Kongeørn Startet 15.Mars.2017 Del på Facebook Startet 15.Mars.2017 Hei! Jeg har en Yamaha 8 hk totakter (1996) som ikke starter. Frem til i går trodde jeg at den sto fast, men jeg klarte såvidt å snu på svinghjulet. Jeg har trodd at feilen har ligget i undervannshuset, men dette vil ikke gå av. Tror kanskje drivaksel har rustet fast oppe under blokka? Uansett får jeg ikke svinghjulet til å gå rundt ved å trekke i startsnoren, da det kreves mye kraft for å få det til å gå rundt. Hva kan problemet være? (Bildet er ikke den aktuelle motoren, men samme modell) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 15.Mars.2017 Del på Facebook Svart 15.Mars.2017 Ville vel først prøvd og skru ut pluggene og sprøytet olje inn i sylindrene for å se om det hjalp. Sitér dette innlegget Link to post
Kongeørn Svart 15.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2017 Har sprøytet WD-40 flere ganger inn i sylindrene uten at det har blitt bedre. Hva slags olje kan brukes, vanlig totaktsolje? Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.Mars.2017 Del på Facebook Svart 15.Mars.2017 har forstått det som at det kan skje på disse at drivakselen kan sette seg i en foring slik at dette oppstår...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
John_Kr Svart 15.Mars.2017 Del på Facebook Svart 15.Mars.2017 WD-40 er nesten for tynn, bruk 2-taktsolje dersom du har det. Det går fint med vanlig motorolje også, men da vil den ryke mye når du får start. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Skrotnisse Svart 15.Mars.2017 Del på Facebook Svart 15.Mars.2017 Hvis den ikke går rundt, og undervannshuset ikke går ned, er det som Ivar sier sannsynlig at hylsen under veiven er pakket med salt. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 15.Mars.2017 Del på Facebook Svart 15.Mars.2017 Vanlig feil på disser : det går hull på den lange sorte gummi dingsen som sitter rundt girstangen rett over girkassen ! Sitér dette innlegget Link to post
Kongeørn Svart 15.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2017 Takk for svar. Hvordan skal jeg gå frem for å ordne dette? Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 15.Mars.2017 Del på Facebook Svart 15.Mars.2017 Jeg har bare vært borti dette på 4 hk. Da gjør jeg som følger : - Tapper ut girolje og tar ut innmat av undervannshuset. - Løsner låsering på enden av akslingen som går opp til motor. - Etter at undervannshus og girstang er løsnet, er det bare kilen i impeller som hindrer huset å gå ned. Den er mulig å få presset gjennom impellerhuset. (Impellerhus får en reife dog, så jeg skifter til en fra alt skrotet mitt) - Løsne powerhead komplett. - Skru av hylsen på undersiden av powerhead slik at aksling også går av. - Så må du enten bruke WD40 for å løsne opp, eller knuse i stykker hylsen og erstatte den med en ny. Merk at jeg bare er hobbymekaniker, kanskje de faglærte har en bedre løsning ? Sitér dette innlegget Link to post
Bruun Svart 15.Mars.2017 Del på Facebook Svart 15.Mars.2017 Det er ikke salt i hylsa di, veiva går rett i aksel til undervannshus. Det gjør heller ikke noe at den svarte gummien er sprukket da den kun huolder eksosen inne i stammen. Se bilde, Yamaha 8 hk veiv med undervannshus. Det som noen ganger skjer er at nederste retning på veiva går lekk. Da får du saltvann i nederste lager. Om et lager da setter seg eller bare lager romle lyd er umulig å si. Nederste lager er greit å bytte OM du får opp alle skruene uten og knekke de. Skru løs blokka fra stammen, ca 8 skruer. Av med svinghjul, tenntavle og alle skruer som holder blokka sammen på forgasser side. Ikke ta av topp, eksos osv Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 16.Mars.2017 Del på Facebook Svart 16.Mars.2017 Del 12 er hylsen jeg snakker om..... Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 16.Mars.2017 Del på Facebook Svart 16.Mars.2017 I min service bulletin er problemet med hull i gummien beskrevet som ett problem på disse , det kommer da vann i gir hus om ruster og går tregt eller setter seg fast . Har vel sett dette med eggene øyer og . Har også sett kalk/salt nede i stammen som gjør att driv Aksel går tregt Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 16.Mars.2017 Del på Facebook Svart 16.Mars.2017 Det er i del nr 12 som det blir sagt over her Sitér dette innlegget Link to post
Kongeørn Svart 20.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2017 Da har jeg funnet problemet. Som foreslått her var det i hylsa under veiva (del 12) det satt. Her var det fullt av eir og salt så jeg regner med at det smarteste er å gjøre den ordentlig rein før jeg setter motoren sammen igjen. Bør jeg legge hele hylsa i diesel eller holder det å bare spyle gjennom med vann? Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 21.April.2017 Del på Facebook Svart 21.April.2017 Tipper du må skrape litt for å få ut alt stivnet salt. Viktigst er det at dette ikke skjer igjen. Prøv å alltid lagre motor oppreist. Hvis du har en brå oppbakking, så la motoren går en liten stund slik at vannet som slår opp får tid til å renne ned igjen.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.