Jump to content

Impeller fra biltema - hva er med i pakken?


MegaTrondy

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Det blir aldri feil å ta impellerbyttet hvert år. 

 

Med mindre en er under garanti osv som krever det syns jeg vel det blir en vurdering en må ta etter erfaring. For dette varierer vel veldig såvidt jeg har fått med meg...

 

På min Yanmar 2gm ville det bare være tull å skifte hvert år, med mindre en har veldig mange gangtimer da.. Og jeg sier ikke det fordi det er vanskelig å bytte på den motoren, det er faktisk ekstremt enkelt, men ser ikke helt poenget i å gjøre ting som ikke trengs å gjøres, egentlig på en generell basis ;-) 

 

Og så leser jeg her på BP om folk som, med andre motorer, erfarer impellerhavari etter relativt kort tid. Da er vel det en erfaring man må ta med seg relatert til den motoren og også basert på hvilken impeller man valgte å kjøpe. 

---

 

Nå har jeg en perkins 4.108 og vil bygge egen erfaring på den motoren fremover ved å ta den ut og sjekke hver sesong. Og selvsagt bytte om jeg er det minste i tvil. 

---

 

Men ja, blir ikke feil å bytte hvert år.. litt usikker på om det alltid er riktig for det ;-)

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I manualen for min Yanmar 4JHE står det at impeller byttes hver 600 timer. Og da kan en selv regne hvor mange år det blir. Jeg har under 100 driftstimer i året, og har vel byttet impeller 3 - 4 ganger. Og da har den vært uskadet, kun litt slitt.  Nå er det å bemerke at denne motoren har et veldig "snilt" impellerhus som er "ovalt". Da slipper impelleren å stadig treffe kanten på en innskrudd plate. Og selvfølgelig bruker jeg Jabsco impeller.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I manualen for min Yanmar 4JHE står det at impeller byttes hver 600 timer. Og da kan en selv regne hvor mange år det blir. Jeg har under 100 driftstimer i året, og har vel byttet impeller 3 - 4 ganger. Og da har den vært uskadet, kun litt slitt.  Nå er det å bemerke at denne motoren har et veldig "snilt" impellerhus som er "ovalt". Da slipper impelleren å stadig treffe kanten på en innskrudd plate. Og selvfølgelig bruker jeg Jabsco impeller.

 

Ja, legg merke til dette: "snilt" pumpehus. Betyr veldig mykje, det kan eg skrive under på. Skal ikkje mykje teknisk innsikt i det må gå gale når vingene på impellaren vert tvinga 90 grader for kvar omdreiing i eit trangt pumpehus. (Kvifor vert det ikkje brukt vedlikhaldsfrie pumper her? Sikkert fordi dei er dyrare.)

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...