Jump to content

Ny båt på gang - Riviera 925 vs Saga 315 - hvem/hvorfor. + og -

Benji

Recommended Posts

Da har vi også kommet dit hen at vi skal bytte båt. Vår kjære Marex 77 Consul, skal legges ut for salg, og ny båt skal kjøpes inn.

Når tanken kom opp i fjord høst, så satte vi fort noen kriterier: Lukket båt, aksel, køyeplass til 4, og at det var mulig for også mor å kunne sitte i fartsretningen underveis.

Veldig fort kom de to ovennevnte inn i bildet, og at begge er bra båter betviles ikke. Har lest side opp og side ned om de begge, og finner mye bra, og som jeg liker. Men nå er det slik med Internett - at man gjerne bare finner det man vil - så derfor ærede panel: kjør debatt. 

Begge de to båtene tilfredsstiller vårt behov, og er også innenfor budsjettrammen vår - OG kona liker de = viktig.

Saga 315

Volvo Penta D4 - fremdeles litt skeptisk kjenner jeg  - burde jeg?

Trangt rundt nede i motorrommet - gjør det meste av vanlig service selv.

"Åpen" gjestelugar- men bra utnyttet.

Bra løsning på bad.

God badeplateform med god løsning opp til dollbord.

Lys innvendig - store luker i taket.

Plast i alle tankene?

Norsk kvalitet, og fabrikken lever ennå.

Stor SAGA klubb som kan bistå med erfaringer.

Marsfart 17/18

Riviera 925.

Yanmar, og en "enklere" motor - lite Comon rail på denne = enklere service, men kanskje noe mer forbruk/støy?

Bedre plass rundt motoren = lettere tilgang til servicepunkter.

Bra bad - og de siste hadde vel egen dusjløsning på badet.

Må krype over kjerringa, da køya er skråstilt (bør nødvendigvis ikke være negativt det :smiley: )

Lukket gjestelugar.

Ventiler i skottene som kan lukkes opp i begge lugarer. Kan stå oppe om det regner litt.

Syrefast/rustfrie tanker, greit om noen år.

Noe mørkere inne i cabin - om man ikke velger HT versjonen.

Litt bredere på akterdekket, men dette gir "dårligere" ankomst til dollbord.

Litt større plattform m/lagringsplass. (fra 2004)

Har plass til fendere på plattformen.

Norsk kvalitet - men ikke lenger i produksjon.

Se opp for ev halvfabrikat.

Marsfart 20/21

De er omtrent like i størrelsen, skiller kun veldig små centimetere. 

Begge videreutviklet fra to eldre skrog. Hui og Saga 29.

Vi kjøper nå båt for å ha i mange år - ja kanskje den siste vi kjøper.

Her er mye likt, men dere som har de - hva sier dere, og hva bør/MÅ jeg se etter sjekke ekstra nøye når vi til høsten setter igang med å kjøpe, for regner jo med at Marex`n er solgt til da.

Redigert av Benji (see edit history)

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Jeg syns du har fått frem de vesentligste punktene/forskjellene for begge båttypene. 

Når det gjelder motor så kan du jo være oppmerksom på at det er levert noen Saga'er i 31X-, og muligens også 32X-serien(?), med Yanmar 6LPA-DTP (240hk). Vi har en slik i vår 315. Fin og enkel motor med behagelig lydbilde!

Stikkøya i Saga er "åpen" som du sier. Vi har montert en fortrekkgardin som vi syns funker fint. Den er basert på ei buet skinne som er festet oppunder taket rett utenfor (foran) køya - se bildene nedenfor.

Tankene i Saga'en er i aluminium. Tror dette også gjelder nyere modeller.

Vi er svært fornøyd med trinnene fra badeplattformen og opp på dollbordet! 

1488441080.jpg

1488441057.jpg

Redigert av Arvid_A (see edit history)

Går du for Saga får du en båt fra en oppegående fabrikk og om det skulle bli nødvendig med reservedeler så skaffes og leveres stort sett alt en måtte få bruk for fra fabrikk . Min erfaring og jeg vet att også mange andres erfaringer er att om en skulle lure på noe tekniske spørsmål i forbindelse med båten så får en altid gode og greie og forståelige svar fra Saga. Når det gjelder spørsmålet med og Gå fra Yanmar til Volvo så vil jeg på bakgrunn av att jeg tror du vet veldig godt svaret selv unnlate og skrive noe om dette.

En VP D4 fra 200x med 1000 timer gangtid (ikke helt uvanlig) - og som fortsatt brummer og går, har injektorer som er uten produksjonsfeil.

