Jump to content

Batterimonitor, går dette når baugthruster går på samme bank?

Davidec

Recommended Posts

Hei!

Jeg holder på å bytte forbruksbanken i båten. Jeg har valgt å gå vekk fra 3 stk 110 ah gel batterier til 2 stk 240ah AGM batterier da ankervinsj og baugthruster er koblet inn på denne banken. Slik jeg forstår det tåler ikke gel batterier så høy belastning som et AGM batteri. Batteriene er Exide EP2100 dual AGM som skal fungere bra til både dype utladinger og høy kortvarig belastning. Start batteriet står for seg selv.

I denne sammenheng ønsker jeg også å montere en batterimonitor for bedre å kunne måle forbruk samt ha god oversikt over gjenværende kapasitet. Problemet slik jeg ser det er at den største shunten jeg finner er på Victron BMV-700 på 500A. Baugthrusteren alene har anbefalt 700CCA DIN som et minimumskrav med 8HK elle 6kW effekt. For ikke å snakke om radar, ekkolodd, navigasjon og mye mer som står på. Hvis jeg forstår riktig vil jeg da overbelaste shunten som da kan gå varm. 

Ville det som en alternativ løsning gått å koblet baugthruster og ankervinsj direkte på batteriet og hatt shunten i bakkant av dette? På den måten å ta den tyngste belastningen utenom shunten og dermed batterimonitoren. Eller vil jeg da få feil målinger. Jeg får da ikke målt hvor mye effekt baugthrusteren og ankervinsjen trekker, men det er heller ikke så interessant. 

Takk på forhånd for svar =)

Etter en rask kikk på databladet for BMW-700, ser det ut til at de også har større shunter, f.eks.. en for 1000A/50mA. Jeg skal selv koble opp baugpropell, men jeg har en 4kW truster som skal kjøres fra forbruksbanken (2×140Ah batterier med 1000CCA hver), så jeg har tenkt å la trusterstrømmen gå gjennom 500A/50mV shunten min.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

En skal også være oppmerksom på at jo større shunt en monterer jo dårligere målenøyaktighet får systemet. Jeg ville heller kjørt trusteren utenom shunten om en må ikke er en slik notorisk trøsterkjører som ikke klarer å legge til uten den. For folk flest som bruker trusteren en sjelden gang vil ikke dette være noe problem. Det strømtrekket en da ikke får målt vil uansett bety mindre en feilmarginene en stor shunt vil gi.

Hei

Har selv Victron 702 koblet på forbruksbank, med baugtruster og ankervinsj koblet ETTER shunt. Nå er min baugtruster kun 3kw, og dette funker (selvsagt) utmerket med en 500A shunt. 

Er langt ifra ekspert på området, men om man ser på CCA de store GEL batteriene kan gi så skal det ikke by på noen problem å hente ut store strømmer fra disse. Kjører selv med 2 x 140ah GEL i forbruksbank, med 900CCA fra hver. Har kjørt både baugtruster og startet motoren fra disse uten at det er antydning til at motor får for lite strøm. Vanligvis så er også mitt startbatteri (100ah AMG, 925CCA) koblet inn i kretsen så lenge motor går. Det er vel svært få som bruker båt og batteri i -20g.

Selv ville jeg prøvd med shunt på 500A som følger med batterimonitor. Ryker denne er det å få tak i seg 1000A shunt :) Lykke til!

Da er det koblet feil, Vestkystseiler, og monitoren vil ikke vise korrekt.

Det er korrekt at måler vil vise feil.

Spørsmålet er mer om denne feil målingen kan aksepteres.

Regnet på det da jeg installerte Victron måler og kom til følgende:

SE 80 bruker iht manualen ca 4-6KW.

SE 60 bruker iht manualen ca 3-5KW

Om man runder dette av til 8000watt for begge, så vil det tilsvare et forbruk på 8000/12=666,6 Ah.

Dette tilsvarer ca 11 Ah pr min. eller om en ganger det med 3min (gjennomsnittlig bruk) så blir dette ca 34 Ah.

Shunt på 500A tåler slik jeg ser det en belastning på 6000watt( 500x12=6000), noe som betyr at shunt minimum bør være 1000A for å tåle både baug og hekktruster forbruk samtidig.

Og selv da er det bare akkurat innenfor om en bruker maks watt for begge thrusterne.

Det er også en winch koblet opp mot forbruksbatteriene som kan medføre ytterlig høyere belasting selv om sannsynlig for samtidighet er liten.

Konklusjon blir som følger.

Man får i ytterste konsekvens en feil måling tilsvarende ca 30Ah.

Noe som en kan leve med, før ingen kontroll.

Nå kontroll med mulighet for ca 10% feilvisning.

Som igjen betyr at om en kun har baugtruster så vil feilvisningen bli enda mindre. Hva den blir prosentvis må selvfølgelig sees opp mot din batteribanks Ah.

Link til tidligere tråd

https://baatplassen.no/i/topic/102309-trenger-tips-til-kobling-av-shunt-til-batterimonitor/

Lykke til. 

Redigert av HAIK (see edit history)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Mange fighter man kan ta, jeg velger ikke denne. På Hulda har jeg lagt ladingen inn på batterivelgerbryteren. Det vil si at dynamoen lader den batteribanken som velgeren velger som aktiv. Og negativ kabel fra laderen går via motoren til minussiden av shunten. Slik sett ligger dynamoen og føler på 'yttersiden', sett i forhold til batteripakken. Derfor ligger batterimonitoren og teller antall elektroner som tutler frem og tilbake mellom batteribank og forbrukere.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...