Frode_B. Startet 23.Februar.2017 Del på Facebook Startet 23.Februar.2017 Hei, jeg er blitt den lykkelige eier av en Seagull Forty Plus årsmodell ca 1961/62. Jeg synes dette er som et møbel, men kona er ikke helt enig. Vel, vel... Den spesifiserte gear olje en er SAE140. Det jeg finner av gear oljer tilgjengelig på markedet nå er SAE90. Er det noen som vet om det er mulig å få tak i SAE140 gear olje til utenbordsmotorer? Eventuelt er det noen som har erfaring med å bruke SAE90 på Seagull (eller andre utenbords som har anbefalt SAE140)? Mvh., Frode Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Februar.2017 Del på Facebook Svart 23.Februar.2017 Det er et vanlig hypoidgear, SAE 90 kjører helt utmerket. Hadde maken da jeg var i 15-års-alderen. Det skulle bli sånn tidlig 60-tall. Hils kona og si at hun har min fulle sympati. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Februar.2017 Del på Facebook Svart 23.Februar.2017 SAE 140 mener jeg å ha sett i handelen. Men man bør kanskje passe på det med tilsetninger , noen standarder bør unngås om det brukt "gulmetall" , dvs messing/bronse, for å unngå tæring. Har ingen anelse om dette gjelder seagull da.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bellen Svart 23.Februar.2017 Del på Facebook Svart 23.Februar.2017 http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje/Hydraulik--og-Transmisjonsolje/Girolje-75W-140-2000038245/ Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Februar.2017 Del på Facebook Svart 23.Februar.2017 Uten garanti fra leverandør som påtar seg følgeskader, ville jeg ikke benyttet syntetisk/delsyntetisk olje på denne steinaldermotoren. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 23.Februar.2017 Del på Facebook Svart 23.Februar.2017 Å bruke en syntetisk olje der det ikkje er forurensinger av sot og svovel som i en motor, men der er bare noen få tannhjul og kulelager, har eg hvertfall ingen betenkninger mot. Grunnen til at motorprodusenten ikkje anbefaler det, wr fordi det ikkje fantes syntetisk olje da motoren blei laget. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Februar.2017 Del på Facebook Svart 23.Februar.2017 http://www.britishseagullparts.com/gear-oil.htm Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Frode_B. Svart 23.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2017 Det var da god respons på et spørsmål om en gammel Seagull. Takk for det. Med henvisning til den britiske Seagull siden tror jeg da jeg går for ''plain'' SAE90 og dropper multigrade. Det hadde muligens gått bra også med multigrade, men jeg ser ikke helt at jeg vinner noe med dette heller. Motoren vil kun gå i solskinn eller skal den stå inne på fast plass ved spisebordet. Den ble skaffet i nostalgiens ånd fordi jeg vokste opp med en slik for ca 50 år siden. Motorbelastningen blir derfor neppe stor, men det er iallefall kjekt å kunne kjøre den uten ovehengende fare for havari på undervannshuset. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Februar.2017 Del på Facebook Svart 23.Februar.2017 Tror du må tygge i deg det postulatet der, bellen. Dette går på materialer benyttet. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 23.Februar.2017 Del på Facebook Svart 23.Februar.2017 Tror du må tygge i deg det postulatet der, bellen. Dette går på materialer benyttet. Å? Det var nytt for meg. Vil gjerne lese meir om det. Har du noe referanse til det? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Februar.2017 Del på Facebook Svart 23.Februar.2017 Jeg pleier å følge bruksanvisningen, se innlegget til ivar. Sitér dette innlegget Link to post
L D Svart 24.Februar.2017 Del på Facebook Svart 24.Februar.2017 Grunnen til at Seagull bruker SAE 140 i undervannshuset er for å unngå lekkasje. En tynnere olje vil rettog slett stå i fare for å lekke ut gjennom foringen i propellhuset. Det er alltid smartest å følge bruksanvisningenfra produsent, de har som regel svært god peiling på hva de gjør. De fleste oljeselskapene leverer SAE 140. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.