Jump to content

Impeller fra biltema - hva er med i pakken?


MegaTrondy

Recommended Posts

Ser at Mouche siterer fra bloggen vår "En hyllest til Biltemaimpelleren".  Det er ikke fordi Biltema-impelleren er billigere en Volvo sin at vi benytter den.  Differansen i pris på  originale og uoriginale deler utgjør ikke den helt store summen i det totale regnskapet.  Vi var rett og slett ikke fornøyd med kvaliteten på VP sin.  3 år på rad fikk vi impellere som var i ferd med å gå i oppløsning etter en sesong.  Tenkte derfor at det var greit å prøve noe annet.  Når BT sine impellere viste seg å holde veldig mye bedre så har vi holdt oss til dem.  Ellers å benytter vi originale deler fra Volvo.  Både olje, dieselfiltre og  oljefiltre.  Annet hvert år bytter vi kjølevæske og da benytter vi original Volvo frostvæske.  Når sjøvannspumpen ble overhalt benyttet vi originale simmerringer fra Volvo.  Men akkurat når det gjelder impelleren kjører vi uoriginal rett og slett fordi vi har bedre erfaring med Biltema sin

 

På mange nettforum, var det mange diskusjonar kring kvaliteten på Volvo sine impellarar for nokre år sidan. Vi får tru at dette har kome seg. Det var ofte slik seilbaaten beskriv det, at impelleren holdt eit år. Eg har fram til i fjor kun skifta ein impeller i løpet av ganske mange år (yanmar). Dette var også heilt unødvendig. Den gamle var god som ny. Har no gått over til Volvo, så eg er spent på framtida :wink: Har forøvrig ein orginal og ein Biltema-impeller liggande i båten. Blir spennande å sjå kva for ein eg skal montere :lol: Biltemaimpelleren er forøvrig levert med pakning.

Link to post
Share on other sites

TS vi ha en impeller til reserve.

Mitt lokale vp verksted poengterte i fjor at impeller er ferskvare.

Hva med at TS monterer ny orginal impeller på motoren og kjøper billig uorginal til reserve i tilfelle impellerhavari til sjøss.

Blir jo litt dumt å montere en flere år gammel orginal reserveimpeller ved ordinært bytte.

 

Ferskvare - det gjelder alle gummiprodukter som inneholder mykner, noen som har demontert en 15 år gammel nitril O-ring som har stått på en varm installasjon ?  Saker er at mykneren "fordamper" og gummien blir hardere og hardere...

For en impeller vil den typisk begynne å sprekke der den utsettes for mest bøy/strekk.

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor vil du ha en "billig" impeller som må byttes hvert år når en kvalitesimpeller kan holde 10 år? Det går an å spare seg til fant, sier nå jeg.

 

Veldig einig. Biltema sine kan vere av god kvalitet, men dei kan like gjerne vere av meir simpel kvalitet. Det heile er litt meir usikkert. Problemet med biltema sine produkter er ofte den meir variable kvaliteten. So høyrer eg nokon seier; ja, men dei ser heilt like ut. Kva tøys er no det. Kvaliteten ligg ikkje "tjukt utanpå dei". Vanlegvis går det greitt, men den gongen det ikkje går greitt, fordi me ville spare nokre hundrelappar? Men når det er sagt, ofte er desse reservedelene prisa vanvittigt høgt, det heng ikkje på greip. Kva avanse snakkar me om her? Sjølvsagt fleire hundre.

 

Link to post
Share on other sites

Kan jo sjå ut som om tema for neste tråd burde være: tør du å bruke impeller fra volvo.

Ang biltema impeller. Eg satte nylig inn biltema i ein 4syl yanmar. Orginal yanmar var betraktelig tjukkare vinger og eit par vinger meir en bt sin.

Sjølvsagt virker begge. Men eg trur det kan være stor forskjell den dagen ein plastpose tetter bunnventilen i nokre sekunder, eller båten hopper og suger luft.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ser Volvo sine impellarar er mykje diskutert. Håpar dei er blitt betre enn dei var for 30 år sidan. Då var dei ein rein tragedie. I alle høve på min Volvo MD 17 C. Reknar som sagt dette er ordna forlengst. Synd det ikkje står produsentnamn på dei. Men ingen vågar vel å merka dei med "produsert i Kina"?

