VegJoh Startet 7.Mars.2017 Link til dette innlegget Startet 7.Mars.2017 Hei alle sammen. Som ivrig leser av alle andres prosjekter, så tenkte jeg at jeg også skulle bidra til fellesskapet og vise litt av mitt prosjekt denne seinvinteren før sesongen. Når jeg startet mitt prosjekt, så søkte jeg rundt etter informasjon og erfaringer på nettet og forum uten å finne det, og derfor tenkte jeg at kanskje akkurat mine erfaringer kunne komme andre til nytte. Med all respekt for alle de som kan noe og er fagpersoner her inne, så er IKKE jeg det. Byggingen i denne posten, basere seg på mine tanker og prøving/feiling. Sikkert mye som kunne vært gjort bedre og annerledes, men i mangel på andres erfaringer, måtte jeg tråkke skisporene selv. Med to voksne og 3 barn på helgeturer med en Askeladden 705, hadde jeg lyst til å utvide sengen i piggen på båten. Orginalt er denne skråstilt på styrbord side og er en 120x180 seng. På resterende del av babord side er det satt inn en liten benk/sofa som egentlig ikke har noen stor funksjon i det hele tatt. Som følge av dette ønsket jeg å gjøre hele piggen om til sengeplass (jeg har sett at det er gjort tilsvarende i andre 705'er som jeg har sett på finn.no etc. Her er annonsen jeg hentet inspirasjonen fra https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=80352566&fks=80352566) I de neste bildene følger noe av det jeg har gjort så langt. Pr 7.mars 2017. har jeg kommet hit bildene viser. Har tenkt å poste til det er ferdig :-)Mvh VegJohBILDE 1 : Slik så det ut i kabinen før prosjektet startet. BILDE 2: Slik så det ut uten puter. BILDE 3: Lager lister til plate som skal skrues inn. BILDE 4: Listene på styrbord side på plass, de på babord under "utvikling" BILDE 5: Platen som skal ligge på listene blir for stor til å få den inn gjennom åpningen inn til kabinen. Måtte derfor lage den i to porsjoner og sett på vinkeljern. Prosessen med å få platen til å passe var imidlertid en liten "prosess", men nå har jeg en mal for de som måtte ønske. (15mm kryssfiner) BILDE 6: Plate utslått og på plass. BILDE 7: Lager mal til skumgummipute. BILDE 8: Overføring av mal til skumgummimadrass. BILDE 9: Holder på med fin tilpassing av skumgummi. ( Er laget 1cm større en det trekk skal være for å få stramt og fint trekk) BILDE 10: Orginal pute på styrbord side må også få nytt trekk, da det gamle har forferdelige farger og det nye puten skal ha likt trekk som de gamle. (Måtte ta opp gamle kunnskaper fra sysløyden på ungdomskolen, konas symaskin) BILDE 11: Tilpassing av stoffet etter å ha laget mal fra original pute. @ BILDE 12: Sydd inn glidelås i bunnstykket til puten. BILDE 13: Original pute på styrbordside ferdig trekt. BILDE 14: Mange vanskelige sømmer og vinkler for en lekmann med 26års pause fra symaskinen....Flere bilder kommer etterhvert som prosjektet skrider frem.... D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
boble65 Svart 7.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2017 Ser jo kjempebra ut? fine båter ? Link to post
Komodo Svart 7.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2017 Dette blir spennende å følge med på Veg Tror ikke jeg har så mye konstruktivt å bidra med når det gjelder sy-tekniske råd. Da må i tilfelle fru Komodo på banen, hun er en rev på det området Men jeg har et annet tips: Med to voksne og 3 barn på helgeturer med en Askeladden 705, Med disse rammevilkårene kan det være lurt å øve under kjøkkenbordet en uke før ferien begynner. Rull ned duken og re opp med liggeunderlag Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
VegJoh Svart 13.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2017 Da begynner båten å bli klar til sjøsetting og her er ferdigstillelsen av ekstra sengen. BILDE 1: Her har jeg satt på en kantlist, slik at ikke madrassen skal skli av plata. Og her er putene på plass, med det nye hjemmelagde trekket. D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Komodo Svart 13.April.2017 Link til dette innlegget Svart 13.April.2017 Blir saker dette VegJoh En ekstra sengeplass der framme kommer nok godt med når du skal utføre dine ekteskapelige plikter ombord i Askeladden Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
sailorboy Svart 13.April.2017 Link til dette innlegget Svart 13.April.2017 Hmmm uvant humor fra deg Komodo... Synest VegJoh har utført et bra prosjekt her. SailorBoy Link to post
Komodo Svart 14.April.2017 Link til dette innlegget Svart 14.April.2017 Hvis du hadde kjent denne karen litt bedre hadde du visst at han tåler humoren Da hadde du muligens også visst at han er en kar som får til det meste, så at han får dette til å bli bra også er egentlig ingen overraskelse (selv om det ligger laangt fra hans proffesjon ) Så stå på videre VegJoh, dette blir en knallbåt å ha når sommeren kommer Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
VegJoh Svart 14.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2017 Takk for det SailorBoy :-) Når det gjelder Komodo, så er jeg så heldig å ha kjent han i 20 år, og han kan av den grunn tillate seg litt humor. For å nevne noe, så har han hjulpet meg både i prosessen med å velge ut båten, og er vedkommende jeg ringer til når det er noe båt / maskinering eller annet litt mer enn amatørmessig-teknisk jeg lurer på :-) VegJoh D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Jacob.helenius Svart 5.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2018 Hei! Tack för en fantastisk guide!! Är nybliven ägare till en Askeladden 705 från 99. Är mycket intresserad av att göra en likadan utbyggnad av den främre sängen och tänkte därför använda din guide. Du skrev att du har gjort en mall med mått? Är det något jag kan ta del av? Vilken höjd på skumgummit använde du? Hur fäste du listerna? Mvh Jacob Helenius Link to post
VegJoh Svart 15.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2018 (redigert) Jeg benyttet en madrass fra JYSK som er ca. 10-11 cm tykk. Den var 180cmx200cm i dimensjon også kappet jeg til denne. Tror jeg betalte rundt 600,- NOK for den. Listene som er vist på bildet er av eik, de er kappet fra et limtrebord. Dimensjonen på listene er 3 x 3,5 cm (bredde x høyde). Listene ble festet som følger. Lister på styrbord (høyre) side ble festet med gjennomgående syrefaste M4 bolter, med skive og låsemutter på innsiden av skottet. Listene som på babord side (venstre) er festet med Tec7 og med syrefaste selvborende skruer (men jeg boret opp glassfiber først og så "gjenget" skruene seg inn). Når det gjelder malen (altså platen) så er denne solgt med båten. Jeg solgte båten høsten 2017 til fordel for en større, så jeg kan ikke hjelpe deg der. Men hvis du sender en direkte melding så kan jeg sette deg i kontakt med ny eier. -VegJoh Redigert 15.Mars.2018 av VegJoh (see edit history) D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
VegJoh Svart 18.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2018 Rettelse. Det er brukt M6 bolter til feste av lister på styrbord side. D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn