Jump to content

Dieselen når ikke fram på Sole


Riddar4

Recommended Posts

Må kinne lenge og gjentatte ganger før motoren starter. Det virker som om den suger luft, for ved kort startintervall, kommer den etter ti sek. Har stengt av tanken for å se om det hjelper, for det siger litt diesel ned uten at det er dråper å se. Men det hjelper ikke. Soleforhandler ber meg skru av fødepumpa. Jeg har teita den til så det ser ikke ut som pakningen lekker der ihvertfall. 

Noen ide?

Link to post

Høres ut som du har en nokså stor luftlekkasje. Det er ikke slik at du kan lytte deg frem til lekkasjen, når du skrur av motoren. Ut fra beskrivelsen din høres det ut som tanken ligger lavere enn motoren, stemmer det? Og du får ikke noen diesel-lekkasje når motoren går?

Jeg hadde kjent etter ved å dra en finger langs drivstoff tilførselen fra tank via filter og pumpe til høytrykkspumpa. Dersom du ikke finner noe diesel-fukt, så hadde jeg fulgt rådet fra forhandler, om å demontere fødepumpa for å se at ting er rent og helt. Deretter lufte og starte.

 

Er dette en ny oppførsel som er kommet plutselig, eller utviklet seg gradvis? HVordan går motoren når den kommer igang, er det mye røyk og ujevn gange, eller smetter den igang rent og pent?

Link to post

Hvit røyk ved oppstart har jeg hatt en tid og svart eksos når jeg kjører for fullt. Men motoren tikker og går jevnt og fint etter at den har startet. Problemet med treg start, kom i høst eller lite bruk.

 

Vi har nå tatt av fødepumpa og skifta pakninger. Avdekka litt svetting, så nå er det ingen lekkasje å se. Men fant en o-ring som satt skjevt og var blitt deformert. Skifta denne, men måtte fremdeles kinne lenge. Så det er nok ikke der problemet stammer fra.

 

Idag har vi gått over glødepluggene. Den fremre av de tre, var kald ved gløding. men etter å ha løsna alle og  pussa kontaktflatene, blei denne også varm. Litt varierende motstand, men de funkla..

Foreløpig konklusjon er at glødepluggene bør nok skiftes på sikt selv om motoren bare har gått 900 timer. Og jeg bør nok bare praktisere å gløde lenger enn normalt.

 

Spent på hvordan det vil fungere i morgen med kald motor og lang gløding 

Link to post

På sugesiden av fødepumpen vel man (som regel) ikke se en lekkasje.

Dersom det er på  sugesiden av fødepumpa eller mellom den og tank , suges luft inn i systemet.

Vil også føre til at dieselen renner tilbake til tank.

Trykksiden av fødepumpen vil gi synlig lekkasje. Inne i fødepumpa er det ventil som sørger for at dieselen ikke renner tilbake.

Ville sjekket koblinger og dieselfilter mellom fødepumpe og tank for luftlekkasje.  Dersom denne motoren har selvluftesystem, vil den starte etter litt kinning.

Link to post

Hvit røyk ved oppstart har jeg hatt en tid og svart eksos når jeg kjører for fullt. Men motoren tikker og går jevnt og fint etter at den har startet. Problemet med treg start, kom i høst eller lite bruk.

 

Vi har nå tatt av fødepumpa og skifta pakninger. Avdekka litt svetting, så nå er det ingen lekkasje å se. Men fant en o-ring som satt skjevt og var blitt deformert. Skifta denne, men måtte fremdeles kinne lenge. Så det er nok ikke der problemet stammer fra.

 

Idag har vi gått over glødepluggene. Den fremre av de tre, var kald ved gløding. men etter å ha løsna alle og pussa kontaktflatene, blei denne også varm. Litt varierende motstand, men de funkla..

Foreløpig konklusjon er at glødepluggene bør nok skiftes på sikt selv om motoren bare har gått 900 timer. Og jeg bør nok bare praktisere å gløde lenger enn normalt.

 

Spent på hvordan det vil fungere i morgen med kald motor og lang gløding

Hvor lenge gløder du vanligvis før du starter?

Link to post

Det kan nok hende at  o-ringen i fødepumpa forårsaka at det rant diesel tilbake til tank. Den lå skjevt, hadde utvida seg og var derfor skadd. Dermed gjorde den ikke jobben sin. Men i tillegg var nok den kalde fremre glødeplugg utslagsgivende.

Vanligvis har jeg gløda 20-30 sek, og da har motoren starta på sparket. Er dette uvanlig?

 

Idag tok jeg ikke sjansen, men gløda 1,5 min, og starten satt med en gang.

 

Konklusjone er ihvertfall at jeg bestiller nye glødeplugger for utskifting til sommeren.

Link to post

Det kan nok hende at o-ringen i fødepumpa forårsaka at det rant diesel tilbake til tank. Den lå skjevt, hadde utvida seg og var derfor skadd. Dermed gjorde den ikke jobben sin. Men i tillegg var nok den kalde fremre glødeplugg utslagsgivende.

Vanligvis har jeg gløda 20-30 sek, og da har motoren starta på sparket. Er dette uvanlig?

 

Idag tok jeg ikke sjansen, men gløda 1,5 min, og starten satt med en gang.

 

Konklusjone er ihvertfall at jeg bestiller nye glødeplugger for utskifting til sommeren.

Litt usikker på hvilken maskin du har. Selv har jeg Mini 34. 20-30 sek er helt innafor i kaldt vær hos meg. 1.5 min er i lengste laget..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...