Link to post
Share on other sites

Fra forumet her kan vi hente nok en dokumentasjon på den flotte kvaliteten på impellere fra Volvo;

 

https://baatplassen.no/i/topic/25820-sjekk-impelleren-volvo-penta-med-d%C3%A5rlig-kvalitet/

 

Hvor er alle trådene med "dokumentasjon" på hvor dårlig impellere fra Biltema er?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Den "dokumentasjonen" i tråen det henvises til, var det i 2006 rapportert om dårlige impellere fra vp.

 

Tråden avaluttes med at en med impellere montert i 2010 , er like fine etter 6år.

 

Skal man da konkuludere med at vp impellere fortsatt er dritt, eller var det engang på tidlig 2000 tallet at de gjorde en brøler?

Husk at forumtråder er også ferskvare.

 

Folk må mene hva de vil, og Bt impellere kan antagelig være gode nok, men skal min impeller havarere (noe den aldri har gjort),skal det være en original impeller og ikke en bilig impeller.

 

Min erfaring er nemlig at det er flere ting fra bt som er av dårlig kvalitet enn ting fra vp/ profesjonelle.

Dermed kjøper jeg fra proffene der jeg har råd/ mener det er kritisk.

 

Når det gjelder reklamasjon, nok vi forbrukere skylden for den lave prosenten som bt kan vise til.

 

Kjøper man noe som koster en 1/10 av h a andre skal har, er det nok få som gidder å reklamere.Man forventer liksom ikke annet.

 

Kjøper man derimot noe som skal være kvalitet og koster er arm, blir terskelen for å reklamere lavere.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Selv om biltema sin impeller er billig betyr det ikke at folk ikke reklamerer. Hvis en kritisk del skader vitale deler i motoren vil det nok være grunn til å reklamere. Biltema er ikke tjent på å måtte betale erstatning for ødelagte maskiner. Man ser fort om impelleren er skadet pga. mangel på vann eller om den har gått i oppløsning av andre grunner.

Redigert av MegaTrondy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis en impeller medfører at en motor havarerer så kan faktisk produsent/leverandør av impeller komme i et erstatningsansvar hvilket trolig BT som en profesjonell aktør er klar over.

 

Jeg har sett mye dokumentasjon på at impellere fra Volvo har vært av dårlig kvalitet, men venter fortsatt på alle skrekkhistoriene om impellere (ikke skruer eller plastdeler eller høytrykksspylere osv) fra BT.

 

Men for all del, de som tror at noe er bra bare fordi det er dyrt er jo nettop hva varehandelen bruker enorme summer på å overbevise oss om og folk lar seg lure, behørig dokumentert i også denne tråden!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

 Biltema er ikke tjent på å måtte betale erstatning for ødelagte maskiner.  

Veit ikkje ka slags fantasiverden du lever i men noe erstatning for følgeskader har det aldri vært å hente noe sted noen gang. Skal man ha det minste sjangs om å prøve seg på noe som helst så må man la andre ta seg av jobben slik håndverkerloven kommer inn i bildet. Når du sjøl er håndverkeren så har du ingen steder å rette noe krav annet enn til mannen i speilet. 

 

Tror heller ikkje pris er noe grunnlag for ikkje å klage. Folk klager på alt fan samma hvor billig det er , ja like gjerne om det er gratis så skal det klages. Nordmenn er verdens småligste folkeslag. Eg skjemst rett som det er.

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tipper bt har helt grei kvalitet på slike kritiske deler, og så kjører de heller ned pris og fortjeneste på delen så du skal komme dit å handle både den og andre varer de har større fortjeneste på. Produsenten av impellerene lager helt sikkert "vp-impeller" til uhorvelig mange tilsvarende kjeder som BT.

