flex Svart 12.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 Her var det mange vise ord og formler. Se hva Wikipedia skriver Knallgass benevner en blanding av hydrogen og luft, eller hydrogen og oksygen. Den antennes lett og forbinder seg ved eksplosjon til vanndamp. 2H2 + O2 = 2H2O I laboratoriet kan hydrogen påvises ved et karakteristisk "bjeff" ved antennelse. Knallgass kan enkelt dannes ved to elektroder i vann med en likespenning på elektrodene. Når et bilbatteri er fullt oppladet, vil videre forsøk på opplading produsere knallgass og redusere vannmengden i batteriet. Blandinger av luft med 4-75 % hydrogen er brennbare, og blandinger mellom 18-59 % er eksplosive. Knallgass av hydrogen og oksygen brukes til rakettdrivstoff. Hydrogen ble også brukt i de første luftskipene som f.eks Zeppelin, men reaksjon med luft fikk katastrofalt resultat, og det brukes i dag helium. Det er påstander om at denne teknologien kan brukes som tilleggsdrivstoff for å få ned forbruket på bilmotorer, ved å installere ei elektrolysecelle. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
knutza Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Her er et morsomt eksperiment, slik som flex skriver om. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bjorngb Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Er det noen som har bilder av knallgassuhell? Mol og saann - gamle minner fra skolen :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wrooar Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Jeg fylte mine to måneder gamle batterier med vann i helgen og ladet de over natten. På morningen kunne jeg se en del vann/syre? som var rendt ut. Er dette et dårlig tegn på batteriene, eller er det et tegn på at jeg har fylt for mye? Sitér dette innlegget Båt til salgs: Nimbus 800 til salgs Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Beklager folkens. Jeg datt bare av lasset med alle formlene før jeg kom til bl.a. motordoktorens "Konklusjonen forblir den samme: Vi er enige om at knallgass er lettere enn luft" Takk for informasjonen. Jada, du kan være helt dønn sikker på at knallgass, også kalt hydrogen, er lettere enn luft. Eller det var kanskje ikke noe spørsmål, bare en bekreftelse på at slik er det? Når det kommer til lading, så lader min Stirling nå startbatteriet til Hulda med 13,69 volt. Det danner seg ikke knallgass. I hvertfall ikke i slike mengder at noe truer med å gå i lufta. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 eller er det et tegn på at jeg har fylt for mye? Ja. Hvis man fyller til max før lading, kan dette skje. Det har i alle fall jeg erfart... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Krimart Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Hydrogenet er den letteste gassen som finnes. Den er ansett for å være en av fremtidens lovende energikilder og kan dannes billig og i store mengder ved elekrtolyse av vann Hei, slenger meg på i kjemidiskusjonen og vrir det til kjernefysikk: Du mener da selvsagt i form av fusjonskraft dvs. energien som frigjøres når man lager helium av hydrogen, dvs. som vår kjære sol og ikke fult så kjære hydrogenbomber? Når man snakker om hydrogen i biler etc. er det kun som energibærer (og der man fortrinnsvis bruker brenselscelle). Hydrogenen er vel da strengt tatt ikke en energikilde. http://www.kjemi.uio.no/periodesystemet/vi...e=H&vis=alt M.h.t det opprinnelige spørsmålet: JA batterier kan produsere knallgass og denne kan eksplodere. Vær alltid nøye med god utlufting og pass altid på gnister etc. når du f.eks. monterer startkabler. Det er syrepruten som er problemet. Se f.eks. http://www.folkebladet.no/nyheter/article6937.ece Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Hydrogenet i biler kan være en energibærer for en brenselcelle eller det kan drive en forbrenningsmotor direkte. For øyeblikket er en brenselcelle dyr, har kort levetid og dårlig kapasitet relatert til størrelse. Hydrogenbiler bruker ikke brenselcelle, men forbrenner hydrogenet i en forbrenningsmotor. Hydrogen i biler er derfor ikke en energibærer, men selve drivstoffet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krimart Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 (redigert) Hydrogenet i biler kan være en energibærer for en brenselcelle eller det kan drive en forbrenningsmotor direkte. For øyeblikket er en brenselcelle dyr, har kort levetid og dårlig kapasitet relatert til størrelse. Hydrogenbiler bruker ikke brenselcelle, men forbrenner hydrogenet i en forbrenningsmotor. Hydrogen i biler er derfor ikke en energibærer, men selve drivstoffet. Forbreningsmotor eller brenselcelle spiller ingen rolle, det er bare to forskjellige metoder å utnytte den kjemiske energien i H2 på. Poenget er at H2 er kun en energibærer og ikke en energikilde fordi man må bruke mer energi for å produsere H2 enn man får tilbake ved forbrenning. Sånn sett er vel H2 mer et sluk enn en kilde, dvs. så lenge man ikke har løst problemstillingen med fusjonskraft. Redigert 13.Oktober.2008 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Enig i at slik kan man også se det, men hydrogen kan uansett bli en energikilde hvis man f.eks kan finne en måte å bruke solenergi til å spalte vann, f.eks via en form for fotosyntese. Da blir altså hydrogenet i vannet energikilden. Fortsatt gjenstår imidlertid problemet med at hydrogengass tar mye plass og at det å fremstille flytende hydrogen fra gass er dyrt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Da er det solen som er energikilden fordi vi må først gjøre noen foranstaltninger for å få energien "inn i" hydrogenen. Først når naturene gjøre det uten vår hjelp kan vi snakke om en kilde. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Er det noen som har bilder av knallgassuhell? Mol og saann - gamle minner fra skolen :-) Brodern skulle koble av batteriet på den gamle Joda Tour`n min. Smart som han var passet det best å ta av dekkslene til syra for å få plass til skiftnøkelen. Selvsagt kom han borti - og +. Batteriet tok fyr i noen sekunder og så sa det PANG. Fyttikatta å det smalt. Brodern ble kasta bakover, fikk syra i tryne, men det gikk bra da han fikk skylt med vann umidellbart. Hele toppen på batteriet lå strød rundt i hele båten. Syra traff også kalesje og treverk i båten, så alt fikk seg en omgang med ferskvann. Utrolig nok gikk det bra med både brodern og båten. Skulle gjerne ha tatt bilder av det, men der og da hadde jeg andre tanker. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
AndersH Svart 28.Mai.2011 Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 I båten vår er batteriene plassert under senga i en relativt trang akterlugar. Det er ikke annen lufting for batteriene enn sprekker og slikt inn i lugaren. Er dette trygt? Lugaren har vindu, men det brukes kun når det er ok temperatur ute, og ikke regn. PS: Jeg røyker ikke på senga... Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellmatros Svart 29.Mai.2011 Del på Facebook Svart 29.Mai.2011 Ingen problem hvis du ikke overlader. Hvis det ikke minker vann på batteriet så har du heller ikke gassing. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.