dieselfan Startet 11.Mars.2017 Del på Facebook Startet 11.Mars.2017 Har i mange år hatt lyst til å finne en måte å registrere hvor mye konen på VP DPE drev slipper under drift. DPE drevene slipper jo gjerne litt etterhvert slik at man vanligvis får et lite forvarsel om man er av den fintfølende typen og ikke har dobbelt installasjon. Har to installasjoner som begge har 1,78:1 i utveksling, ett på en 5 tonns båt og ett på en 1.5 tonn. Ikke så ofte jeg får brukt båtene på grunn av mye jobbing ute og langt borte. Derfor ønsker jeg meg slipp-overvåkning for å unngå at jeg må overhale i ferien eller i en sjelden friuke. Om dette lar seg gjøre vil det jo også kunne brukes til å avgjøre om det er slipp i propeller boss eller drevkon. Er ikke særlig nyttig når det gjelder elektronikk så jeg trenger hjelp... Noen som kan foreslå hvordan dette bør løses og hvile deler som egner seg ? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 11.Mars.2017 Del på Facebook Svart 11.Mars.2017 Du trenger vel en omdreiningsteller på aksling etter kon da, som kan sammenholdes med turteller på motor. Er neppe veldig enkelt å få til. Måtte vært å få boret inn en liten magnet på ett av drevhjulene og montert en vanntett pickup innvendig i drevet, og på ett eller annet vis ført ledningen inn igjen i båten. Når det er løst burde resten være noenlunde greit.. Men er ikke konen 'selvlåsende' dvs at så lenge den blir engasjert så slurer den ikke? Hvis det bare er i innkoplingsøyeblikket den slurer blir det ikke lett å detektere, og har kanskje heller ikke så mye for seg? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.