Ricardo Seiboth Startet 21.Mars.2017 Del på Facebook Startet 21.Mars.2017 Johnson 60hk 1970-1972 modell drivstoffforbruk? 60hk 2 takt bensin / 30Liter i timen ++ tenke vanlig cruise fart. Eventuell toppfart tenker jeg 60Liter i Timen? Er dette sirka riktig? Halvplaner med 16,5 fot med sirka 1 tonn i vekt med personer, motor og båt. Takker for tips :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 21.Mars.2017 Del på Facebook Svart 21.Mars.2017 (redigert) For gamle 2-taktere gjelder vel gjerne den gamle tommelfingerregelen om en halv liter i timen pr. hk, så det blir ca 30 liter i timen på full gass. Sammenlignet med en moderne 4-takt 60 hk som bruker omkring 20-22 liter i timen. Altså litt over 1/3 liter i timen pr. hk. Min Honda 90 hk brukte 34 liter i timen og min Mercury 115 hk 4-takt bruker ca 40 liter i timen på full gass. I marsjfart kan forskjellen i forbruk mellom gammel 2-takter og moderne 4-takter eller E-tec/Optimax gjerne være større. Redigert 21.Mars.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Ricardo Seiboth Svart 21.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2017 Okei fikk nettopp sjokk da noen bekjente meiner denne skulle bruke 70 liter i timen på full gass. Han hadde vist hat en slik i sin ungdomstid. Så da blei jeg litt nysjerrig og mådde finne ut om dette. :) men tusen takk for svar :D Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 21.Mars.2017 Del på Facebook Svart 21.Mars.2017 Hvis den bruker 70 liter/time så er det noe veldig galt med den Hvis alt er i orden med en så bør den bruke litt under 30 liter/time på full gass. En moderne 200 hk 4-takt bruker vel rundt 70 liter/time. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Ricardo Seiboth Svart 21.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2017 Supert, tusen hjertelig takk. Da kan keg puste litt lettere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
stein erik olsen Svart 7.April.2018 Del på Facebook Svart 7.April.2018 Teerex skrev On 21.3.2017 at 16.44: For gamle 2-taktere gjelder vel gjerne den gamle tommelfingerregelen om en halv liter i timen pr. hk, så det blir ca 30 liter i timen på full gass. Sammenlignet med en moderne 4-takt 60 hk som bruker omkring 20-22 liter i timen. Altså litt over 1/3 liter i timen pr. hk. Min Honda 90 hk brukte 34 liter i timen og min Mercury 115 hk 4-takt bruker ca 40 liter i timen på full gass. I marsjfart kan forskjellen i forbruk mellom gammel 2-takter og moderne 4-takter eller E-tec/Optimax gjerne være større. Hei. Hvilken mod er Din Honda 90 hk? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 7.April.2018 Del på Facebook Svart 7.April.2018 Hei, det var en 2008-modell. Solgte den i 2015 da jeg kjøpte Mercury F115. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.