NOR2138 Startet 17.Mars.2017 Del på Facebook Startet 17.Mars.2017 Jeg har kikka litt på skroggjennomføringene i forbindelse med mulig bytte til kompositt. Der kom jeg over denne, som har noe bygd opp fra skroget rundt den. "Fjellet" er hardt, og jeg tror kanskje det er litt glassfiber og mye epoksy som er bygget opp, kanskje som forsterkning. Ser ingen synlige skader på utsiden eller innsiden av skroget rundt dette. Var vanskelig å måle opp hvor høyt opp det var bygget opp, kanskje opp mot en centimeter. Burdte kanskje pusset vekk innvendig maling for å se nærmere på det, men det ble altså ikke gjort... Det er kun denne som er laget slik. Noen som kan si hva som er gjort her, og hva det eventuellt har å si for installering av ny gjennomføring? Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 17.Mars.2017 Del på Facebook Svart 17.Mars.2017 For meg ser det ut som om noen har støpt over mutteren til gjennomføringen... Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
bellen Svart 17.Mars.2017 Del på Facebook Svart 17.Mars.2017 På eldre båter var det vanlig å støpe over mutteren. Vet ikkje hva som er normal praksis i dag. Sitér dette innlegget Link to post
NOR2138 Svart 17.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2017 Det hindrer iallefall unga å skru den løs. Bør det by på store problemer å få den fri fra skroget uten bruk av motorsag og hagle? Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 17.Mars.2017 Del på Facebook Svart 17.Mars.2017 Du skrur jo bare gjennomføringen ut, og lar mutteren stå igjen. Så skrur du den nye inn...... Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 17.Mars.2017 Del på Facebook Svart 17.Mars.2017 Hei Dersom du skal montera komposittgjennomføring, som har større dimensjon, må mutteren bort. Ask Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 17.Mars.2017 Del på Facebook Svart 17.Mars.2017 var sånn på min gamle Nidelv også, mutter behørig gjemt bak et berg av støp. Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 17.Mars.2017 Del på Facebook Svart 17.Mars.2017 Du skal ikke se bort fra att selve gjennomføringen også er støypt fast i skroget . Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 17.Mars.2017 Del på Facebook Svart 17.Mars.2017 Hvis båten er gammel nok ble det brukt en spesielt god bronsje. Det var en på forumet her som ville bytte sine gjennomføringer så han kuttet vekk glassfiber og kuttet deretter bronsjen. Den var fin som ny. Prøv med en fil før kuttingen starter. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 18.Mars.2017 Del på Facebook Svart 18.Mars.2017 Hvis båten er gammel nok ble det brukt en spesielt god bronsje. Det var en på forumet her som ville bytte sine gjennomføringer så han kuttet vekk glassfiber og kuttet deretter bronsjen. Den var fin som ny. Prøv med en fil før kuttingen starter. Hei Eg har opplevd å kutta av ei gjennomføring, men det viste seg at gjennomføringa var heilt topp. Det var på ein gamal Vega. Det er lurt å sjekka metallkvaliteten før ein tek fram vinkelsliparen. Det er ofte sjølve ventilen som er dårleg, men den er ikkje alltid like lett å få laus. Ask Sitér dette innlegget Link to post
NOR2138 Svart 18.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2017 Mtp bytte av gjennomføring tenker jeg altså å bytte alt frem til slangen, siden jeg er usikker på hvor gammelt alt er og det kan være i fra 80-tallet selv om dette er lite sannsynlig. Gjør eventuelt dette for å glemme det og ha det klart til salg den gangen det kommer :) Tror det var seks eller syv stk totalt, så det er ikke store invisteringen. Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 18.Mars.2017 Del på Facebook Svart 18.Mars.2017 Gamle bronsegjennomføringer er ofte langt bedre enn de som er på markedet i dag. Hvis du får skrudd av ventilen får du kanskje et inntrykk av tilstanden. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Mars.2017 Del på Facebook Svart 18.Mars.2017 På vår Viksund var også gjennomføringene støpt fast. Jeg kappet flush med skroget og slipte rent. Deretter monterte jeg nye syrefaste på vanlig måte med fugemasse. Men i ettertid så jeg jo at jeg bare kunne gjort som tb55 sier: Du skrur jo bare gjennomføringen ut, og lar mutteren stå igjen. Så skrur du den nye inn...... Du må ha et flattstål som passer i hullet på gjennomføringa. Så skrur du den ut med en stor skiftnøkkel eller rørtang. Eg har opplevd å kutta av ei gjennomføring, men det viste seg at gjennomføringa var heilt topp. Det var på ein gamal Vega. Det er lurt å sjekka metallkvaliteten før ein tek fram vinkelsliparen. Det er ofte sjølve ventilen som er dårleg, men den er ikkje alltid like lett å få laus. Har også opplevd å kappe i filler krute gode gjennomføringer, så det kan jo være greit å sjekke statusen før en setter i gang. Også enig i at ventilen ofte ryker først. Å få av ventilen bør ikke være noe problem. Rett verktøy er en forutsetning. Likedan en god hjelper som står på utsiden å holder igjen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.