skater 13 Startet 15.Mars.2017 Link til dette innlegget Startet 15.Mars.2017 hei eg har en smugler 19 som motor blir byttet fra 115 hk ficht ram v4, til en mercury 2t 90 hk. farten på den da var 58 kn hvilken fart kan eg se for meg? og hvilken propell bør eg ha. har tilgang på lift. (motorheis) båten veier ca 3-400 kg Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 15.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2017 Spennende med påstand om 58 knop med Smuggler 19 med 115 ficht! De pleier å gå i 46-47 knop med denne type motoren... Om vi sier 58 knop med 110hk på propellen så vil du få ca 50 kn med 85 hk på akslingen. Ettersom du har litt fantasifart så er jeg usikker på hva jeg vil anbefale av propell... Sitér dette innlegget Link to post
Anders_K Svart 15.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2017 Har en quicksilver 500 commander med mercury 90 optimax. Har 13x21" stålpropell på den og får 42 knop. Den veier 550 kg ca Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
skater 13 Svart 16.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2017 Spennende med påstand om 58 knop med Smuggler 19 med 115 ficht! De pleier å gå i 46-47 knop med denne type motoren... Om vi sier 58 knop med 110hk på propellen så vil du få ca 50 kn med 85 hk på akslingen. Ettersom du har litt fantasifart så er jeg usikker på hva jeg vil anbefale av propell... hei den står på med lift og semi cleaver. ikke vanlig oppsett ;) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2017 hvordan er farta målt? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
alfaalfa Svart 16.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2017 (redigert) Hei, flott! -hvilken semicleaver står på nå, gjerne også pitch, dia og rake om du har? Det er noe vanskeligere å anta hvilken forskjell det vil utgjøre med 90hk utgjør. Det kan hende du faller mye mer ned i fart. Ettersom den fordelen med feks lift vil avta brått om du ikke har nok skyv. Dette er ikke lineær sammenheng mellom hk og fart... Og da må du ned i chopper eller noe med mer skyv enn cleaver. Som Ivar - lurer også på hvordan farta er målt... Vanskelig å overbevise folk som har prøvd mye av choppere, cleavere, lift, nose cones, bunnslip, manuell propellbanking og mye annet... Redigert 16.Mars.2017 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skater 13 Svart 17.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2017 Hei, flott! -hvilken semicleaver står på nå, gjerne også pitch, dia og rake om du har? Det er noe vanskeligere å anta hvilken forskjell det vil utgjøre med 90hk utgjør. Det kan hende du faller mye mer ned i fart. Ettersom den fordelen med feks lift vil avta brått om du ikke har nok skyv. Dette er ikke lineær sammenheng mellom hk og fart... Og da må du ned i chopper eller noe med mer skyv enn cleaver. Som Ivar - lurer også på hvordan farta er målt... Vanskelig å overbevise folk som har prøvd mye av choppere, cleavere, lift, nose cones, bunnslip, manuell propellbanking og mye annet... farten ble målt av 3 forskjellige ting. 1: en annen speedbåt lå ved siden av meg i fart ( nor tech) 2:rs appen 3:knop måler i båten Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 17.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2017 Smuggler 19? Har aldri hørt om dem? Kjenner Smuggler 18 og 21. Er 19 en variant av 18 som er forlenget? Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
alfaalfa Svart 18.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2017 Tilbake til ditt ?: du vil falle anslagsvis til ca 50 knop. Men om du får en semi cleaver til å yte tilsvarende som en noe større motor er tvilsomt. Det er dette med hydrodynamisk motstand og skyvekraft. Det er jo flott å få 58 knop med 115 slik at du er over en kneik i hvordan skroget ligger i sjøen. Så jeg vil anta at det faller til noe under 50knop. Men hvilken propell vil gi deg best skyv... En cleaver løfter aktern, og det later til å ha vært heldig. Ulempen er at du har den lille girkassen på 4,25" og her er det langt mindre utvalg av propeller som passer. Kanskje Mercury Trophy Pluss, riktignok en 4 bl, men disse løfter aktern, som cleaver. Og det er en meget lettdrevet 4bl som i mange tilfeller topper 3 bl ved høy montering der man trenger å løfte skroget... Eller deres ny Spitfire X7... 3 bladers er vanskelig til denne. Med LaserII eller Turbo1 har du vanlig elefantøre design som sannsynligvis ikke gir deg løftet av akter... Cleaver på 90hk til denne store båten synes jeg virker usannsynlig at vil fungere optimalt. Sitér dette innlegget Link to post
Karl Norge Svart 19.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2017 (redigert) Ja, det fartshysteriet. Alltid fortere og fortere, he-he. Winrace har nok racing propell til denne motoren. 1,3 L har jo blitt mye brukt i offshore racing. Men legg gjerne ut bilde av båten din. Lettere å gi tips da. Gjetter den ligner på denne, he-he: https://baatplassen.no/bildearkiv/66/66036/1489913390.jpg Redigert 19.Mars.2017 av Karl Norge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skater 13 Svart 3.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2017 Sitér dette innlegget Link to post
Karl Norge Svart 3.April.2017 Link til dette innlegget Svart 3.April.2017 Ja, tenkte nok det. En flyer, he-he. Trenger nok ikke mye baugløft der nei. Regner med at du ikke kjøper fabrikk ny propell. Så da må du på bruktmarkedet, og da må du huske at selv små usynlige skader på propellen, kan ha stor negativ effekt. Prøv derfor helst en brukt propell før du kjøper den. Laser II, er det solgt en del av. Vet ikke om den passer på gearkassen din. Turtall, stigning, fart, løft, slipp osv, beregner du lett selv, etterhvert som du har mer data, he-he. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.