Jump to content

Yamaha 8 hk 2-takt går nesten ikke rundt


Kongeørn

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en Yamaha 8 hk totakter (1996) som ikke starter. Frem til i går trodde jeg at den sto fast, men jeg klarte såvidt å snu på svinghjulet. Jeg har trodd at feilen har ligget i undervannshuset, men dette vil ikke gå av. Tror kanskje drivaksel har rustet fast oppe under blokka? Uansett får jeg ikke svinghjulet til å gå rundt ved å trekke i startsnoren, da det kreves mye kraft for å få det til å gå rundt. Hva kan problemet være?

 

(Bildet er ikke den aktuelle motoren, men samme modell)

bilde

Link to post

Jeg har bare vært borti dette på 4 hk. Da gjør jeg som følger :

 

- Tapper ut girolje og tar ut innmat av undervannshuset.

- Løsner låsering på enden av akslingen som går opp til motor.

- Etter at undervannshus og girstang er løsnet, er det bare kilen i impeller som hindrer huset å gå ned. Den er mulig å få presset gjennom impellerhuset. (Impellerhus får en reife dog, så jeg skifter til en fra alt skrotet mitt)

- Løsne powerhead komplett.

- Skru av hylsen på undersiden av powerhead slik at aksling også går av.

- Så må du enten bruke WD40 for å løsne opp, eller knuse i stykker hylsen og erstatte den med en ny.

 

Merk at jeg bare er hobbymekaniker, kanskje de faglærte har en bedre løsning ?

Link to post

Det er ikke salt i hylsa di, veiva går rett i aksel til undervannshus. Det gjør heller ikke noe at den svarte gummien er sprukket da den kun huolder eksosen inne i stammen. Se bilde, Yamaha 8 hk veiv med undervannshus.

bilde

Det som noen ganger skjer er at nederste retning på veiva går lekk. Da får du saltvann i nederste lager. Om et lager da setter seg eller bare lager romle lyd er umulig å si. Nederste lager er greit å bytte OM du får opp alle skruene uten og knekke de. Skru løs blokka fra stammen, ca 8 skruer. Av med svinghjul, tenntavle og alle skruer som holder blokka sammen på forgasser side. Ikke ta av topp, eksos osv

Link to post
  • 1 måned senere...

Da har jeg funnet problemet. Som foreslått her var det i hylsa under veiva (del 12) det satt. Her var det fullt av eir og salt så jeg regner med at det smarteste er å gjøre den ordentlig rein før jeg setter motoren sammen igjen. Bør jeg legge hele hylsa i diesel eller holder det å bare spyle gjennom med vann?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...