Jump to content

Kjøpe XD100 olje på Ebay - Erfaringer?

Honduras

Recommended Posts

Ny sesong nærmer seg, og med det skal oljetanken på Etec'en igjen fylles opp noen ganger. Siden jeg i fjor fikk smått bakoversveis av prisen her hjemme, er det fristende å bestille en pakke med 3 gallon (12 liter) fra junaiten for ca $100.

Noen som har erfaring med dette ift kostnadene, går det greit å shippe olje ift bestemmelser etc?

Skiller det 200,- når alt er regnet inn gidder jeg ikke, men hvis jeg får 12 liter inn for 14-1500,- er det jo butikk...

Er i utgangspunktet for å støtte lokale sjapper, men når 4L olje koster $34,- på Ebay og 900,- hos lokal butikk er det noe som tilsier at Frydenbø utnytter markedet på en ufin måte. Da tar jeg det ikke så tungt.

jada, klar over at jeg kan justere om til TWC3, men da går forbruket opp, det ryker og lukter etc. Så jeg vil kjøre XD100, men til "normal" pris.

Erfaring mht kostnadene. Prisen på det hele kommer jo alltid tydelig frem på Ebay samt om varen kan sendes til Norge. Skjønner ikkje heilt spørsmålet.  I tillegg så blir det sjølvsagt den sedvanlige mva. og behandlingsgebyr.  Ingen toll på olje så vidt eg veit. Overkant av 100$ i frakt må du iallefall regne

Med dagens høye dollarkurs og evt. restriksjoner på forsendelse av oljeprodukter så er det vel Jetcarrier sjøfrakt som er tingen hvis det lønner seg da.

Må jo være relativt store kvanta og samkjøp vil jeg tro.

Men hvordan er prisen på denne da? 1 gallon Sierrra XD100 for kr 699 (det er opp 40% opp i forhold til billigste norske nettbutikk i 2014).

https://www.maritim.no/sierra-xd100-tc-w3-olje-3-78l#.WL7q2H02taQ

https://www.marineshop.no/Styring-Motor/Olje---Smøremidler/Motorolje-2-takt/SIERRA-Full-Syntetisk-2-Takts-olje-XD100-Ersattter-OMC-E-Tec-946ml117991-p0000197983

I denne tråden fra 2014 kostet samme kanna kr 499 men det var jo en annen dollarkurs. Ifølge noen i tråden så godkjenner ikke Evinrude denne olja og det er jo litt pussig.

https://baatplassen.no/i/topic/107684-yamaha-vs-evinrude-e-tec-ho-nordkapp-enduro-605-erfaringer/page-3

Kr 762 hos Ravns Garage for 1 gallon original XD100, eller 4 liter som de velger å kalle det.

https://www.ravnsgarage.no/oil-xd100

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Eurofritid tar 650 for 1 gallon Sierrra XD100 nå

http://www.eurofritid.no/olje/2-takts-xd-100-syntetisk/syntetisk-2-takts-olje-xd-100-378-ltr

"Oppfyller kravene til BRP XD-100 Olje"

Men når Ravns Garage tar kr 762 for original XD100 og man sikkert kan forhandle en kvantumsrabatt ved kjøp av 1 kartong evt. flere, så er det jo ikke den store besparelsen.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

• 1 år senere...
Ask skrev 13 minutter siden:

Hei

I vinter betalte eg 2100 for tre kanner. Dvs. 700 kr per stk. Ei kanna kosta då 850 kr hjå den lokale leverandøren.

Det er ikkje det at eg ikkje har råd til differansen, men eg likar ikkje å bli rana.

I år sel òg Maritim XD 100-olja. Dei tek ca. 900 kr for ei kanna.

Ask

"PLEASE NOTE – THIS IS AVAILABLE TO UK CUSTOMERS ONLY." :worry:

43 minutes ago, jotto said:

Takk! Ser ut som butikken får bra omtale også.

Edit: Men $832 i frakt for 6 gallons. :O

Du må ikke bruke deres frakt helt til Norge.  Det blir dyrt (og vet ikke om de sender engang - tror ikke dette er populært for flyfrakt).

Sender det via Jetcarrier i New Jersey så kostet det meg ca. 700 kroner totalt i frakt  på båt til Norge  for 12 gallons hele veien døra hjemme (ja, eller til post-i-butikk er vel riktigere). 

Redigert av TomF (see edit history)
TomF skrev 1 time siden:

Du må ikke bruke deres frakt helt til Norge.  Det blir dyrt (og vet ikke om de sender engang - tror ikke dette er populært for flyfrakt).

Sender det via Jetcarrier i New Jersey så kostet det meg ca. 700 kroner totalt i frakt  på båt til Norge  for 12 gallons hele veien døra hjemme (ja, eller til post-i-butikk er vel riktigere). 

Hva ble totalregnestykket? Kjøper man ei eske, dvs 3 stk 4 galloner får man gjerne en litt bedre pris om man smiler og sier tusen takk.. Husker ikke nøyaktig, men under 700,- flaska.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...