Jump to content

Kjøpe brukt båt utenlands .


Vrod

Recommended Posts

Jeg er klar over hva du må betale i avgifter, og de prisene som står på plakaten på disse båtene er ønsket pris av meglern så det er ca.30% og prute på den prisen noe pluss/minus men det er romslige forhold på plakat pris og faktisk pris. En kamerat pruta over 300" på en båt de forlangte 1300" for.

Nå kommer sommeren?

Link to post

Tom de båtene jeg la en link til var egentlig bare ment som et eksempel for og vise folk muligheten til og søke etter båter litt andre steder en Finn.no, det finnes jo tilsvarende i Sverige også som er Blocket. Så mulighetene er mange og jeg er sikker på at det finnes bedre objekter en de jeg fant.

Nå kommer sommeren?

Link to post

Takker for info Sap det er helt sikkert skal man kjøpe båt i Europa så må man undersøke alt før man kjøper for det blir helt sikkert umulig og få noen form for reklamasjon i etterkant.

 

Det er helt riktig. Da vi kjøpte den forrige båten, gikk en injektor på den ene motoren ved første oppstart. Kontrakt var skrevet og penger overført, og jeg måtte ta hele suppa. Kostet over 900 pund mener jeg å huske. Det er noe helt annet å handle i utlandet. Hvis jeg skulle handlet i utlandet nå, ville jeg bestilt en "pre purchase survey". Det er vel anvendte penger.

Link to post

Ja alt bør sjekkes meget grundig før kjøp i utlandet. I praksis nytter det ikke å kreve noe som helst i etterkant.

Når jeg handlet båten min i NL var jeg der nede 3 ganger før jeg hentet den, og det var på en demobåt med 50 timer på telleren.

 

På 10-20 år gamle båter fra UK eller middelhavet er det ofte endel oppgraderinger som må eller bør gjøres. Varmere, aktervinsj, jollekrybbe, hekkthruster mangler ofte. Elektronikken er ofte fra båten var ny, og man bør nok også gjøre en jobb ang batterier og lading. Av en eller annen grunn så er det mange av disse eldre båtene i utlandet som ikke har septiktank, og det kan være en litt av en jobb og etterinstallere.

 

Kursutviklingen de siste par årene, samt at prisene på det norske båtmarkedet er relativt lave gjør import mindre gunstig, og i mange tilfeller faktisk dyrere enn å finne en "elsket" og oppgradert "norsk" båt når alt kommer til alt.

Når jeg handlet i 2013, var EUR-kursen ca 7,45, og jeg fikk trekt ut NL MVA da båten aldri hadde vært i privat eie. Med dagens kurs hadde jeg nok tenkt meg om et par ganger til.

 

Det er både gøy og spennende å handle båt i utlandet. Bare vær forberedt på at sluttsummen på ferdig bruksklar båt som regel blir endel høyere enn det man forestiller seg når man legger sammen pris + frakt + mva.

Mvh. SAP

Link to post

Like greit å nevne for Stavanger maritime senter hva du ønsker, så kommer båten til Norge, fiks ferdig med frakt og avgifter i prisen. Bare å hente "lokalt" istedet for å dra utenlands. De klarer å snuse opp billige båter og selger billig. Jeg var rimelig heldig selv føler jeg, da jeg fikk greit for min 2000 mod Cranchi. De henter og selger 6-8 år yngre båter for samme pris...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Det kommer vel litt an på hvor mye man kan prute for det er helt sikkert en del og gå på vil jeg tro? Tom Rør.

Fikk ikke opp noen båt Komodo , det var et eller annet som var i gjere der da det stod noe om no rettsak arangemang og styr. Kjetil 1 ja de kjøper mye billig og det er sikkert en grei løsning men jeg kan jo for all del ta den fine turen selv hvis jeg skal bytte båt.

Nå kommer sommeren?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...