Jeg kjenner ikke Riviera 925, men en ulempe med Saga 315 er drivstofftank utelukkende på BB side. Dette gir skjev stilling i vannet etterhvert som man forbruker diesel og ferskvann i ulik takt. Mye kan trimmes vekk, men bruk av trim = økt drivstofforbruk.

Lykke til i prosessen videre. Håper å se dere på Saga-treff snart.

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Vel, jeg er nok forutinntatt - for jeg ser på Saga 315 som den idelle båten; iallefall for 2 voksne og 2 barn (eller 2 til på tur).

Jeg vil også peke på fordelen med å ha en fabrikk å støtte seg på, både med tanke på reservedeler og gode råd. De er flinke oppe i Selje. Lars H her på forumet modererer jo også et bra forum for Sagaeiere.

Er ikke noen Riviera halvfabrikata? Saga er iallefall kvalitet tvers gjennom, sålangt jeg både har sett og hørt selv.

Lykke til!

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Vel, jeg er nok forutinntatt - for jeg ser på Saga 315 som den idelle båten; iallefall for 2 voksne og 2 barn (eller 2 til på tur).

Jeg vil også peke på fordelen med å ha en fabrikk å støtte seg på, både med tanke på reservedeler og gode råd. De er flinke oppe i Selje. Lars H her på forumet modererer jo også et bra forum for Sagaeiere.

Er ikke noen Riviera halvfabrikata? Saga er iallefall kvalitet tvers gjennom, sålangt jeg både har sett og hørt selv.

Lykke til!

Joda, en del av Rivieraene er "byggesett" ikek halvfabrikat - vil ikek være interessant for oss om de ikke er fabrikkbygde.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Selv om Riviera 925 ikke produseres lengre selges deler fortsatt så vidt jeg vet. http://www.huseklepp.no

Når det gjelder båten så er det etter min mening gjennomført kvalitet på Rivieraene og gjennomtenkte løsninger finpusset over flere år.

Ville ikke vært så veldig redd for å kjøpe en som er selvbygd da disse ble levert som byggesett med rubbel og bit, finnes jo en tråd om det her på båtplassen.

Er det lov å spørre om hvilket prisleiet du tenker?

Selv om Riviera 925 ikke produseres lengre selges deler fortsatt så vidt jeg vet. http://www.huseklepp.no

Når det gjelder båten så er det etter min mening gjennomført kvalitet på Rivieraene og gjennomtenkte løsninger finpusset over flere år.

Ville ikke vært så veldig redd for å kjøpe en som er selvbygd da disse ble levert som byggesett med rubbel og bit, finnes jo en tråd om det her på båtplassen.

Er det lov å spørre om hvilket prisleiet du tenker?

Takker - ja har lest tråden om han som bygde selv - det er ekstremt bra arbeid.

Nå skal vi først selge vår, og kjøp blir det ikke før høst/vinter/vår, men leser så mye som mulig om de, og prøver å holde meg "up tu date"

Pris - vi håper vel på noe rundt en mill, men har ett tak på 1,2 - det er mye båt å hente i den prisklassen - kommer jo også an på hva vi klarer å få for vår, og hva vi har klart å sette inn på sparegrisen.

Vi vurderte begge disse, hadde egentlig bestemt oss for Saga. Mye pga badeplattform og at enn kan gå utenfor kalesjen på dollbord. Og at motor var en D 4. Er mindre støy og forbruk. PS, ikke registerreim på disse, noe Yanmar 290 har. 

Men vi endte opp med Skilsø 33 Arctic med D6 og Aksel.  pga jeg syntes D4 4 sylindret motor på 5000kg virker litt spinkelt i sagaen.

Kan den få for mye belastning? 

Skilsø har D6 6 sylindret på 4000kg. Føles bedre. Å litt mer marsjerte enn saga.

Men ikke sikkert jeg har rett.  Flotte båter er de begge to. !!

Det serien er veldig service vennlig.

Mvh Richard

Gleder meg til våren.....

Vil nok tro att det kan være lurt og moderere seg litt når det gjelder marsjfart . En real marsjfart på Sagaen er vel sånn ca 14 knop . Når det gjelder Riviera med 290 hk så er marsjfarten muligens noe mer . Er klar over att en kan holde noe høyere fart med begge båter men med tanke på att motoren skal vare og båt og folk ombord skal ha det bra så kan det være lurt og dempe forventningene til fart noe ned . Min erfaring er att når det gjelder båter med aksling så skal det svært mye krefter til for og holde marsjfart på 18 og over 20 knop . Selv har jeg en båt på 32 fot med 222hk denne klarer jeg med fullt pådrag og få opp i 19 -20 knop men real marsjfart der båt og folk ombord og motor har det svært bra er ca13 knop.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...