Jump to content

Tips til maljetang

Komodo

Recommended Posts

Jeg synes en får dårlig kraft med slik tang. Selv har jeg satt i noen 10 - 12mm maljer, og da har jeg brukt "anlegg og dor" som ofte følger med maljene og slått de sammen med en tung hammer. Da sitter de godt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei folkens, og takk for tilbakemelding! Jeg ser at den tangen er av pressede tynnplater. Jeg er redd det blir litt vekt? Jeg var på Biltema tidligere i dag, men så ikke den tanga i hyllene.

LarsH, hvor fikk du tak i messingmaljer og dor?

Ta med deg en magnet når du skal kjøpe maljer. Mye av dette er bare messingbelagt jern, og de begynner å ruste med en gang.

Monterte ein del maljer i haust. Gjorde det på samme måten som Lars H. Skal ein god del kraft til for å få montert dei skikkeleg. Er litt skeptisk til at ei "billigtang" er kraftig nok.

Kjøpte mine maljer på Seasea, men dette er noko dei fleste båtutstyrsbutikker har/ skaffer. Maljane vart levert med monteringsverkty.

Kjøpte i tillegg eit stanseverktøy for å lage riktig hol i kalesja. http://www.ebay.com/itm/Hollow-Hole-Steel-Round-Punch-Cutter-Tool-Leather-Belt-Watch-Band-Gasket-Round-/272205645545?var=&hash=item3f60b886e9:m:mmD5rHFnBJj_nXE4jyqNQrw

Redigert av sunnmøre (see edit history)

LarsH, hvor fikk du tak i messingmaljer og dor?

Så vidt jeg husker, handlet jeg hos Clas Ohlson. Nå er jeg tom for maljer, men verktøyet ser slik ut, enkelt, men effektivt. Bruk en kraftig hammer slik at det rekker med et slag.

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Da kan jeg oppdatere at både Claes Olson og Jula hadde maljer. De på Jula var billigere, men de var av gulkromatisert stål, så de vil nok ruste fort. De på CO kostet 200 for 15 stykk, men var til gjengjeld av messing. De hadde ikke påfyll, bare komplette sett med verktøy. Jeg kjøpte ei pakke med 10mm maljer, de kostet 79,90 for 20. Får teste dem først og se om de duger.

bilde

Redigert av Komodo (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...