, 2017 Share Posted February 18, 2017 Jeg er enig i at 22 mm trosser er veldig tykt og uhåndterlig. Det er lettere å oppbevare og håndtere ting i mindre dimensjoner. Hadde du hatt mindre dimensjon som feks 18 mm ville jeg sagt 25-30 meter (altså 15 meter tur retur, som ofte brukes om du skal forlate plassen i en fart og ikke har tid til å gå i land og løsne knuter. Men 22 mm i 30 meter.... er tungt og ugreit. Vet ikke hvordan kryssholtene dine er, men tur-retur får du kanskje ikke plass til å feste. Quote Link to post
ElGapitan Posted February 18, 2017 Share Posted February 18, 2017 Treslått nylonsilke har jeg fått anbefalt på norsk fletteri, det har mye strekk i selve tauet. Quote Link to post
jeb Posted February 18, 2017 Share Posted February 18, 2017 Jeg har i vinter fått ødelagt 2 lange tau som jeg brukte til spring 18 mm tau, disse var uten demper de fliset seg opp ved ringen som sitter på bryggen, vurder og gå opp på størrelsen, men hva er anbefalt til 14000 kg båt jeb Quote Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
ElGapitan Posted February 18, 2017 Share Posted February 18, 2017 Har erfaring med at slitasjebeskytter laget av armert slange, eller noe annet motvirker flising, disse galvaniserte ringene spiser tau. Ellers er jo spleis og kause en god løsning Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.