Guest Avmønstret# Svart 27.Mars.2017 Del på Facebook Svart 27.Mars.2017 (redigert) Det blir aldri feil å ta impellerbyttet hvert år. Med mindre en er under garanti osv som krever det syns jeg vel det blir en vurdering en må ta etter erfaring. For dette varierer vel veldig såvidt jeg har fått med meg... På min Yanmar 2gm ville det bare være tull å skifte hvert år, med mindre en har veldig mange gangtimer da.. Og jeg sier ikke det fordi det er vanskelig å bytte på den motoren, det er faktisk ekstremt enkelt, men ser ikke helt poenget i å gjøre ting som ikke trengs å gjøres, egentlig på en generell basis ;-) Og så leser jeg her på BP om folk som, med andre motorer, erfarer impellerhavari etter relativt kort tid. Da er vel det en erfaring man må ta med seg relatert til den motoren og også basert på hvilken impeller man valgte å kjøpe. --- Nå har jeg en perkins 4.108 og vil bygge egen erfaring på den motoren fremover ved å ta den ut og sjekke hver sesong. Og selvsagt bytte om jeg er det minste i tvil. --- Men ja, blir ikke feil å bytte hvert år.. litt usikker på om det alltid er riktig for det ;-) Redigert 27.Mars.2017 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 27.Mars.2017 Del på Facebook Svart 27.Mars.2017 (redigert) I manualen for min Yanmar 4JHE står det at impeller byttes hver 600 timer. Og da kan en selv regne hvor mange år det blir. Jeg har under 100 driftstimer i året, og har vel byttet impeller 3 - 4 ganger. Og da har den vært uskadet, kun litt slitt. Nå er det å bemerke at denne motoren har et veldig "snilt" impellerhus som er "ovalt". Da slipper impelleren å stadig treffe kanten på en innskrudd plate. Og selvfølgelig bruker jeg Jabsco impeller. Redigert 27.Mars.2017 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordgubbe Svart 29.Mars.2017 Del på Facebook Svart 29.Mars.2017 I manualen for min Yanmar 4JHE står det at impeller byttes hver 600 timer. Og da kan en selv regne hvor mange år det blir. Jeg har under 100 driftstimer i året, og har vel byttet impeller 3 - 4 ganger. Og da har den vært uskadet, kun litt slitt. Nå er det å bemerke at denne motoren har et veldig "snilt" impellerhus som er "ovalt". Da slipper impelleren å stadig treffe kanten på en innskrudd plate. Og selvfølgelig bruker jeg Jabsco impeller. Ja, legg merke til dette: "snilt" pumpehus. Betyr veldig mykje, det kan eg skrive under på. Skal ikkje mykje teknisk innsikt i det må gå gale når vingene på impellaren vert tvinga 90 grader for kvar omdreiing i eit trangt pumpehus. (Kvifor vert det ikkje brukt vedlikhaldsfrie pumper her? Sikkert fordi dei er dyrare.) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.