EiSvIn Startet 17.Mars.2017 Del på Facebook Startet 17.Mars.2017 Kompasshuset er tomt for kompassvæske, og i fjor dugget det så mye at det var umulig å se noe som helst i det. Så jeg tenkte jeg skulle fylle det opp. Kompasset er at typen C.Plath, jeg har ikke klart å finne noe modellnummer på det. Men det har nok vært i båten siden den var ny - altså begynnelsen av 80-tallet. Men på kompasset står det "Filled with C.Plath compass fluid 41462 !Dont use alcohol!" Noen som har noen forslag til hva som kan brukes og hvor jeg får tak i dette? Jeg fant noen poster på nettet som foreslo bl.a. babyolje? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 17.Mars.2017 Del på Facebook Svart 17.Mars.2017 Du får høre med Sperry Marine Northrop Grumman de er importør for C.Plath. Holt iallefall tidligere til i Laksevåg. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 17.Mars.2017 Del på Facebook Svart 17.Mars.2017 Toplicht http://www.toplicht.de/en/shop/instrumente-navigation-und-funk/kompass-und-peilscheibe/schiffskompasse/kompassfluessigkeit-isopar-m-fuer-c.plath-kompasse Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 17.Mars.2017 Del på Facebook Svart 17.Mars.2017 For all del, bruk det som er anbefalt. Et at de mer triste kapitler er dag jeg måtte fylle en halv flaske 60 % Vodka på kompasset (Silva). Og det konka fullstendig etter en ukes tid. Kuppelen ble grå og sprakk i biter. Det burde egentlig stått på flasken 'kun til invortes bruk'. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 17.Mars.2017 Del på Facebook Svart 17.Mars.2017 (redigert) https://www.exxonmobilchemical.com/Chem-English/Files/Resources/isopar-m-fluid-product-safety-summary.pdf https://www.exxonmobilchemical.com/Chem-English/Files/Resources/Content/isopar-m-fluid-product-safety-summary.aspx Molig du kan få en skvett hos en av disse http://www.pib.no/main.aspx?Gui/NameList&stateid=271 Redigert 17.Mars.2017 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ida Marie III Svart 17.Mars.2017 Del på Facebook Svart 17.Mars.2017 Lampeolje brukte jeg på mitt, det er like fint 2 år senere.. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 17.Mars.2017 Del på Facebook Svart 17.Mars.2017 (redigert) Hva med ren og klar glycol? Tror det kan fås hos maritim som konserveringsglycol for drikkevannsssystemer. Redigert 17.Mars.2017 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Mars.2017 Del på Facebook Svart 17.Mars.2017 Det jeg fikk hos Sestrel, en gang i forrige årtusen, var 'glyserinolje', noe slikt. Man skal være forsiktig, vite hva man gjør. Sitér dette innlegget Link to post
Ole M Rønning Svart 4.Juli Del på Facebook Svart 4.Juli Vi fyller disse kompassene med lampeparafin som de normalt er fylt med Sitér dette innlegget Link to post
Ole M Rønning Svart 4.Juli Del på Facebook Svart 4.Juli Hulda skrev On 17.3.2017 at 12.52: For all del, bruk det som er anbefalt. Et at de mer triste kapitler er dag jeg måtte fylle en halv flaske 60 % Vodka på kompasset (Silva). Og det konka fullstendig etter en ukes tid. Kuppelen ble grå og sprakk i biter. Det burde egentlig stått på flasken 'kun til invortes bruk'. Spritkompass skal ha ca 50% sprit. Uten tilsetning, så 60% litt uttynnet er OK. Andre kompass, som C. Plath er fylt med lampeparafin. Smak på stoffet før du fyller på noe. Parafin kjenner man lett igjen. Jeg har reparert kompass i 50 år+ Sitér dette innlegget Link to post
Ole M Rønning Svart 4.Juli Del på Facebook Svart 4.Juli EiSvIn skrev On 17.3.2017 at 9.52: Kompasshuset er tomt for kompassvæske, og i fjor dugget det så mye at det var umulig å se noe som helst i det. Så jeg tenkte jeg skulle fylle det opp. Kompasset er at typen C.Plath, jeg har ikke klart å finne noe modellnummer på det. Men det har nok vært i båten siden den var ny - altså begynnelsen av 80-tallet. Men på kompasset står det "Filled with C.Plath compass fluid 41462 !Dont use alcohol!" Noen som har noen forslag til hva som kan brukes og hvor jeg får tak i dette? Jeg fant noen poster på nettet som foreslo bl.a. babyolje? Normalt hvis du smaker på kompassvæsken, finner du det ut. Det er enten lampeparafin eller 50%sprit. Det kjenner du forskjell på. Lanpeparfin får du kjøpt i butikken, og sprit på polet. Har du stort behov kan du få kjøpt teknisk denaturert sprit, med 2% metylisobytul fra vinmonopolet, men en flaske 60% med en desiliter rent vann, gjør også susen. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 4.Juli Del på Facebook Svart 4.Juli Velkommen til BP. Godt med en ny ekspert. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Hulda Svart 4.Juli Del på Facebook Svart 4.Juli Sestrel skal, i hht. spec, ha siliconolje. Hva nå det enn er. Kjøpte en flaske for 40 år siden fra Sestrels forhandler i Norge. Nå eksisterer vel verken Sestrel eller forhandleren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.