ashfirelate Startet 11.Mars.2017 Del på Facebook Startet 11.Mars.2017 Hei godtfolk. Jeg trenger etter en relativt kjedelig opplevelse tips og råd fra motorkyndige personer. Tidligere i dag fikk jeg uvante motorproblemer midtfjords med min Mercury 30 EFI. Etter rundt 40 minutter på sjøen i ca. 80% pådrag, mistet jeg all kraft, og motoren gikk ned på tomgang. Flaksen ville ha det til at det skulle blåse litt opp akkurat i det jeg lå midtfjords uten kraft, så selv med motoren i forover på tomgang drev jeg i feil retning. Faktisk blåste det såpass at jeg ikke engang klarte holde båten mot vinden med den lille kraften jeg hadde, og resultatet ble at jeg etter noen timer måtte innse at RS måtte tilkalles for å taue meg trygt i havn. Nå ligger båten ved en brygge ett godt stykke unna hjemmet, og det blir begrenset med mulighet for å se på denne ila denne ukene. Jeg prøvde først å se under lokket, men pga. kraftige bølger, ble det uforsvarlig både for motoren sin del og for undertegnede som måtte holde seg fast for ikke å forsvinne over bord. Det jeg derimot kunne konstatere var at giret virket som det skulle, og gasswiren også reagerte inne i motoren, uten at dette påvirket turtallet. Maskinen ble forsøkt startet og stoppet flere ganger, uten at dette hjalp. Motoren starter uten problem på alle forsøk. Bensintilførsel er OK. Batteri OK. Giret virker. Gasswire gir utslag fra kontroll boks til overgangen inne i motoren. Motoren er en 2014 modell med ca. 65 timer på telleren. Motoren går jevnt, uten fusking eller regulering i turtsall. Kontrollstråle fra kjølevann er som normalt ved tomgang. Service for ca. 25 timer/6 mnd. siden. Båt, kontroll boks, kabler, batteri og wire er under 1 år gammelt. Håper det finnes noen her som kanskje har erfaring eller kjennskap som kan hjelpe meg å finne ut hva problemet er. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 12.Mars.2017 Del på Facebook Svart 12.Mars.2017 Det er vel 5 års garanti på denne? Så mitt tips er at du ikkje røre en skru før du har hatt motoren hos merkeforhandler, ellers kan det bli veldig dyrt for deg. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 12.Mars.2017 Del på Facebook Svart 12.Mars.2017 Samme svar som "bellen". Dette er jo ikke noe å knote med selv, så lenge dette er innenfor garanti-tiden. Mercury innførte jo fem års garanti på sine motorer for flere år siden. Kontakt forhandler/merkeverksted, så blir det nok orden på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 12.Mars.2017 Del på Facebook Svart 12.Mars.2017 Hei Eg er samd med dei to før meg. Eg kjenner ikkje din montor, men det er same symptom når min E-tec 50 ikkje har olja i tanken. Det er fint om du fortel om di oppleving med Redningsselskapet. Dersom du er medlem har du vel rett på eit par tre timar mekanikarhjelp? Var det uråd for dei å slepa båten til heimehamna? Eg håpar det ordnar seg med motoren. Ask Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 12.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2017 Hei Ask, det var vel mest uråd for meg. Båten ble fylt med vann av noen store bølger, og siden eg drev bakover så virket ikke lensingen, og båten ble fylt med vann i løpet av kort tid. Jeg ble gjennomtrukket med kaldt sjøvann, og på den tiden eg blei liggende å vente ble eg ganske kald. Fruen hadde satt seg i bilen og kjørt til nærheten av der jeg lå, da jeg i det lengste håpte jeg skulle komme meg i land på egen hånd, men dette fikk jeg ikke til ettersom vinden tok seg opp, og land på stedet var bratt fjell som virket lite barmhjertig både for megselv og båten. Så da ba jeg RS om å taue meg inn der jeg kjøpte båten. For å raskest mulig komme meg inn i en varm bil, og få av den våte flytedressen. Der jeg kjøpte båten forhandler ikke Mercury, så får ikke gjort noe mer med det der. bellen; Motor har ikke garanti, er meg fortalt. Denne gikk under med forrige båt, og når forsikringselskapet valgte å reparere denne i steden for å gi ny, får jeg ikke benytte meg av garantien. (jada sikkert feil, og mange som kommer til å komme med paragrafer og rettigheter jeg har, men dette er ikke noe jeg bruker mer tid å krefter på å forfølge). Jeg vil ha båten i drift igjen så jeg kan komme meg ut å fiske, ikke å krangle med forhandlere etc. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 12.Mars.2017 Del på Facebook Svart 12.Mars.2017 Da stiller saken seg helt annerledes, og eg er glad for at du kom deg trygt til havn. Men uansett, din motor er full av elektronikk og du må til et verksted for å lese av og slette feilkoder på motoren. Så fort dei har koblet til diagnoseutstyr, så finner du ut kva som er galt med motoren. Dette vil uansett bli den billigaste og kjappaste måten å fikse motoren igjen. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 12.Mars.2017 Del på Facebook Svart 12.Mars.2017 Sikkert bare en bagatell. Slik du forklarer, så fungerer jo alt "normalt" ellers. Mye elektronikk som kan trøbble i dagens moderne motorer. Håper det løser seg greit. Sitér dette innlegget Link to post
