Jump to content

Hjelp til å pusse opp trebåt

Nyborgjen

Recommended Posts

Hei:) eg har fått en båt av bestefaren min, som er en åpen trebåt (færing heiter det vel). Den har vert minimalt brukt siden ny på 80 tallet, så er treverket er strøken, ikkje tegn til råte.

Siden eg ikkje har særlig peiling på å pusse opp trebåt, så har eg registrert meg her i håp om å få hjelp til å fullføre prosjektet. Er tømrer og arbeidslyst er alltid på jobb!

Det jeg skal gjøre er å skrape og pusse ned båten inn/utvendig. Så må jeg behandle båten, det er da eg trenger hjelp!

Takker for svar :D

Legger ved et bilde som er lik min. Eneste er at hekken er flat, slik at eg får på påhengsmotor

bilde

Velkommen på forumet.Når der gjelder trebåter er det nok mange måter å gjøre det på.Ville holdt meg til kjente produkter Ovatrol  Clipper ol.Spurte på Djupevåg Trebåtbyggeri etter framgangsmåte fikk som svar.Når treverket er reint skal ein smøre med tynn olje vått i vått til ein er lei så er det bare å fortsette litt til.Vente 1 time tørke av det overflødige.Så 6 til 8 tynne strøk med nr 2.

Sikkert andre som har bedre metoder og blandinger

Husk for all del at hvis du skal skrape vekk gammel lakk over vannlinje at du skraper med veden og rund gjerne skrapa i hjørnene. Er du uheldig å skraper på tvers får du mørke striper i treverket som ikke går vekk etter lakking.

Under vannlinje kan det være lange sprekker som bør tettes for å hindre lekkasjer.

Bli ikke fristet til å pirke for mye rundt naglene. Her blir det fort sjenerende skrapemerker

Takk for gode tips!

Har søkt og lest litt på nettet og finner som sagt forskjellige måter å gjøre dette på. Linolje og terpentin, tjære og flere.

Trenger hjelp til fremgangsmåten når eg skal olje båten til eg er ferdig. Men kordan er det bunnsmøringa? Ka som blir brukt der? Og forskjell på bunnsmøring og det andre?

Eventuelt andre tips og gode råd tar eg godt imot :D

Hvilket "look" vil du ha?

Tradisjonelt er en blanding av milebrennt tjære og linolje brukt. Du bla kjøp dette hos Ryfylkebåtbyggeri. Tjære trenger uv-lys for å herde, dvs direkte sol i noen dage. Det kan være et utfordring på vestlandet ;-)

Vil du ha en lakk overflate, kan du bruke Owetrol, Clipper, Interpreg eller likende. Bare ikke bland produktene og følg bruker veiledningen.

Med hensyn til bunnstoff kommer det an på bruken av båten. Skal den ligge på vannet hele sesongen kan du bruke en vanlig myk bunnstoff.

NB! Du kan evt ta kontakt med Hardangerfartøyvernsenter, snakk med Petter Helland Hansen. Han er småbåtbygger og har bla. utgitt bok om hardangerfæringen.

Redigert av Bjørkski (see edit history)

Ja ønsker en lik look som typiske trebåter har, med lakk i. Sol flere dager i strekk er vanskelig her ja, men funker det å la båten stå i oppvarma garasje?

Båten vil nok bli brukt en del, eg får bruke bestefar sin båtplass av og til når det er fint vær, så den vil nok sikkert ligge mye i sjøen.

Tjæren trenger sollys eller uv, så en oppvarmet garasje hjelper ikke. Og du kan ikke blande lakk og tjære. Kanskje du kan bruke benarolje når tjæren har herdet.

Tjære/linolje gir en mørk matt overflate, som blir grå etter en tid. Lakkering med Owertrol og likende gir en lys halvblank overflate som holder seg relativ tys over tid, den blir noe gul.

Okai, så hvis eg vil ha en litt mørk, matt overflate så bruker eg blanding av milebrennt tjære og linolje? Eller hvis eg vil ha lakk overflate bruker eg Owetrol, Clipper eller lignende?

Når eg er ferdig å skrape båten, og når den blir klar til behandling, kordan skal eg smøre på? Begynne eg rett på tjære og linolje?

Okai, så hvis eg vil ha en litt mørk, matt overflate så bruker eg blanding av milebrennt tjære og linolje? Eller hvis eg vil ha lakk overflate bruker eg Owetrol, Clipper eller lignende?

Ja, det er rett forstått.

Når eg er ferdig å skrape båten, og når den blir klar til behandling, kordan skal eg smøre på? Begynne eg rett på tjære og linolje?

Ja, men jeg husker ikke i farten blandingsforhold. Kjøper du tjære og linolje hos Ryfylkebåtbyggeri kan de svare på det. Du smører på våt-i-våt.

Redigert av Bjørkski (see edit history)

Far min brukte omtrent like deler tretjære, kokt linolje og terpentin. Tretjæra impregnerte, kokt linolje gjorde at overflata tørka (viktig at linolja var kokt), og terpentin gjorde at det hele trakk godt inn i veden. Det var hans forklaring.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...