Frode_B. Posted February 23, 2017 Share Posted February 23, 2017 Hei, jeg er blitt den lykkelige eier av en Seagull Forty Plus årsmodell ca 1961/62. Jeg synes dette er som et møbel, men kona er ikke helt enig. Vel, vel... Den spesifiserte gear olje en er SAE140. Det jeg finner av gear oljer tilgjengelig på markedet nå er SAE90. Er det noen som vet om det er mulig å få tak i SAE140 gear olje til utenbordsmotorer? Eventuelt er det noen som har erfaring med å bruke SAE90 på Seagull (eller andre utenbords som har anbefalt SAE140)? Mvh., Frode Quote Link to post
Hulda Posted February 23, 2017 Share Posted February 23, 2017 Det er et vanlig hypoidgear, SAE 90 kjører helt utmerket. Hadde maken da jeg var i 15-års-alderen. Det skulle bli sånn tidlig 60-tall. Hils kona og si at hun har min fulle sympati. Quote Link to post
ivar Posted February 23, 2017 Share Posted February 23, 2017 SAE 140 mener jeg å ha sett i handelen. Men man bør kanskje passe på det med tilsetninger , noen standarder bør unngås om det brukt "gulmetall" , dvs messing/bronse, for å unngå tæring. Har ingen anelse om dette gjelder seagull da.. Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bellen Posted February 23, 2017 Share Posted February 23, 2017 http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje/Hydraulik--og-Transmisjonsolje/Girolje-75W-140-2000038245/ Quote Link to post
Hulda Posted February 23, 2017 Share Posted February 23, 2017 Uten garanti fra leverandør som påtar seg følgeskader, ville jeg ikke benyttet syntetisk/delsyntetisk olje på denne steinaldermotoren. Quote Link to post
bellen Posted February 23, 2017 Share Posted February 23, 2017 Å bruke en syntetisk olje der det ikkje er forurensinger av sot og svovel som i en motor, men der er bare noen få tannhjul og kulelager, har eg hvertfall ingen betenkninger mot. Grunnen til at motorprodusenten ikkje anbefaler det, wr fordi det ikkje fantes syntetisk olje da motoren blei laget. Quote Link to post
ivar Posted February 23, 2017 Share Posted February 23, 2017 http://www.britishseagullparts.com/gear-oil.htm Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Frode_B. Posted February 23, 2017 Author Share Posted February 23, 2017 Det var da god respons på et spørsmål om en gammel Seagull. Takk for det. Med henvisning til den britiske Seagull siden tror jeg da jeg går for ''plain'' SAE90 og dropper multigrade. Det hadde muligens gått bra også med multigrade, men jeg ser ikke helt at jeg vinner noe med dette heller. Motoren vil kun gå i solskinn eller skal den stå inne på fast plass ved spisebordet. Den ble skaffet i nostalgiens ånd fordi jeg vokste opp med en slik for ca 50 år siden. Motorbelastningen blir derfor neppe stor, men det er iallefall kjekt å kunne kjøre den uten ovehengende fare for havari på undervannshuset. Quote Link to post
Hulda Posted February 23, 2017 Share Posted February 23, 2017 Tror du må tygge i deg det postulatet der, bellen. Dette går på materialer benyttet. Quote Link to post
bellen Posted February 23, 2017 Share Posted February 23, 2017 Tror du må tygge i deg det postulatet der, bellen. Dette går på materialer benyttet. Å? Det var nytt for meg. Vil gjerne lese meir om det. Har du noe referanse til det? Quote Link to post
Hulda Posted February 23, 2017 Share Posted February 23, 2017 Jeg pleier å følge bruksanvisningen, se innlegget til ivar. Quote Link to post
L D Posted February 24, 2017 Share Posted February 24, 2017 Grunnen til at Seagull bruker SAE 140 i undervannshuset er for å unngå lekkasje. En tynnere olje vil rettog slett stå i fare for å lekke ut gjennom foringen i propellhuset. Det er alltid smartest å følge bruksanvisningenfra produsent, de har som regel svært god peiling på hva de gjør. De fleste oljeselskapene leverer SAE 140. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.