GEHU Svart 12.Mars.2017 Del på Facebook Svart 12.Mars.2017 Hvis forsikringsselkapet valgte og reparere motor har den vel garanti fra de? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 13.Mars.2017 Del på Facebook Svart 13.Mars.2017 (redigert) Motoren har sannsynligvis gått i Safe Mode. Dvs at ECM har oppdaget en eller annen feil fra en sensor eller manglende signal fra en sensor og dermed gått i safe mode. Dvs den gir deg kun tomgang. Det blir ikke så "safe" når du risikerte å drive på land dessverre. Hva som har gitt feilen er så godt som umulig å si uten å koble seg til med diagnoseutstyr. Men det mest vanlige er varmgang. Men det ville gitt seg når motoren ble kald(ere). Slik at den hadde gått som normalt igjen da du prøvde å tarte den igjen da du kom til land. Det kan være noe så enkelt som en løs ledning, eller en med dårlig kontakt. Men hvilken og hvor er litt flaks om du kan finne ved bare å kikke rundt. Så en elektronikkdiagnose vil kunne gi deg svaret raskt - eller det vil ihvertfall gi deg en start på hvor du skal begynne å kikke. Redigert 13.Mars.2017 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 1.April.2022 Del på Facebook Svart 1.April.2022 ashfirelate skrev On 12.3.2017 at 0.21: Hei godtfolk. Jeg trenger etter en relativt kjedelig opplevelse tips og råd fra motorkyndige personer. Tidligere i dag fikk jeg uvante motorproblemer midtfjords med min Mercury 30 EFI. Etter rundt 40 minutter på sjøen i ca. 80% pådrag, mistet jeg all kraft, og motoren gikk ned på tomgang. Flaksen ville ha det til at det skulle blåse litt opp akkurat i det jeg lå midtfjords uten kraft, så selv med motoren i forover på tomgang drev jeg i feil retning. Faktisk blåste det såpass at jeg ikke engang klarte holde båten mot vinden med den lille kraften jeg hadde, og resultatet ble at jeg etter noen timer måtte innse at RS måtte tilkalles for å taue meg trygt i havn. Nå ligger båten ved en brygge ett godt stykke unna hjemmet, og det blir begrenset med mulighet for å se på denne ila denne ukene. Jeg prøvde først å se under lokket, men pga. kraftige bølger, ble det uforsvarlig både for motoren sin del og for undertegnede som måtte holde seg fast for ikke å forsvinne over bord. Det jeg derimot kunne konstatere var at giret virket som det skulle, og gasswiren også reagerte inne i motoren, uten at dette påvirket turtallet. Maskinen ble forsøkt startet og stoppet flere ganger, uten at dette hjalp. Motoren starter uten problem på alle forsøk. Bensintilførsel er OK. Batteri OK. Giret virker. Gasswire gir utslag fra kontroll boks til overgangen inne i motoren. Motoren er en 2014 modell med ca. 65 timer på telleren. Motoren går jevnt, uten fusking eller regulering i turtsall. Kontrollstråle fra kjølevann er som normalt ved tomgang. Service for ca. 25 timer/6 mnd. siden. Båt, kontroll boks, kabler, batteri og wire er under 1 år gammelt. Håper det finnes noen her som kanskje har erfaring eller kjennskap som kan hjelpe meg å finne ut hva problemet er. Fant du ut av problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Clueless Svart 3.April.2022 Del på Facebook Svart 3.April.2022 Hei. Jeg har en mariner 30 efi, tror det er det samme som mercury. Jeg far akkurat det samme symptomer regelmessig. Hos meg, er det en stål solide ‘rod’ (beklager, jeg er engelsk) som kontrollere rpm (accelerator rod). Den hopper ut, og er enkelt å sette tilbake på plass. Den ligger på styreborde side av motoren. Sitér dette innlegget Like all the best things - I'm from Wales Link to post
Clueless Svart 3.April.2022 Del på Facebook Svart 3.April.2022 Throttle rod photos. It pops out and engine only runs at tickover revs. Easy to push back in place. Sitér dette innlegget Like all the best things - I'm from Wales Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.