Jump to content

Reparere rele til Sleipner baugpropell


Jernklumpen

Recommended Posts

Går det an og åpne og pusse sleide i relee til baugpropell? Sleipner 95, svært beist. Virker den ene veien. Hjelperele slår inn. Servicemann fra Sleipner mente også at sleide i rele var brent i kontaktflater den ene veien. Tenkte og se om det gikk og demontere og pusse litt med 3m pussematte. Nytt kostet 3500 uten skatt til kongen

Redigert av Jernklumpen (see edit history)

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post

Er det mulig å demontere for å bytte til nytt, er det vel ingen grunn til ikke å forsøke å reparere det gamle før du eventuelt bestiller nytt? Jeg er sikker på at det er slik jeg ville gjort det. Funker det ikke, er det jo bare å gå for nytt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Sleipners relé inneholder muligens div ekstra beskyttelse mot hurtig sideskift etc hvis det koster 3.500 ++

 

Rent praktisk kan du sannsynligvis erstatte det med et standard (kraftig) relé. Det kan være langt billigere. Ved fornuftig bruk er behovet tross alt bare å kunne veksle strøm 2 veier. Det er jo ikke veldig komplisert.

 

Men sannsynligvis kan du åpne hele greia og pusse litt så funker det igjen. Jeg tviler på at Sleipner #6 1232i er relé for en Sp95. På bilder ser den mer ut som styring for elektronikk eller joystick. Relé for sp95 er kraftigere saker.

Link to post

Her er pakken med rele til en Sleipner SP95. Jeg antar at det er i den "tunge" enden (øverst på bildet - nederst når montert på thruster) ditt rele henger. Det burde være mulig å åpne opp og pusse rent, smøre opp og få til å funke. Det mindre releet på toppen er vel der signaler fra de ulike styreposisjonene tas inn og leverer til det store. I prinsippet kan man jo få også en SP95 til å virke med et annet enn originalreleet, men det må jo uansett være meget kraftig for å håndtere strømstyrken som skal fordeles her. Blir vel nokså mange ampere. Kan også bli knotete hvis man må montere rele separat fra motor, men teknisk fullt mulig.

 

bilde

Link to post
  • 4 måneder senere...

Pusset kontaktflatene i releet, det hadde brent på kontaktflatene. Virket en uke.  Nå er nytt mottatt i posten. Og skal skal til og montere

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post

Eg byttet relé på en sleipner bow thruster på en kompis sin båt. Relét koster i overkant av 300kr fra Kina inkl. frakt. Det funker utmerket. Problemet med at relét ryker er at styrestømmen til relét blir forsynt fra forsyningskabler til motor som er veldig uheldig. Spenningsfallet over kablene bli så lavt at relét klare ikke presse polene godt nokk sammen slik at du får dårligere kontakt og får varmgang og microsveising i kontakt flaten.

Kjøpte relé på AlieExpress.com

 

High quality For WINCH SOLENOID 12V HEAVY DUTY UPGRADE ALBRIGHT EQUIV Waterproof Winch Solenoid 500A 
http://s.aliexpress.com/myeAzIna
(from AliExpress Android)

Screenshot_20170623-225043.png

Redigert av Kristian.R.Johns
bilde (see edit history)
Link to post

Faktisk et veldig nyttig tips for andre som kommer borti liknende problem. Ganske stor forskjell på kr 3.500 vs kr 300. Samme prinsipp gjelder jo for de andre kraftige releene i båten også, til f eks vinsjer.

 

Er det riktig forstått at man kan forebygge problemet ved å hente styrestrøm til releet separat, dvs en egen kurs fra et eller annet sted, slik at det ikke opplever spenningsfall når el-motoren slår inn? ref sitat nedenfor..

 

...."Problemet med at relét ryker er at styrestømmen til relét blir forsynt fra forsyningskabler til motor som er veldig uheldig. Spenningsfallet over kablene bli så lavt at relét klare ikke presse polene godt nok sammen slik at du får dårligere kontakt og får varmgang og microsveising i kontakt flaten."

Link to post
HansH skrev for 3 timer siden:

Er det riktig forstått at man kan forebygge problemet ved å hente styrestrøm til releet separat, dvs en egen kurs fra et eller annet sted, slik at det ikke opplever spenningsfall når el-motoren slår inn? 

Det forutsetter at det ikke blir for stort spenningsfall på batteripolene også da. I så tilfelle må man jo nesten hente styrestrømmen fra en annen batteribank.

 

Men jeg stusser litt på konklusjonen. Jeg vet ikke hvor lav spenning som går bra før dette blir et problem, men dersom spenningsfallet er veldig stort har man jo også et problem med strømforsyningen til trustermotoren som i aller høyeste grad bør utbedres.

Link to post
HansH skrev for 12 timer siden:

"Faktisk et veldig nyttig tips for andre som kommer borti liknende problem. Ganske stor forskjell på kr 3.500 vs kr 300. Samme prinsipp gjelder jo for de andre kraftige releene i båten også, til f eks vinsjer.

 

Er det riktig forstått at man kan forebygge problemet ved å hente styrestrøm til releet separat, dvs en egen kurs fra et eller annet sted, slik at det ikke opplever spenningsfall når el-motoren slår inn?"

Ja det er ikkje vits i å kaste penger ut vinduet? Har også kjøpt og montert dette reléet til min Quick anker winch.Om du må ha egen kurs til bowthruster relle kommer ant på hvilken dimensjon kabel man har. Sleipner rekner ut effekten på bowthruster ved 10V på motor. Men kan ofte være mindre.. Har du en spenning på under 10v på batteri ved drift av bowtruster bør du tenke på å oppgradere batteripakken. Uansett har man høgere spenning ved polene på batteriet under drift av thruster.

Produsenter skriver i monterings manual at du må forsyne med egen styrestrøm kabler. Man kan selvfølgelig måle hvilken spenningsfall man har under drift på bowthruster motor, det er ikke uvanlig at det synker under 8-9V ved motor selv om det er over 12v på batteripolene. Forsyner man styrestømmen fra kraftkablene til thrusteren, det er da problemenet oppstår at magneten i reléet ikke får nokk spenning til å klemme polene godt nokk sammen. Man får da varmeutvikling og stor slitasje på polene, relét kan også "sveise" seg fast.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...