Link to post
Share on other sites

Pris har absolutt ingen betydning mht rettigheter ved en klage, men kunder gidder ikke klage før beløpet er av en viss størrelse. Litt synd egentlig for både butikk og produsent trenger å få tilbakemelding når et produkt ikke holder mål, og slike klager gavner oss alle som kunder og er og blir også en slags kvalitetskontroll til felles beste.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvis motoren blir skadet som følge av impelleren vil nok folk klage, spesielt hvis feilen skyldes normal bruk. Da vil ikke folk tenke at den bare kostet 89 kroner og at man da må godta at motoren ryker. Hva koster det egentlig å lage en impeller? Jeg tror egentlig at 89 kroner også er dyrt i forhold til faktiske kostnader. Greit nok at alle ledd skal ha sin del av kaken, men jeg tror også at avansen er stor i alle ledd. Akkurat der er volvo på topp når det gjelder å ta mest for sine produkter.

 

Legger også merke til at alle snakker om holdbarhet. Det er naturligvis viktig, men det er ikke noen som snakker om kjøling og kapasitet. Det er ikke nødvendigvis den med best holdbarhet som gir best kjølig tenker jeg. At noen impellere ikke varer like lenge kan ha med å gjøre at de er tettere og virker mer effektivt, at de derfor er mer sårbar mot tørrkjøring.

Link to post
Share on other sites

Pris har absolutt ingen betydning mht rettigheter ved en klage, men kunder gidder ikke klage før beløpet er av en viss størrelse. Litt synd egentlig for både butikk og produsent trenger å få tilbakemelding når et produkt ikke holder mål, og slike klager gavner oss alle som kunder og er og blir også en slags kvalitetskontroll til felles beste.

 

Jeg er enig i det du skriver her Mouche, men jeg er ikke så sikker på at alle leverandører er helt enige. Mange er nok fornøyd om de for solgt så mye som mulig av sine produkter til høyest mulig pris og med minst mulig retur. Vel vitende om at produktet bare er dritten. De fleste produkter har en begrenset levetid, og jo mer de klarer å selge av det produktet uten å ta utviklingskostnader, jo høyere blir fortjenesten. Også en impeller har utviklingskostnader, selv om det er en kopi. Det skal tas fram et støpeverktøy eller flere, og det skal testes ut forskjellige materialkvaliteter.

 

At Volvo sine impellere ikke holder like lenge som de fra BT (hvis det er slik da) kan ha å gjøre med at Volvo har lagt større ressurser i utviklingen og at de har klart å treffe på en gummikvalitet som kun holder et år. På den måten får de solgt flere deler.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

 

At Volvo sine impellere ikke holder like lenge som de fra BT (hvis det er slik da) kan ha å gjøre med at Volvo har lagt større ressurser i utviklingen og at de har klart å treffe på en gummikvalitet som kun holder et år. På den måten får de solgt flere deler.

 

Det er en god betraktning som er lett å glemme. At man faktisk kan bruke ressurser for å gjøre en del "akkurat god nok" sånn at en kan øke salget. Da kan fort andre produsenters alternativ bli bedre.

 

Samtidig er ideen om at det faktisk blir gjort, altså at man lager dårligere med vilje, så sinnssyk at jeg tror vi fjerner det fra vurderingene våre.  

--

 

Og plutselig kan man være i den situasjonen at en dyr originaldel er dårligere, varer kortere osv ifht en billig piratdel. 

--

Link to post
Share on other sites

Det er en god betraktning som er lett å glemme. At man faktisk kan bruke ressurser for å gjøre en del "akkurat god nok" sånn at en kan øke salget. Da kan fort andre produsenters alternativ bli bedre.

 

Samtidig er ideen om at det faktisk blir gjort, altså at man lager dårligere med vilje, så sinnssyk at jeg tror vi fjerner det fra vurderingene våre.

--

 

Og plutselig kan man være i den situasjonen at en dyr originaldel er dårligere, varer kortere osv ifht en billig piratdel.

--

 

Tanken er sinnsyk, men praksisen er der allerede.

 

 

Biler, datautstyr,leker o.s.v

 

Lyspærer var vel det første produktet mam begynte å gjøre slikt med.

 

Om VP gjør det med impellerene sine?

