Jump to content

Fairline 38, skadet propell, fare for flere skader på drivlinjen?


Dykker

Recommended Posts

Den største faren er det man ikke umiddelbart ser. Om det er gitt beng i jevnlig teknisk vedlikehold over tid på 2 store motorer, gir og generator så kan hundrelappene fly fort.

 

Er ting riktig brukt og vedlikeholdt fra ny, hadde jeg ikke vært bekymret da dette er store, tunge motorer som fint tåler gangtimer, men hadde sjekket nøye opp om man så tegn på det motsatte.

Aksler og propeller er "evigvarende" om man ikke kjører på terra firma. Cutlesslagre er nesten evigvarende på riktig opprettet og balansert installasjon.

 

Sjekket litt opp på cat 3126 når jeg vurderte en båt tidligere. varmeveksler, intercooler, eksosbend etc kostet 30-50´stk. giroljekjøler 25k, gir 50-70k om man får tak i et etc etc.

 

Babord kassa (om det er ZF 220) som går "i revers" har også rykte på seg for å slite på tunge båter med VP 63P.  CAT 3126 er på 7.3 liter, med de samme 2800 rpm i toppturtall, men noe mer dreiemoment om jeg husker rett.

Mener hver motor har rundt 10 sinker pr motor. Flere av de er ikke så lette å komme til på en typisk twin installasjon, men fortsatt viktig at de er byttet jevnlig.

 

Sier ikke at båten er en katastrofe, men sjekk alt meget nøye så man har en indikasjon på hva man går til.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Har hatt hand om 2 engelske damer i sommer. Minimale skader på propeller. Men aksler og støttebukker var skjeve samt småsprekker i laminat rundt innfestingen på støttebukkene. De storefølgeskadene kom som en følge av utrolig harde og stive propeller. Dette var på princesser

Redigert av ray (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Regner med at du sikter til dette innlegget Kjetil1?

 

Enig i at det fort kommer på flere hundre tusen å fikse opp båten, men ikke drivlinja. Er det kast i den akselen retter de den på Sleipner. Cutlesslagrene er slitedeler som nesten aldri byttes, men koster uansett ikke mange kronene. Propell kan også rettes. Den største kostnaden er vel hvis gearet har fått en skade, noe som er ganske sjeldent (i forhold til drevhavari) .

 Ja var det innlegget. Og vet at det var en setning som kunne tolkes feil, og det var derfor jeg måtte frempå og tråkke på tær  :wink: .

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Om båten har hatt grunnkjenning og skade på propell er tilstede, med sannsynlige andre skader.... da skjønner jeg ikke hvorfor selger ikke har hatt forsikringssak på den...

 

Det er jo rart. Båten har gått i utleie på sommeren, så mulig at leietakere ikke har opplyst om skader til eier før båten gikk i vinteropplag (hvis eier selv ikke var tilstede ved opplaget). Eier har etter det jeg vet ikke opplyst til han som ønsker å kjøpe båten, at det skulle være noe skader på båten. Eneste han opplyste om var at det var noen striper i skutesiden som lett fikses (var mer enn det, slagskader i skutesiden). Han har heller ikke opplyst om at badeplattformen var knust i det ene hjørnet.

 

Men hvis han som ønsker denne båten får kjøpt den for 1 million, så har han jo endel jobb foran seg. Å foliere båten i en annen farge som han ønsker, kan jo også lett forringe båtens annenhåndsverdi ved senere salg. Kan heller ikke skjønne at foliering er særlig holdbart hvis skutesiden dulter borte i en utforing på brygge osv. Båten er jo blå i utgangspunktet, kjøper ønsker å foliere den grå. 

 

Men viktig som det nevnes i tidligere innlegg, at det kan være skader på akselstøtte/skroglaminering, gear, klokking av aksel osv. Dette må undersøkes nøye.

 

Blir spennende og se om han får kjøpt båten, og til hvilken pris.

 

 

 

.

