Anders Haagensen Startet 7.Mars.2017 Del på Facebook Startet 7.Mars.2017 Kjøpte båt i Juli 2016. Varmer virket da. Har ikke brukt denne å den ville ikke starte med forsøk i helgen. Under startforsøk så blinker symbol for varme men ingenting skjer og easytimer slår seg av etter ca 10 sekunder. Prøvde å få opp feilkoder men dette var visst ikke mulig. Er det noe spesiel kabel/ledning som må kobles for at denne funksjon skal virke? Sitér dette innlegget Link to post
lassepelle Svart 8.Mars.2017 Del på Facebook Svart 8.Mars.2017 Hei. Om ikke dieselpumpa til varmeren er koblet til så skrur den seg av etter 10 sek. Kan det være dårlig kontakt på pumpa? Videre bør du prøve å starte med landstrøm eller motor igang for å være sikker på at ikke spenningen er for lav.Mål gjerne spenningen på batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Anders Haagensen Svart 8.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2017 Har hatt strøm tilkoblet under forsøk. Båten er på land. Skal få sjekket pumpe. Sitér dette innlegget Link to post
Anders Haagensen Svart 8.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2017 Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 8.Mars.2017 Del på Facebook Svart 8.Mars.2017 (redigert) Easystart T kommuniserer med nyere varmere(blå/gul i lomme 8 på kontakt på varmeren) gjennom blå/hvit ledning. Dvs start, stopp og lesing av feilkoder etc. går gjennom denne. På eldre varmere brukes gul ledning til start og blå/hvit til avlesning(blå/hvit i lomme 8 på kontakten på varmeren). Bildet ditt var vanskelig å lese årstall på, men serienummer tyder på nyere varmer. Feil på komponenter bortsett fra styrenhet og bryter har ingen ting å si for avlesning av feilkoder. Har spenning til bryter vært frakoblet må denne programmeres på nytt i henhold til installasjonsveiledning. Er det en aktuell feil når du slår på varmer, kommer det normalt opp "Err" i displayet. Enhver feilsøking bør begynne med måling av spenning ved 16-pins kontakt ved varmeren (rød og brun) før og under startforsøk. (hadde senest i går inne en el-bil med D2 hvor spenning på batteri var ok og også ved kontakt helt til varmer ble påslått og spenning falt vesentlig) Mangler du veiledninger kan dette sendes via e-post. Vær også klar over at enkelte ladere kan "pulse" spenning når de blir belastet slik at spenning går over sperregrensen til varmeren (ca 16 V). Redigert 8.Mars.2017 av I.M.S. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anders Haagensen Svart 8.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2017 Tusen takk for svar! Klarte heller ikke finne årstall, men båten er 2012 modell så mulig den ble montert da. Har ikke kommet opp opp "err" i displayet under startforsøk. Skal feilsøke på det du sier. Tar gjerne mot veiledninger på e-post. Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 9.Mars.2017 Del på Facebook Svart 9.Mars.2017 Nederst på typeskiltet står det 3 tall, f. eks 11 12 13. Dette refererer til 2011/2012/2013, hvorav det første tallet er produksjonsår og tanken med dette er at montør skulle markere det året varmer ble montert. På nyere varmere står det en liten "lomme" på siden av rammen på skiltet med f. eks 24/15 som tilsier produsert i uke 24 år 2015. Send en e-post til per@imssandefjord.no så sender jeg deg instruksjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 9.Mars.2017 Del på Facebook Svart 9.Mars.2017 (redigert) Har sett flere som har hatt startproblemer med varmere. I 99% av de tilfellene jeg har sett er det for lav spenning. Når de da starter motor så er alt Ok. Redigert 9.Mars.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 9.Mars.2017 Del på Facebook Svart 9.Mars.2017 Vet ikke om det har blitt undersøkt men på pumpen sitter det et knøttlite filter som også kan gå tett. Har hatt slike problemer selv, både med spenningen og sist med tett filter på pumpen. Sitér dette innlegget Link to post
Anders Haagensen Svart 18.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2018 Har fortsatt problemer med varmeren. Hatt den inne på service der varmeren samt dieselpumpen ble testet og alt var ok. Når jeg så monterer den i båten får jeg ikke startet den. Virker ikke som pumpen vil starte. Noen som har forslag på videre feilsøk? Noen måte å måle mellom varmer og pumpe? Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 18.Juni.2018 Del på Facebook Svart 18.Juni.2018 Anders Haagensen skrev for 1 time siden: Har fortsatt problemer med varmeren. Hatt den inne på service der varmeren samt dieselpumpen ble testet og alt var ok. Når jeg så monterer den i båten får jeg ikke startet den. Virker ikke som pumpen vil starte. Noen som har forslag på videre feilsøk? Noen måte å måle mellom varmer og pumpe? Kan du høre at pumpen prøver og starte når du starter varmeren? den begynner og klikke. og den fortsetter så og klikke helt til du dauer den igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Anders Haagensen Svart 18.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2018 Nei. Hører ingen lyd fra den. Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 18.Juni.2018 Del på Facebook Svart 18.Juni.2018 Anders Haagensen skrev for 1 time siden: Nei. Hører ingen lyd fra den. Da ville jeg målt på kontakten som går til pumpa mens du prøver og starte og se om du kan måle noe volt dit :-) hvis ikke du gjør det så må det være noe i styringen kansje? Eller ei sikring som er inne i varmeren? hvis du måler volt regner jeg med at pumpa di er gåen og da må du kjøpe ny :-) har du fullladet batterier? Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 21.Juni.2018 Del på Facebook Svart 21.Juni.2018 Avlest feilkoder? Sitér dette innlegget Link to post
Cebu Svart 21.Juni.2018 Del på Facebook Svart 21.Juni.2018 Hadde samme problemet med en D4 varmer, 1916 modell med Easy Start panel . Snakka med Marine & Elektroservice ved Bergen, der varmeren er kjøpt. Fikk beskjed om å koble fra strømmen, koble til igjen etter ett minutt, hvis ikkje varmeren starta så er startpanelet kaputt. Og det var det, fekk et nytt Easy Start panel , installerte det og varmeren starta etter en kort"tilvenningstid". Kanskje du kan låne et start/betjeningspanel og teste det.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.