Da gjør de isåfall en dårlig jobb, jeg har sett flere som er like fine etter 3 år.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Jeg  har tomotors og er derfor ikke panisk til bytte av impellere da dette uansett ikke medfører driftsstans på begge motore samtidig. Og jeg har både sjøvannsfiltere med gjennomsiktig lokk slik at jeg ser hva som forefinnes i de samt starter eller kjører aldri motorene uten at bunnventilene er åpnet.

 

Da jeg byttet impellere på motorene i fjor så de originale VP-impellerne som har stått siden 2010 ut omtrent som nye. Ingen sprekker, dårlig gummi etc. Kun noen få slitemerker langs dreieretningen.Tenker de fint kunne kjørt 5 år til. Men det ble gjort uansett, bl.a. for tilstandskontrollen sin del. Selvsagt ble disse ersattet av originale impellere igjen. Jeg eksperimenterer ikke med slike ting.

 

Forøvrig produseres VP's impellere til D-serie motorene av Jabsco. La merke til at to som var kjøpt på ulikt tidspunkt hadde ulikt produksjonsland men store fabrikanter har jo gjerne fabrikker i flere land.

 

Bege to var produserte i Europa.

Link to post
Share on other sites

Pris har absolutt ingen betydning mht rettigheter ved en klage, men kunder gidder ikke klage før beløpet er av en viss størrelse. Litt synd egentlig for både butikk og produsent trenger å få tilbakemelding når et produkt ikke holder mål, og slike klager gavner oss alle som kunder og er og blir også en slags kvalitetskontroll til felles beste.

 

Ja det er nok slik me ikkje giddar klage på småbeløp. Men om ingen klagar vert det ikkje betre. Difor, klag også på billigt skit!

Link to post
Share on other sites

 "Jeg  har tomotors og er derfor ikke panisk til bytte av impellere da dette uansett ikke medfører driftsstans på begge motore samtidig. Og jeg har både sjøvannsfiltere med gjennomsiktig lokk slik at jeg ser hva som forefinnes i de samt starter eller kjører aldri motorene uten at bunnventilene er åpnet."

 

Veit ikkje om eg er heilt samd i dette. Hos meg, som rett nok ligg 30 år tilbake i tid, smulda deler av impellaren seg opp i mindre bitar. Og dette skjedde to gonger. Motoren blei sjølvsagt varm. Ikkje bra å få desse småbitane inn i kjølesystemet. (Mogeleg det er sil her.) Og eg skifta den gong kvart år!

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 "Jeg  har tomotors og er derfor ikke panisk til bytte av impellere da dette uansett ikke medfører driftsstans på begge motore samtidig. Og jeg har både sjøvannsfiltere med gjennomsiktig lokk slik at jeg ser hva som forefinnes i de samt starter eller kjører aldri motorene uten at bunnventilene er åpnet."

 

Veit ikkje om eg er heilt samd i dette. Hos meg, som rett nok ligg 30 år tilbake i tid, smulda deler av impellaren seg opp i mindre bitar. Og dette skjedde to gonger. Motoren blei sjølvsagt varm. Ikkje bra å få desse småbitane inn i kjølesystemet. (Mogeleg det er sil her.) Og eg skifta den gong kvart år!

Det blir aldri feil å ta impellerbyttet hvert år. Men det jeg har erfart er at på det kvalitetsnivået som både Volvo Penta, Yanmar og andre anerkjente motorprodusenter leverer sine deler til så foregår det ikke en aldring på impeller etter 5-6 år som tilsier at denne smuldrer opp. Skulle jeg erfare dette på noe tidspunkt vil jeg vurdere å endre min vedlikeholdsfiliosofi på dette punktet.

 

Motor er jo for øvrig godt sikret med varslingsystemer på temperaturovervåking, kjølevann, trykklokk på ekspansjonstank etc. så om man f.eks.kjører en plastpose inn i kjølevannsinntaket etc. eller av ulike andre grunner mister kjølingen (defekt impeller etc.) skal dette ikke umiddelbart resultere i totalhavari på motor. Det er mange ting som hender i forkant før man havner der.

 

Viktig er det også å ikke sette inn deler som har vært lagret feilaktig. Gummilegeringer skal jo generelt lagres mørkt og kaldt og en impeller jeg visste var 15 år gammel da den ble satt inn som ny ville jeg ikke montert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...