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

He he dyrt blir det uansett med bytte  av hele  drivlinjen. Jeg gjorde dette høsten 2015 med oppretting av akselbraketter kom meg på etter en grovregning på ca kr 85000.- og da er alt nytt fra klemflens til oppretting og avbalansering av propeller. Det beste med det er følelsen og vite at ting er på plass under vannlinjen.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Jeg har byttet akslinger, propeller og en P brakett. Kjøpt direkte fra Fairline sin originale leverandør. Det kostet veldig mye mindre å kjøpe delene enn hva man hører ting koster fra norske forhandlere. Men det påløp en hel del jobb, så billig moro var det ikke... Ser gir-moro også nevnes. Pådro meg en skifte av gir også, men der slapp jeg billig unna på finn og deretter benkekjøring.

 

Men som andre har sagt: pengene flyr veldig fort

Link to post
Share on other sites

Ble ikke noe kjøp av han som ønsket denne båten. Han hadde avtale om å møte selger igår søndag, men kjøper hadde et utrolig strev med å

få kontakt med selger igjen (som vanlig). Når han endelig fikk kontakt var det helt umulig for selger å finne klokkeslett denne søndagen (enda de

hadde avtalt dette for en uke siden). Idag er annonsen slettet fra nettet. 

 

Så er det bare å vente på nytt (ikke for vedkommende kjøper, han skygger langt unna denne båten nå) til denne (useriøse) selgeren legger båten ut for salg på nytt. Er jo ikke første gangen båten hans ligger ute på Finn.

 

Båten var jo meget dårlig vedlikeholdt, (gikk i utleie for to år siden iflg Finn) samt skadet propell, badeplattform, skrogsider, skinnseter ødelagte osv.

 

Hvis selger først skal selge båten, så er det minste han bør gjøre å være en seriøs selger. Sette riktig pris på båten, ta telefoner som ringer og være imøtekommende. Ikke holde ev kjøpere for narr.     :crazy:

 

 

.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Sikkert eit greit utfall for kjøpar sin del. Det stinka av heile opplegget.. :thumbsdown:

 

Tro det eller ei, men båten er atter for salg på Finn!    :yesnod:  :giggle:  :lol:

 

Kjøper ringte selger, og som vanlig ikke svar de første gangene. Når han endelig fikk svar, ville selger helst ikke prate om båten. Men kjøper ga seg ikke og spurte om prisen var som oppgitt i annonsen 1 million, da svarte selger at det var den alldeles ikke. Kjøper spurte hvorfor det da ikke stod "vurderes solgt høystbydende over en million"? Men til det svarte selger at ikke var noe god overskrift, passet bedre med "selges en million".

:confused:  :pray:

Kjøper prøvde å få til en besiktigelse av båten i sammen med selger, men det var ikke lett å få til. Det eneste selger gjentok, var at det var veldig mange som hadde ringt. 

 

Som vanlig, så bare trenerer selger alle hendvendelser. Det er utrolig irriterende for de som ringer. Nå har denne båten vært liggende ute flere ganger de siste 2 årene, og selger har vært like fraværende alle ganger. Båten er jo utrolig dårlig holdt,  :smash:  men for en million og masse arbeid, så kan den muligens bli bra.

 

Forstå det den som kan.   :crazy:

 

 

 

.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Den finnes, har sett den ligge i Sandefjord. Gikk forbi den på brygga en gang, flotte linjer på de båtene der. Men som jeg har sagt tidligere, finn en båt, som er sånn, at når du ser båten, kommer ombord, så tenker du straks....dette er båten vi skal ha. Ting ser, kjennes og lukter vedlikehold. Det skal være sånn at du gleder deg til å komme ned i båten for å stelle med den.

Link to post
Share on other sites

Som Nimbus4 sier, så finnes båten. Han som var interressert i å kjøpe båten var og så på den på Holmen for litt siden der den ligger på land.

Han hadde avtalt med selger om å besiktige den, men selger dukket selvsagt ikke opp, og svarte heller ikke på telefonen som vanlig. Derfor ble det

til at han kikket på båten selv.

Båten så mildt sagt misligholdt ut iflg ham. Men med mange arbeidstimer og 1 mill i innkjøp, så mener han at det kan det bli en bra båt.

 

Jeg ville ikke kjøpt en båt i den forfatningen uansett om den kunne pusses opp greit etter mange arbeidstimer. Den båten kan by på masse

overraskelser. 

 

.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...